Piepjonge nimf miris striatus?

Gestart door Twan martens, mei 30, 2016, 15:22:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119370051
onzeker Miris striatus gezien op 2016-05-30 Wellsche Heide - Galgenberg
Foto's:


bij voorbaat dank Twan Martens

jck


Twan martens

James, ik denk dat je er dichterbij zit dan ik.  :duim:
Ik wacht nog ff.

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Ja, sowieso geen mirmicoides ;)

Zelf had ik gisteren maar niet gereageerd omdat ik geen goed beeld heb van de nimfjes van majoor en boops, maar Berend valideert ze van dergelijke foto's als apterus dus dan zullen die toch wel een hele andere habitus hebben ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Zag gisteren ook zo'n ukkie. Nog maar net uit het ei, denk ik.  https://waarneming.nl/foto/view/10956408
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Mooie plaat Henk  :duim:

De hele kleintjes doen me altijd een beetje denken aan de grappige ukken van sommige Coreidae (die dingen met die oversized antennes)   :blink:

Vorig jaar zo'n kleine ergens uit de tuin geplukt en in een bakje gedaan - kwam er de volgende dag pas aan toe om foto's te maken en toen wastie verdorie al verveld  :wacko:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Maar het plaatje is er niet minder om, Arp  :blink:  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

#8
Ja, lekker makkelijk valsspelen op een blaadje op het bureau  ;D

Ik heb er maar even een waarneming van gemaakt en moet mezelf meteen corrigeren. Terugredenerend moet die vers vervelde net een 3e stadium geworden zijn, niet een 2e  :rolleyes: Edit: Of toch niet -zie verderop

Opvallend ook: Die gekke habitus met dat geknikte achterlijfje komt kennelijk in een aantal stadia terug - zal misschien ook iets met vocht/voedsel inname te maken hebben (?)

Deze drie zijn dus 3e 2e stadium, vers, 1dag en tegen het einde:



Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Citaat van: arpwifi op mei 31, 2016, 11:38:23 AM
Opvallend ook: Die gekke habitus met dat geknikte achterlijfje komt kennelijk in een aantal stadia terug - zal misschien ook iets met vocht/voedsel inname te maken hebben (?)

Denk het ook, Arp. Zie fig. 12 a en b (après repas) in PÉRICART (1987).
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Hhmmppfffffffffff   Niet zo duidelijk of H.apterus 4 of 5 larvenstadia heeft kennelijk en dus is mijn verveller misschien toch wel 2e stadium  :rolleye:

Vannacht eens meer over opzoeken  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#11
Péricart maakt hoofdzakelijk duidelijk dat hij van mening is dat apterus slechts 4 nimfenstadia kent:
CiteerSe développent en 4 stades, et non 5 comme supposé par certains auteurs.
Desondanks tekent hij in figuur 27c een stadium "V" die iets anders getekend is als het stadium IV van figuur 12d waarbij aangetekend staat "stadium IV (waarschijnlijk laatste stadium)". In de beschrijving van de 4 stadia verwijst hij uitsluitend naar figuur 12d en niet naar figuur 27c die nota bene slechts één pagina ervoor staat (ipv 50 pagina's terugbladeren).

In de WMD (band 1) staat te lezen dat "in elk geval de kortvleugelige exemplaren" slecht 4 stadia kennen. Er wordt dus min of meer open gelaten of langvleugelige exemparen misschien 5 stadia nodig zouden hebben en dat sluit dan wellicht weer aan bij de iets anders getekende "stadium V" in figuur 27d van Péricart - zonder dat hij dat er zelf bij vermeldt dus overigens.

Ik ga er dus maar vanuit dat mijn laatste stadium uit de waarneming, die de vleugelkapsels heeft voor een kortvleugelige, een 4e stadium is en dus die rode vers vervelde terugredenerend toch een 2e stadium en geen 3e stadium. Dat sluit in het geheel ook prima aan bij de beschrijvingen van de 4 stadia zoals Péricart die geeft.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Een citaat nog als dat mag uit de verspreidingsatlas (Aukema & Hermes 2006) bij Himacerus apterus:

CiteerEr zijn vier larvale stadia, die zijn waargenomen van midden mei tot begin september.
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Okay, die maken dan weer geen voorbehoud. Wel grappig dat Péricart in zoveel woorden duidelijk voor 4 gaat en desondanks een 5e tekent.

Het zou me niks verbazen als het volgende aan de hand is:

Het laatste stadium nimf van een kortvleugelig exemplaar heeft vleugelkapsels in de lengte/vorm die we eigenlijk van 4e stadium nimfen van andere langvleugelige wantsen gewend zijn. Als je nu een verzameling bewaarde collectie-exemplaren van nimfen hebt (of een goede fotoverzameling) zonder dat ze allemaal van ei tot imago opgekweekt zijn met aantekeningen over het aantal vervellingen erbij, dan zie je dus in die collectie beesten die eruit zien als een "gebruikelijk" 4e stadium (kennelijk laatste stadium kortvleugeligen) en nimfen die eruit zien als een gebruikelijk 5e stadium (laatste stadium langvleugelige) - je herkent dus vrij gemakkelijk 5 verschillende vormen in de verzameling en dus is snel de conclusie getrokken dat het ook 5 stadia zullen zijn. Maar evengoed zijn de langvleugeligen dus ook gewoon een 4e stadium, maar domweg met langere vleugelkapsels omdat de langere vleugels erin moeten passen.

Je weet dat pas iets zekerder als je er zoveel uitkweekt (en strak documenteert) dat je er ook een stuk of wat zeldzamere langvleugeligen tussen hebt ... ben benieuwd of dat ooit gedaan is.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]