Valse of 'echte' voszegge?

Gestart door Marc van schaijk, mei 20, 2016, 12:33:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc van schaijk

------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/118872253
onzeker Valse voszegge - Carex otrubae gezien op 2016-05-18 Sint-Michielsgestel - Hezelaar
Foto's:

Toelichting:
Met dank aan Jaap van der Linden die deze soort hier meldde. 1. De onderste scheden zijn lichtbruin, die niet of maar weinig gaan vezelen. 2. Meestal zijn de bladeren niet meer dan 7 mm breed. 3. Een eenzadige dopvrucht of nootje. De urntjes staan wijd uit. Ze zijn platbol, eirond, 5 tot 6 mm lang, glanzend lichtgroen tot lichtbruin en wat leerachtig. Op de rug zijn ze niet diep gegroefd. De snavel is meestal aan beide kanten even diep ingesneden. Waarom geen Voszegge, ik zie niet dat: de onderste scheden zwartbruin zijn en verweren tot paardenhaarachtige vezels.
bij voorbaat dank Marc van Schaijk

------------einde kopiëren----------------------------

Sipke Gonggrijp

Mij lijkt het inderdaad valse voszegge, het tongetje is breder dan lang en de opstaande randen lijken buiten het blad te steken.
Groet, Sipke.

Erik Simons

eens met de waarnemingen van Sipke, alleen horen die kenmerken juist bij vulpina  ;)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Sipke Gonggrijp

Je hebt gelijk en daar doelde ik ook op, bedankt Erik.
Groet, Sipke.

Marc van schaijk

Dank je wel beste admins, dan kan de waarneming op zeker. Met vriendelijke groet. Marc