nimfen Idiocerus spec.???

Gestart door Josee, juni 01, 2016, 19:40:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/119445254onzeker Cicade onbekend - Auchenorrhyncha indet. gezien op 2016-05-24 Rotterdam - Hillegersberg-Zuid

Foto's:

bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

harry60

De donkere exemplaren zijn nimfen Idiocerus spec.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Josee

Dankjewel Harry  :duim:  Ik stel me zo voor dat de kans dat de groene dat ook zijn groot is maar niet met zekerheid is te zeggen?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Henk Soepenberg

op populier, dan lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk, want Idiocerus zit op wilg  :blink:

Zie: NICKEL, H. & R. REMANE (2002): Artenliste der Zikaden Deutschlands, mit Angabe von Nährpflanzen, Nahrungsbreite, Lebenszyklus, Areal und Gefährdung (Hemiptera, Fulgoromorpha et Cicadomorpha). - Beitr. Zikadenkde. 5: 27-64 (pdf)
Vriendelijke groeten,
Henk

Josee

Wellicht dan Viridicerus ustulatus? Die heette voorheen Idiocerus ustulatus  ;D

Nimf Populicerus populi heeft een heel ander uiterlijk....
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Henk Soepenberg

Heb geen idee Josée ... Wacht maar even op de admins  :angel:

Hier wel alvast een sleutel voor de Idiocerinae-nimfen:
Stöckmann, M.; Biedermann, R.; Niedringhaus, R. (2010) Key for the identification of the nymphs of the leafhopper subfamily Idiocerinae in Germany. - Cicadina, vol.11, pp.59-72. (PDF)
Vriendelijke groeten,
Henk

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Zijn er nog deskundigen die ideeën hebben hierover?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

arpwifi

Dat Henk geen admin is wil niet zeggen dat hij terzake minder deskundig zou zijn ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Josee

huh... zo zijn mijn woorden niet bedoeld  :-\
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

arpwifi

Dat snapt iedereen wel Josée, no worries. Ik bedoel dat het zeer ongewis is dat de admins waar jij op wacht er echt heel veel meer mee zouden kunnen dan Henk, dus dat je prima tot die tijd zijn advies over kunt nemen (in dit geval dus - "weet niet") of, met andere woorden: Zelf nog eens flink gaan zitten sleutelen met de aangeboden sleutels en kijken of je zelf verder komt. Als je dan overtuigend ergens een keuze voor kunt maken, dan voer je het zo in. Kun je jezelf niet overtuigen, dan snap je ook waarom het verder zo oorverdovend stil blijft ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]