Hoofdmenu

Wat van ver komt

Gestart door alegro, september 16, 2007, 02:49:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

Tijdens het doorspitten van mijn foto-collectie kwam ik verrassenderwijs onderstaande libellenfoto tegen, gemaakt tijdens mijn vakantie naar Peru, 2 jaar geleden.

Deze libel zat op een Tillandsia in het dorpje Ollantaytambo
  • , onder budgetbewuste reizigers wellicht bekend als de plaats waar men op de trein stapt als men Machu Pichu wil bezoeken. Qua uiterlijk doet deze heel sterk denken aan een soort uit de familie Aeshnidae, misschien is het zelfs wel een Aeshna!



    Alhoewel een naam bij deze libel niet mijn hoogste prioriteit heeft ben ik toch maar eens gaan rondsnuffelen op Internet. Een goede link ben ik echter tot dusverre nog niet tegengekomen.

    Heeft iemand misschien een idee waar ik eventueel meer info over deze libel en, meer algemeen: over libellen van Peru, kan vinden?

  • Probeer die naam maar eens snel uit te spreken ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Goyatlah

#1
Denk dat dat heel moeilijk wordt, uit Peru zijn zo'n 50 Aeshniden bekend (wat het dus is) waaronder een paar grote geslachten als Rhionaeschna en Gynacantha. En aangezien Aeshniden in amerika als lastpakken bekend staan... Een Aeshna is het in ieder geval niet.

Hier is een lijstje van de Zuid-Amerikaanse soorten, met erbij in welk land ze voorkomen: http://www.ups.edu/x7039.xml
Dennis Paulson is dacht ik een van de leading authorities op het gebied van Zuid-Amerika, en ergens op die site moet zijn email adres ook staan.
Veel succes en laat eens horen of je iets wijzer bent geworden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

alegro

#2
CiteerDenk dat dat heel moeilijk wordt, uit Peru zijn zo'n 50 Aeshniden bekend (wat het dus is) waaronder een paar grote geslachten als Rhionaeschna en Gynacantha. En aangezien Aeshniden in amerika als lastpakken bekend staan... Een Aeshna is het in ieder geval niet.
Dat het moeilijk, zoniet onmogelijk, zou zijn had ik al verwacht. Ik heb de links op diverse grote Odonata WWWebsites bekeken en op geen enkele vond ik iets dat naar Zuid Amerika verwees. Wat dat betreft ben ik al blij met de lijst die jij voor me hebt opgedoken.

CiteerHier is een lijstje van de Zuid-Amerikaanse soorten, met erbij in welk land ze voorkomen: http://www.ups.edu/x7039.xml
Dennis Paulson is dacht ik een van de leading authorities op het gebied van Zuid-Amerika, en ergens op die site moet zijn email adres ook staan.
Veel succes en laat eens horen of je iets wijzer bent geworden.
Zoals gezegd is een naam bij dit beestje voor mij niet direct van levensbelang. Ik zal er eens over nadenken of ik Dennis Paulson een mailtje stuur. Maar ik heb ook ergens in dit Forum gelezen dat de authorities het liefst een lijkje bekijken, dus vraag ik me af of zo'n mailtje eigenlijk wel zin heeft.

In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik ben nu toch wat verder dan toen ik eraan begon.
Grüezi mitenand,
Arjan