Hoofdmenu

Jong vogeltje

Gestart door spectator, september 17, 2007, 15:06:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Geacht forum.
Dit vogeltje zat in juli op het erf van vrienden in Frankrijk. Kunnen de kenners al zien wat het is?
vr. groet
Arend Breukel

carel

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

spectator

Ik weet het niet, we zagen daar wel puttertjes maar we hebben in de buurt geen nesten geconstateerd.
Hier nog een foto uit een iets andere hoek.
vr. groet
Arend Breukel

petermeer

Heeft deze niet te weinig geel op de vleugels?
Zie meer oranje-bruine kleuren.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Bram Rijksen


Niels Godijn


steenl

Oei dit is wel een hele juveniele vogel.

Ik ga met Carel mee. Putter.

frankmeer

CiteerOei dit is wel een hele juveniele vogel.

Ik ga met Carel mee. Putter.
En zet mijn naam ook maar achter Putter.  
Frank van der Meer

grutto

Denk ook een putter en dat er geen nestje in de buurt is, is geen probleem want deze kan zich toch wel een beetje uit de voeten/vleugels maken zo te zien.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Nico Omlo

Citeerik seg sijs
Ik ook!
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Bram Rijksen

Citeer
Citeerik seg sijs
Ik ook!
het is in ieder geval géén Putter; die kleur van de dekveren en de handpenbases is volgens mijn in het ei al knalgeel... Bovendien is het patroon helemaal niet kloppend voor Putter, wel voor Sijs (en Citroenkanarie...)

frankneijts

Jonge Putter (de gele vleugelbanden worden geleidelijk zichtbaar op iets latere leeftijd). Jonge Sijzen zijn veel meer en duidelijker gestreept en de grondkleur bovenzijde is veel grijzer met een hint van groen. Kepen broeden niet in Frankrijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#12
Hmm, inderdaad. Het hele beestje schreeuwt Putter, maar ik had in eerste instantie ook zoiets van waar zit die gele baan in de hand/armpennen dan (dus kan ik me Bram zijn reactie wel voorstellen)? Maar die moet er natuurlijk nog uitgroeien...

Op onderstaande foto zijn mooi dezelfde oranje/roomkleurige uiteinden van tertials en grote/middelste dekveren terug te herkennen en kun je zien hoe het geel dichter naar de veerbasis van de hand/armpennen zit en dus pas later uit groeit.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=69479
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

pinkspider

Ik denk toch dat dit een sijs is.

mvg,

Arnout

Jaap Denee

CiteerIk denk toch dat dit een sijs is.
2 vragen:

1. Wat is je gewone naam, Pinkspider?

2. Waarom denk je "toch dat dit een sijs is"?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bram Rijksen

#15
http://www.westmidlandbirdclub.com/images/...nch20031002.jpg

komop nou toch jongens.

Maar goed, dit soort dingen zie ik niet dagelijks, dus misschien hebben jullie wel hartstikke gelijk..

frankneijts

Citeerhttp://www.westmidlandbirdclub.com/images/...nch20031002.jpg

komop nou toch jongens.

Maar goed, dit soort dingen zie ik niet dagelijks, dus misschien hebben jullie wel hartstikke gelijk..
Natuurlijk hebben wij gelijk............  ;)
Het heeft te maken met de leeftijd en dat komt bij deze soort dus erg nauw. Zie bijgaand plaatje (lukraak van internet geplukt,  de url was echter wel heel erg lang..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

Frank van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

kijker

Als dit geen putter is ben ik een baviaan (eh .....)

Mijn vader fokte vroeger met die beestjes (ik weet het het mog toen ook al niet) en ik heb heel veel jonkies langs zien komen.

Franks uitleg is zeer overtuigend.


Ab Koster

peter66

Niemand komt met foto's van een sijsje, maar dat is het toch echt wel. In mijn omgeving krioelt het van de putters en heb regelmatig jongen van zeer dichtbij kunnen bekijken. Daar kleuren niet mijn sterkste kant zijn, wijs ik op de snavel die bij een putter niet zo mooi aan de ronding van de kop aansluit. Het is een estetische benadering, maar toch. Wanneer kom je met een foto van zijn ouders die in de buurt waren ?
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

spectator

U allen hartelijk dank voor uw commentaar. Er bestaat helaas geen eensgezindheid over het diertje. Het puttertje krijgt de meeste stemmen, maar ook de sijs-aanhangers klinken zeer overtuigd. Ik ben geen vogelaar, maar weet wel dat de omgeving, een klein dorp in een golvend landschap met kleine, veelal door houtwallen gescheiden percelen en bossen in de buurt, veel soorten herbergt. Een zich ongerust gedragende mogelijke ouder heb we niet gezien. Mijn Hobby ligt trouwens meer bij de prooidiertjes van de vogeltjes en mijn macro staat me niet toe goede foto's van de onze gevederde vrienden te maken. We hebben het vogeltje in een verre hoek van de tuin gezet en hopen maar dat het overleefd heeft.
vr. groet
Arend Breukel

Jaap Denee

CiteerU allen hartelijk dank voor uw commentaar. Er bestaat helaas geen eensgezindheid over het diertje. Het puttertje krijgt de meeste stemmen, maar ook de sijs-aanhangers klinken zeer overtuigd. Ik ben geen vogelaar, maar weet wel dat de omgeving, een klein dorp in een golvend landschap met kleine, veelal door houtwallen gescheiden percelen en bossen in de buurt, veel soorten herbergt.
Graag gedaan.

