LEICA ULTRTAVID 10x42

Gestart door falco, mei 28, 2016, 13:09:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

falco


Beste forumleden,
Voor €900,- kan ik een zo goed als nieuwe LEICA ULTRTAVID 10x42 overnemen. Hij is alleen gebruikt als test-exemplaar.Het is niet de HD-uitvoering.

Omdat ik op internet bijna niets over deze kijker kan vinden vraag ik me af of een van de experts op dit forum mij kan vertellen of dit een mooie prijs is. Voor een review houd ik me ook aanbevolen, want ook die heb ik online niet kunnen vinden.

Vr. gr.
Ies Goedbloed
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

M. Hoogteijling

Hier heb ik een test(je): http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/ultravid_kijkers.shtml
Deze Leica is al een wat oudere kijker en lijkt in de categorie van de eerste EL te vallen. Echter, sinds 2003 zijn de ontwikkelingen erg hard gegaan! Blijft afhankelijk natuurlijk van wat je zoekt en je budget. Foto Rooijmans adverteert op z'n homepage met de nieuwste Leica HD-versie voor € 1299. Is natuurlijk fors meer geld en ik ken hem niet in de praktijk. Hier nog een test van de vergelijkbare versies van een jaar of 13 geleden: http://www.lintuvaruste.fi/hinnasto/optiikkaarvostelu/optics_8_Leicaultravid_GB.shtml   Alles lijkt erg goed maar we zijn natuurlijk wat verwend door de ontwikkelingsstappen die mogelijk bleken toen de Swaro SV en de laatste Zeiss op de markt kwam. Deze laatsten blinken vooral uit in randscherpte met voor sommigen het "rolling ball-effect" als negatieve bijwerking.

Deze valt in een wat nieuwere klasse, voor een vergelijkbare prijs maar is wel wat zwaarder en wordt minstens zo goed getest (hoewel, iets minder randscherpte): http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/kowa_xd44.shtml

Excuus als ik iets te veel afgedwaald ben :-) Succes!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

falco

Hartelijk dank voor je reactie en vooral ook de link naar Foto Rooijmans. Daar staat ook een 8x42 voor een hele mooie prijs, klopt het dat die wat beter bruikbaar is in donkere omstandigheden dan de 10x42?



Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

M. Hoogteijling

Graag gedaan, ben benieuwd wat je kiest! Ik ken de techniek niet zo maar meestal is een 8x wat lichtsterker en heeft een groter gezichtsveld. Zelf jaren geleden overgestapt van 10 naar 8,5x en vind het heerlijk, rustig er kijken maar dit is persoonlijk. 
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Dirk van Opheusden

Hoe zat het ook weer met lichtsterkte? Was een maat daarvoor niet de doorsnede van het objectief gedeeld door de vergrotingsfactor? Als dat zo is, dan is een 8x40-kijker inderdaad lichtsterker dan een 10x40-kijker.
Dirk van Opheusden

Jaap van Steensel

Persoonlijk vind ik 900 euro voor een wat oudere niet-ED/HD kijker best aan de prijs, ook al is het Leica. Voor datzelfde geld presteert een Arend ED van de Vogelbescherming wellicht net zo goed, je hebt dan ook een dijk van een kijker, met ED glas en 30 jaar garantie. Dat verschil in glas merk je echt wel. Hoe beter de kijker, hoe meer het verschilt tussen wel/niet ED/HD opvalt.