Gryllotalpa spec.

Gestart door karinarie, juni 03, 2016, 10:52:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/119271830
Gryllotalpa spec. gezien op 2016-04-22 Spain - Órgiva
Foto's:








Toelichting:
Maakt een oorverdovend geluid.Later nog enkele foto's toegevoegd waar o.a. de adering van de vleugel goed zichtbaar is.Voor zover ik kan zien is het niet G.gryllotalpa.
bij voorbaat dank Arie Benschop

Wim Bakker

Als ik in mijn Franse boek kijk dan zou ik op grond van de vleugeladering juist zeggen dat dit beest G. vinae is.

Maar Fauna Europaea noemt alleen deze soorten voor Spanje:

       
  • Gryllotalpa africana
  • Gryllotalpa gryllotalpa
  • Gryllotalpa septemdecimchromosomica
Verwarrende beesten die veenmollen...   :rolleye:
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

karinarie

Hallo Wim,
dank je wel.Ik ga het nog even nader bekijken.

groetjes Arie

karinarie

Hallo Wim,
ik heb inmiddels nog enkele (o.a. gecropte) foto's toegevoegd en vergeleken met de vleugeladering van de mogelijke soorten.Kom nu toch uit op Gryllotalpa vinae.Ga 'm nu als zeker invoeren.

groetjes Arie

jaapbouwman

Beste Arie

Ik weet niet of vinae wel zo logisch is daar. Volgens mij is die soort niet bekend uit Spanje. Ik zou eerder ook G. africana denken op basis van vleugeladering en verspreiding. Maar zoals Wim al zegt is het een complex groepje en is denk ik Veenmol onbekend nog wel de best optie.

groet!

karinarie

Hallo Jaap,
Ik ga voorlopig weer terug naar Gryllotalpa spec. en wacht verdere reacties af.De foto's moeten toch voldoende details tonen om achter de soort te komen.

groetjes Arie

jaapbouwman

Beste Arie

Helaas is het soms minder makkelijk dan het lijkt maar misschien komen we er wel uit. Er komen drie soorten Gryllotalpa voor in Spanje, het lijstje wat Wim weergaf. Maar het lijken mij zeker geen Gryllotalpa gryllotalpa en ook geen G. 17-chromosomica kortom G. africana komet het meest in aanmerking. Ik heb toevallig een exemplaar in mij collectie van die laatste soort en dat is wel echt een goede kanshebber. Wat mij betreft maak je er een onzekere G. africana van.

groet!

karinarie

Hallo Jaap,
dank je wel.Ik heb nog gekeken naar het tabelletje dat Arp op observado heeft gezet dan blijft allen vinae over,maar omdat deze niet in Andalucia voorkomt blijft inderdaad alleen nog africana over.

groetjes Arie

karinarie

Hallo Jaap en Wim,
jullie beweren dat G.vinae niet voorkomt in Spanje.Dit blijkt wel het geval.Zelfs ook in Andalucia.De vleugeladering komt zeer goed overeen terwijl ik bij G.africana hier mijn twijfels bij heb.Zie onderstaande link.


http://www.biodiversidadvirtual.org/insectarium/Gryllotalpa-cf.-vineae-img115489.html

jaapbouwman

Beste Arie

Er staat cf tussen en dat betekend feitelijk dat ze niet weten welke soort het is maar dat deze lijkt op G. vinae in dit geval. Het zou best vinae kunnen zijn maar ook best een nog te beschrijven soort en ook hier sluit is africana niet uit.

Groet!

jck

In de discussie onder de foto  zegt Jan Jose Prega dat Franse kenners hebben vineae bevestigd. Carlos Munoz bedankt hem voor de bevestiging en merkt op dat de soort aardig verspreid is in het Iberische schiereiland. Het is vaak te horen en zien in de dehesas rondom Salamanca en Caceres.

James

karinarie

Hallo Jaap, Wim en James,
ik heb een paar vlugge tekeningen toegevoegd naar een deel van de foto's van internet (africana) en van eigen foto's (vinae of misschien toch gewoon gryllotalpa ?).Een duidelijk verschil van de randaders en de 2 cellen aan de bovenzijde is zichtbaar.

groetjes Arie

Wim Bakker

Citaat van: Arie
Hallo Jaap en Wim,
jullie beweren dat G.vinae niet voorkomt in Spanje. ...

Ho ho! Dat heb ik nooit beweerd!

Ik heb namelijk dit beweerd:
"Fauna Europaea noemt alleen deze soorten voor Spanje: Gryllotalpa africana, Gryllotalpa gryllotalpa, Gryllotalpa septemdecimchromosomica"

;)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

karinarie

Mijn excuses !

groetjes Arie