Mogelijk Steatoda nobilis, en hoe kweek je die op?

Gestart door Frank van de Putte, mei 19, 2016, 18:44:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Vanmiddag vond ik op een vreemde plek een Steatoda, namelijk onder de schors van een Den, op anderhalve meter hoogte, best een fors beest, ongeveer 7mm. Ik heb het beestje verzameld, omdat ik het een apart geval vond, en niet herkende, en er zijn ook niet zo heel veel Steatoda-soorten die buiten bebouwd gebied leven.   

Via het Duitse forum kwam ik op een mogelijk Steatoda nobilis, een exoot blijkbaar, ik kan er helaas weinig over vinden.
Wie weet meer over deze soort, en heeft tips om deze op te kunnen kweken, daar heb ik geen ervaring mee.

Als het inderdaad deze soort betreft dan moet deze zo'n 14mm groot worden, dat is enorm groot, voor een kogelspin tenminste... :blink:

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/118916418
onzekere Reuzensteatoda - Steatoda nobilis gezien op 2016-05-19 Oostkapelle - Oranjezon midden
Foto's:






Toelichting:

~7mm, verzameld, ga proberen deze op te kweken

bij voorbaat dank, Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Naar wat ik heb kunnen vinden zou dit best wel eens de eerste "gevestigde" locatie kunnen zijn van deze soort in Nederland, dat zou leuk zijn.

Ben benieuwd hoe het zit met de waarneming van Johan op de Maasvlakte, die is vervaagd en ik kan het commentaar erbij niet lezen.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

frits_b

Leuke vondst, gezien de vindplaats. Het lokale tuincentrum zit er vol mee, maar ik heb er in NL nog nooit een in de natuur gezien...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

johanb.

Dit is een heel makkelijke soort om op te kweken.
Je neemt een bakje, bijvoorbeeld een krekelbakje (zeker niet kleiner) legt een stuk tissue papier op de bodem wat je regelmatig (dagelijks) een beetje nat maakt.
Of in een hoekje wat vrij is van tissue papier een klodder aquagel.
Dan regelmatig een vlieg of mug geven, en voor je het weet is ze volwassen.
Maakt overigens een enorm sterk web, moet je dan zeker eens aan voelen.
Groet,
      Johan

jvogels

Zeker een interessant exemplaar. Zelf heb ik nauwelijks ervaring met opkweken, Johan is daar veel beter in.

Frank van de Putte

Bedankt beiden, ik ga deze proberen op te kweken! Maar zou daar een gevestigde populatie kunnen zitten, daar zo midden in de duinen, best ver van bebouwd gebied..?
Dit is toch een exoot? Ik zou niet weten hoe die daar terecht moet zijn gekomen, het is een wandelgebied..

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

tsja, het beest moet eerst volwassen zijn voor een zekere identificatie. Kan natuurlijk ook een afwijkend exemplaar van bijv. Steatoda triangularis zijn.

Frank van de Putte

Ik zal van de week eens kijken of ik daar meer exemplaren kan vinden, het web van dit exemplaar was opvallend, zo vond ik deze, dus dat moet mogelijk zijn.
Gisteravond was ze voor het eerst actief, ze heeft nu een soort web gemaakt, daarvoor zat er werkelijk geen enkele beweging in...
Ze schijnen overigens maanden zonder eten te kunnen, en water hebben ze blijkbaar ook niet nodig, vocht halen ze uit de prooien.

Ik heb haar Tea genoemd, dat leek me een passende naam ;D
Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Frank van de Putte

Update; Tea is inmiddels aardig "gesetteld" en heeft al wat dikke bladluizen en een soort langpootmug achter de kiezen :blink:

groetjes, 
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Update; ik heb ter plaatse nog gezocht naar meerdere exemplaren maar niks kunnen vinden... Wel een paar "verdachte" webben op een Grove Den maar ik kon er niet achter komen wie deze gemaakt had, er zit ook ellendig taaie schors op die bomen.

Tea is inmiddels 1x verveld, het is een stevige dame aan het worden, formaatje Steatoda grossa  :blink:
Ik zal binnenkort nog eens wat foto's maken, ze is nu aan het eten.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Frank van de Putte

Ik heb vandaag even de boel opgeruimd, alle dooie insecten eruit gehaald, en nog wat foto's gemaakt.
Ze is nog niet volwassen volgens mij, ik zie geen volgroeide epigyne.



Groetjes,

Frank van de Putte

Josee

Maar 'alive and kicking!' Goed nieuws  :duim:  Wordt dus hopelijk vervolgd  :D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Frank van de Putte

Ja ze is prima in orde, mag ook wel als je om de 3 dagen een zooi vliegen en sprinkhaantjes krijgt gevoerd ;D
Die worden allemaal netjes ingesponnen, maar ik geloof niet dat ze ze allemaal op kan...

Verder is het een buitengewoon passieve soort, ze kan dagen achter elkaar in haar schuilplaats zitten zonder te bewegen.
Nu heb ik haar web een beetje vernield, dus heeft ze in elk geval weer wat te doen de komende nacht :blink:

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

Wat leuk Frank dat wij het hier ook kunnen volgen  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

Frank van de Putte

Inmiddels is Tea volwassen, ze is onlangs opnieuw verveld en is nu zo'n 12-13mm groot, ongeveer het formaat van een stevige Rietkruisspin.
Ze is wel heel donker geworden, bijna zwart, met nog wat vage tekening, net als bij Steatoda grossa, die worden ook steeds donkerder als ze ouder worden volgens mij.

Ze is ook niet erg schuw meer en zit meestal gewoon in haar web. Ze heeft zo ongeveer de hele forse glazen pot (20x10cm) waarin ze zit volgebouwd met web, ik snap niet hoe ze daar zelf nog de weg in kan vinden..

De laatste tijd heb ik haar vooral sprinkhanen gevoerd (makkelijk te vangen ;D) en nog wat spul wat in huis kwam aanvliegen.

Ik heb geprobeerd om een foto te maken van de epigyne, door glas, maar dat lukte niet echt, maar ik weet ook niet of dat nog echt nodig is, voor mij is het een zekere Steatoda nobilis, op het Duitse forum werd dat al vanaf het begin gezegd, enfin, ik zet de waarneming op "zeker".

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

jvogels

Ik zou wel graag een foto van de epigyne zien.

tip: maak een spi-potje:

neem twee plastic ranja bekertjes;
knip uit 1 bekertje een rondje uit de bodem; laat een randje bodem zitten
plak aan de binnenkant een stukje plastic folie (huishoudfolie is ok)
doe daar de spin in;
schuif het andere bekertje voorzichtig in het bekertje met het folie-bodempje en druk de spin voorzichtig klem als deze met de buikzijde op het folietje zit;
draai het geheel om en maak macro-foto's van de onderkant van de spin --> epigyne foto is zo makkelijk te maken.

Frank van de Putte

Hallo Joost, ik zal dat binnenkort nog eens proberen, ik heb wel naar de epigyne gekeken, maar kon er echt niks van maken, maar dat heb ik eigenlijk meestal bij epigynes, voor mij lijkt het allemaal op elkaar :rolleye:

Maar veel beter als de foto hierboven zal het niet worden, qua vergroting, ik vraag me af of dat voldoende is om de onderscheidende details te zien.
En in de Roberts gids staat; "Epigyne is nogal variabel en lijkt op die van S.grossa"...

Enfin, ik ga het proberen, groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte