Hoofdmenu

Steenmarter?

Gestart door Jeroen_Reinhold, augustus 26, 2007, 20:27:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen_Reinhold

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=213790

De determinatie van boom- en steenmarter blijf lastig. Van dit dier heb ik toch de indruk dat een boommarter waarschijnlijker is dan steenmarter:
* donkere snuit
* gele kleur van de bef
* smallere bouw

Ik zou dit een onzekere boommarter noemen, en geen zekere steenmarter. Andere suggesties??

mlahaye

Nee, geen andere suggesties. Dit dier is inderdaad een (zekere) boommarter. Zie de grote uitstekende oren in combinatie met jouw andere kenmerken. Ik zie zo geen kenmerken voor een steenmarter. Ik zal de waarnemer vragen om de soort te wijzigen.

Groet,
maurice

spinnenvrouw

Sinds ik één (1) maal een boommarter heb gezien heb ik er ook verstand van! :rolleyes:
Het oortjeskenmerk wat niet in de zoogdiergids staat  kun je zo kwantificeren:
bij de boommarter past er op de kruin (vooraanzicht) ongeveer één oor tussen, bij de steenmarter is plaats voor twee.
En wat een leuke waarneming, zo'n gast op je dak!
Jacomijn Prinsen

grutto

#3
CiteerHet oortjeskenmerk wat niet in de zoogdiergids staat  kun je zo kwantificeren:
bij de boommarter past er op de kruin (vooraanzicht) ongeveer één oor tussen, bij de steenmarter is plaats voor twee.


En wat een leuke waarneming, zo'n gast op je dak!
Quote 1:

Dat is een leuke aanvulling en ik heb direct naar fotos gezocht om dat verschil op deze wijze te zien en in me op te nemen maar niet iets duidelijks gevonden. Weet iemand op internet iets waarop ik dit kan zien.


quote 2:

Dat zal niet een ieder met je eens zijn :):)


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

spinnenvrouw

Dat oortjes-kenmerk ontleen ik aan een brochure van de Werkgroep boommarters.
Op de site (via www.vzz.nl) staan ook foto's.

Ik heb het zo omschreven omdat ik me bij het determineren van spinnen en insecten vaak erger aan omschrijvingen van het type   'bij soort A groter dan bij soort B'  omdat je daar niets aan hebt als je niet over soort B beschikt en dus niets kunt vergelijken.  Een omschrijving die je kunt verifieren binnen één exemplaar is veel praktischer.
En die marters blijven natuurlijk lang genoeg stilzitten ....    ;)

En ik blijf het een prachtige foto vinden, dat dier bijna onzichtbaar in het strijklicht.
Jacomijn Prinsen