(erg donker) Fazantenpulletje

Gestart door Ted van der Knaap, mei 19, 2016, 00:09:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Gistermiddag had ik een Vrouwfanzant met 11 pullen.

Opvallend was een erg donker ex. die ertussen liep.

Is dit een "weeffoutje" van de natuur (iets met pigment!)  of is dit erfelijk bepaald en was er een voorouder ooit donker/afwijkend? (maar dan hadden er misschien meer donkere/afwijkende ex. tussen moeten zitten!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

tekenaar

#1
De fazanten die in Europa rondlopen zijn ofwel uitgezet ofwel afstammelingen van uitgezette exemplaren. Ze zijn een mengelmoes van verschillende ondersoorten en hebben soms ook kleurvariaties die ze van tamme voorouders geerfd hebben.

De fazantenhen op jou foto is al erg donker, het pulletje wordt later nog donkerder. Dit is een kleurmutatie, die "tenebrosusfazant" wordt genoemd. In feite een melanistische fazant. De moeder is voor deze eigenschap "onzuiver" (heterozygoot) en het pulletje heeft de mutatie van beide ouders gehad (homozygoot). Het is dus zowel erfelijk bepaald als een "weeffoutje", want het is een mutatie die lang geleden heeft plaatsgevonden en waar vervolgens gericht mee is doorgekweekt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Ted van der Knaap

Citaat van: tekenaar op mei 19, 2016, 10:29:02 AM
De fazanten die in Europa rondlopen zijn ofwel uitgezet ofwel afstammelingen van uitgezette exemplaren. Ze zijn een mengelmoes van verschillende ondersoorten en hebben soms ook kleurvariaties die ze van tamme voorouders geerfd hebben.

De fazantenhen op jou foto is al erg donker, het pulletje wordt later nog donkerder. Dit is een kleurmutatie, die "tenebrosusfazant" wordt genoemd. In feite een melanistische fazant. De moeder is voor deze eigenschap "onzuiver" (heterozygoot) en het pulletje heeft de mutatie van beide ouders gehad (homozygoot). Het is dus zowel erfelijk bepaald als en "weeffoutje", want het is een mutatie die lang geleden heeft plaatsgevonden en waar vervolgens gericht mee is doorgekweekt.

Dank je Paul voor deze (interessante) uiteenzetting...  ...het is dus een mix van.
Hopelijk kom ik 'm als volwassen nog een keer tegen, zal ik een fotootje hier plaatsen!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)