Wel of geen cicade ...

Gestart door javanerkelens, september 16, 2007, 21:15:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Deze sprong mij plots voor de lens en ik dacht eerst aan een luis.......maar bij verdere bestudering vertoonde hij toch echt kenmerken van een cicade....snel, vlug en steeds onder het blad wegduiken als ik hem op de foto wou zetten.
Maar ik kan hem niet vinden onder de cicades..........misschien iemand die mij een hintje kan geven, waar ik kan zoeken of hem misschien wel herkend. :blink:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

De vorm van de vleugels doen mij denken aan iets van een slijkvlieg. Maar ik zie verder ook helemaaaaal geen gelijkenis hiermee :wacko: Het lijkt mij geen cicade met die antennes?
mvg.  AndrĂ©

javanerkelens

Klopt.........ben ik helemaal met je eens (antennes), maar het vlugge gedrag van het beestje en het sprong ook gelijk een cicade......tja , toen begon ik toch te twijfelen, maar ik zal eens een kijkje nemen bij de slijkvliegen, ..wie weet!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Th.Heijerman

javanerkelens

Mag ik ook gaan voor de springende plantenluizen of wel bladvlooien ......
Psyllidae (deze gelijken ook op miniatuur-cicaden en kunnen ook goed springen)
En dat ik daar eens verder zoek...

Mee eens Theodoor.........???? :angel:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Volgens mij is het ook gewoon een stofluis (psocoptera) hoor, maar ik ken die andere misschien niet goed genoeg?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Ach.............soms ben ik een beetje eigenwijs en soms  is dat juist een goede eigenschap , maar ook wel eens niet en sla ik de plank helemaal mis........maar neemt niet weg dat ik nu weet dat ik toch bij de luizen in de buurt moet zitten en zoek daar wel even in verder (wat nog niet mee valt) en heeeeeeeeeeeel misschien toch nog een bladvlo (maar Theodor heeft meestal toch gelijk, ha ha)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Citeer... maar neemt niet weg dat ik nu weet dat ik toch bij de luizen in de buurt moet zitten ...
Met dien verstande dan dat je aan het "luis" in stofluis ongeveer net zoveel hebt als aan het "vlieg" in schorpioen-, steen- of elzenvlieg enzo.  ^_^  

javanerkelens

Ha ha.........maar ik ben bezig met een kleine studie van de luizen en ik moet bekennen dat ik nu alleen nog bezig ben om allerlei soorten luizen op de foto te zetten en dan ga ik met lekker slecht weer alles bestuderen en determineren enz.......dus kan ik deze mooi gebruiken als studiemateriaal. :lol:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Citeer... en dan ga ik met lekker slecht weer alles bestuderen en determineren enz....
Tsssss, mooi is dat - moet het nog slechter worden dan  :wacko: