achter de schors van grove den

Gestart door Sjors, mei 22, 2016, 10:55:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Twee cocons met daarin de overblijfselen (vervellinghuidjes)? van rupsen.
Gevonden achter een stuk schors van grove den.

De 2e rups (foto 4) moet zo'n 2 centimeter zijn geweest, de eerste circa (gefrommeld) 1cm.
Volgens mij vier paar buikpoten aanwezig.

Iemand enig idee?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119034479
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2016-05-21 Leeuwarden - Aldlân-Oost
Foto's:







Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Rayan Majoor

ik heb geen idee welke soort het zou kunnen zijn, maar het zijn geen vervellingshuidjes die je erin vond... het zijn de rupsen, helemaal uitgedroogd.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

IngridA

Hallo Sjors und Rayan,
ich denke das sollte die Raupe von Anania hortulata gewesen sein.  :blink:
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)

Rayan Majoor

Hallo Ingrid en Sjors,

Volgens mij heeft Ingrid helemaal gelijk... de beharing klopt, cocon klopt en nekschild en kop zien er ook zo uit als van de bonte brandnetelroller.
Und entschuldigen Sie mich, Ingrid, aber einige Worten weiß ich nicht von, wie man es in Deutsch sagt, so ich habe es auf Niederländisch geschrieben. Ich hoffe, dass Sie mich verstehen :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

IngridA

Ich verstehe Dich bestens Rayan!  :duim:
Inzwischen kann ich auch schon ein bisschen Niederländisch übersetzen - dank waarneming!  :blink:
Aber eigentlich müsste ich mich entschuldigen weil ich in einem Niederländischen Forum einfach frech auf Deutsch schreibe.... :rolleyes:
Doch ich mag dieses Forum sehr ...nette Leute....gute Spezialisten..... :blink:
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)

Rayan Majoor

Und die meisten Menschen hier können auch Deutsch lesen.
Jedenfalls wissen Sie auch ganz viel über Insekten und helfen Sie uns ganz oft (Vielen Dank für das) und ich versuche deine Beiträge so viel wie möglich auf Deutsch zu antworten (aber ich bin nur 16 Jahre alt so mein Deutsch ist nicht so super...  :rolleyes:).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Sjors

Jullie hebben volgens mij helemaal gelijk en zal ze als zodanig invoeren.

Danke Ingrid und/en Rayan  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje