2 (nacht)vlinders

Gestart door Dragonfly, november 11, 2005, 15:30:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Vanochtend zag ik deze twee vlindertjes bij de ingang van de flat zitten. Zou iemand die kunnen benoemen???

En om even verder met de les van Tymo te gaan (zie: "stoicijnse vlinder"): zijn dit dan beide vrouwtjes omdat ze geen geveerde voelsprieten hebben? Of ben ik nu veeeels te generaliserend bezig?

1


2
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

#1
Het zijn de Kleine Wintervlinder, Operophtera brumata en de Grote WIntervlinder, Erannis defoliaria. Beide zijn mannetjes. De vrouwtjes zijn van beide bijna vleugelloos. Niet bij alle nachtvlinders zijn de antennen bij de mannetjes geveerd. Sommige vrouwtjes hebben ook geveerde antennen, maar bij die soorten hebben de mannetjes nog sterker geveerde antennen. Er zijn inderdaad soorten waarbij geslachtsonderscheid inderdaad door de geveerde antennen is te bepalen, bv. sommige spikkelspanners hebben dat heel duidelijk, maar zo zijn er nog veel meer.

Dragonfly

#2
:duim:
Bedankt Han!

Die discussie met Tymo ging over de gepluimde spanner. En ik was dus inderdaad te generaliserend bezig :wacko:

Bedankt voor de uitleg!

Grappig trouwens dat het allebei wintervlinders zijn! Toevallig!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!