En wat betreft dat open cultuurlandschap: bij uitstek geschikt biotoop voor een (nestelende) Putter. Sijs vind je tijdens broedtijd m.n. in (sparren-)naaldbossen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

#23
Het is m.i. ook een putter. De knalgele vleugelstreep hebben eerstejaarsvogels inderdaad meteen. Het is niet zo dat deze handpennen eerst weer geruid moeten worden. Waarom zie je hier die vleugelstreep dan niet? Dat is zoals Jaap al uitlegde omdat de handpennen nog niet volgroeid zijn. Ze zitten nog deels in de spoelen. De gele vleugelstreep wordt gevormd door een gele basis van de handpennen. echter die gele basis, is nog niet uit de spoel gegroeid. Nu lijkt het alsof deze vleugelbaan wordt gevormd door de armpendekveren.

De zwarte handpennen en staartpennen, met lichte toppen wijst volgens mij ook richting putter.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

CiteerU allen hartelijk dank voor uw commentaar. Er bestaat helaas geen eensgezindheid over het diertje. Het puttertje krijgt de meeste stemmen, maar ook de sijs-aanhangers klinken zeer overtuigd. Ik ben geen vogelaar, maar weet wel dat de omgeving, een klein dorp in een golvend landschap met kleine, veelal door houtwallen gescheiden percelen en bossen in de buurt, veel soorten herbergt.
De Sijs-aanhangers voeren geen enkel argument aan (ze 'klinken' wel maar daar is een spreekwoord voor...), sterker: er zijn duidelijke argumenten tégen gegeven. De Putter-aanhangers geven zeer duidelijke argumenten vóór, compleet met foto's. Daarbij komt de omschrijving van het biotoop die, zoals Jaap terecht suggereert, broedende Sijzen al nagenoeg uitsluit. In Frankrijk broeden Sijzen vrijwel uitsluitend in de berggebieden tussen 1100 en 2200 m. (Vogezen, Jura, Alpen, Pyreneeën en Centraal Massief) en het aantal broedparen is relatief zeer gering: 400 - 1000 eind jaren '90.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik ben ook overtuigd van Putter. Hierboven zijn de argumenten al gegeven.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Overigens wel grappig dat jonge vogels voor veel determinatieproblemen kunnen zorgen. De meeste veldgidsen zijn ook niet hierop ingesteld. Soms is het vrij lastig om hierover informatie te vinden.

Sommige vogels kunnen er in jeugdkleed echt volkomen anders uitzien. Bekijk bijvoorbeeld maar eens de foto's van jonge roodborsten:
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=55345

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt dat jonge goudhanen en buidelmezen helemaal verwarrend zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

peter66

Over dat laatste gesproken ; zeker de afgelopen periode heb ik regelmatig bij  waarnemingen niet kunnen vaststellen welke soort het was, daar het waarschijnlijk juveniele exemplaren betrof. Welke media dan ook, richt zich hoofdzakelijke op volwassen exemplaren en ben je van je eigen opgebouwde kennis afhankelijk. Als ik in dit specifieke geval naar de foto kijk denk ik aan een sijs (zie mijn eerdere reactie), maar als ik de kenmerken (biotoop, etc) lees moet het een putter zijn. Foto's van onvolwassen exemplaren bij multimedua zouden een mooi hulpmiddel zijn.  
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

laatvlieger

CiteerFoto's van onvolwassen exemplaren bij multimedua zouden een mooi hulpmiddel zijn.
In de soortoverzichten op waarneming.nl proberen we zoveel mogelijk verschillende kleden bij elkaar te krijgen.
Als ik bijvoorbeeld zelf een nieuw kleed tegenkom, plaats ik de foto meestal wel in de soortoverzichten en er zijn ook andere admins die dit doen.

Dus met de tijd, zal het overzicht alsmaar beter en completer worden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

CiteerOver dat laatste gesproken ; zeker de afgelopen periode heb ik regelmatig bij  waarnemingen niet kunnen vaststellen welke soort het was, daar het waarschijnlijk juveniele exemplaren betrof. Welke media dan ook, richt zich hoofdzakelijke op volwassen exemplaren en ben je van je eigen opgebouwde kennis afhankelijk. Als ik in dit specifieke geval naar de foto kijk denk ik aan een sijs (zie mijn eerdere reactie), maar als ik de kenmerken (biotoop, etc) lees moet het een putter zijn. Foto's van onvolwassen exemplaren bij multimedua zouden een mooi hulpmiddel zijn.
We moeten nu niet meteen overdrijven: goeie veldgidsen besteden wel degelijk aandacht aan kleden van juveniele/1e winter vogels, zeker als die afwijken van het volwassen kleed. De meeste jonge vogels kun je dan ook m.b.v. een goede gids (of 2...) prima determineren. Alleen héle jonge vogels zorgen vaak voor verwarring omdat ze de kenmerkende 'jizz' van geheel uitgegroeide vogels missen. Hetzelfde gebeurt overigens met volwassen vogels die zwaar in de rui zijn, dat hebben we op dit forum recentelijk ook al een paar maal gezien.
Zoals in dit topic al eerder opgemerkt ruien jonge vogels belangrijke delen van het verenkleed níet meteen nadat ze het nest hebben verlaten. Ze zien er daarom, net uit het nest, in principe (qua kleur) hetzelfde uit als een aantal weken of zelfs maanden later. Gevallen waarbij, zoals het bewuste Putterjong, essentiële kenmerken nog enige tijd 'verborgen' blijven, zijn eerder uitzonderingen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'