Grote barmsijs en bokje

Gestart door Stefan v. Schaik, maart 06, 2016, 17:11:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Kloppen deze waarnemingen?
Ik had het vermoeden dat de eerste waarneming twee grote barmsijzen zijn. Al vond ik het mannetje wel een erg lichte kop hebben.



Bij de tweede dacht ik aan een bokje. Het beest leek een heel stuk kleiner dan de watersnip en ik kon twee duidelijk gelige strepen op de rug zien. Is er nog iets van de foto's te maken?


Ik hoor het graag van jullie.
Stefan van Schaik

StevenGeurts

Bokje lijkt me correct gezien de snavellengte.

De barmsijzen laat ik even over aan een ander :)

Oenanthe

Die onderste barmsijs is leucistisch want zo'n lichte kop is niet normaal. Van de bovenste is niets van de mantel te zien en daaraan kan je grote en kleine het best onderscheiden. Voor zover ik aan de vorm wat kan herkennen hou ik het op kleine barmsijs.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Van de barmsijzen is net genoeg zichtbaar van kop (de eerste dan) en de rug (de leucistische vogel) om er Kleine van te maken inderdaad. W.b. het Bokje: "twee duidelijke gelige strepen op de rug" heeft een Watersnip ook maar die heeft o.a. een veel langere snavel..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Citaat van: frankneijts op maart 06, 2016, 18:04:41 PM
Van de barmsijzen is net genoeg zichtbaar van kop (de eerste dan) en de rug (de leucistische vogel) om er Kleine van te maken inderdaad. W.b. het Bokje: "twee duidelijke gelige strepen op de rug" heeft een Watersnip ook maar die heeft o.a. een veel langere snavel..

Dankjewel voor de hulp. En is de watersnip ook niet een stuk groter dan het bokje?
Stefan van Schaik

frankneijts

Citaat van: Stefan v. Schaik op maart 06, 2016, 18:07:27 PM
Citaat van: frankneijts op maart 06, 2016, 18:04:41 PM
Van de barmsijzen is net genoeg zichtbaar van kop (de eerste dan) en de rug (de leucistische vogel) om er Kleine van te maken inderdaad. W.b. het Bokje: "twee duidelijke gelige strepen op de rug" heeft een Watersnip ook maar die heeft o.a. een veel langere snavel..

Dankjewel voor de hulp. En is de watersnip ook niet een stuk groter dan het bokje?

Jawel maar grootte is een lastig kenmerk bij solitaire vogels (evenals "lang", "kort", "breed", "smal", enzovoort tenzij je een referentie hebt .. 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op maart 08, 2016, 14:15:49 PM
Citaat van: Ben Wielstra op maart 06, 2016, 22:19:26 PM
Gaaf zeg die gekke barmsijs!
Je had het nog gekker kunnen meemaken Ben en nog gaver ook  ;D

http://www.trektellen.org/count/view/403/20051113


Pas onlangs realiseerde ik me dat dit feitelijk (nog) niks zegt: de vogel zou die afstand wel 's niet (helemaal) op eigen vleugels kunnen hebben afgelegd.. Zie bijv. mijn opmerking over geringde vogels in gevangenschap hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=347976.480#lastPost (post 508) welke natuurlijk kunnen ontsnappen en/of elders worden vrijgelaten..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

#9
Citaat van: frankneijts op maart 08, 2016, 15:10:44 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 08, 2016, 14:15:49 PM
Citaat van: Ben Wielstra op maart 06, 2016, 22:19:26 PM
Gaaf zeg die gekke barmsijs!
Je had het nog gekker kunnen meemaken Ben en nog gaver ook  ;D

http://www.trektellen.org/count/view/403/20051113


Pas onlangs realiseerde ik me dat dit feitelijk (nog) niks zegt: de vogel zou die afstand wel 's niet (helemaal) op eigen vleugels kunnen hebben afgelegd.. Zie bijv. mijn opmerking over geringde vogels in gevangenschap hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=347976.480#lastPost (post 508) welke natuurlijk kunnen ontsnappen en/of elders worden vrijgelaten..

Op deze manier kun je alles wel in twijfel trekken. Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de zuiverheid van de terugmelding van de in China geringde Barmsijs. Er zijn in Zweden en Noorwegen ook al eens Barmsijzen uit China teruggemeld en ook andersom zijn er terugmeldingen. Barmsijzen geringd in Noorwegen, Finland en Belgie werden in China teruggemeld. De voorbeelden genoemd in jouw post in een ander topic is een dwarsdoorsnede van geringde vogels die je in Nederland zou kunnen vangen. Het zijn gewoon elders geringde vogels die door illegale vangst in Nederland in de vogelhandel terecht zijn gekomen. Je maakt nu ten onrechte elke geringde vogel dubieus.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

RWester

Heb het zo even niet meer paraat in het hoofd , maar hoe zit het ook al weer met zo'n zwart anaalstreepje qua Kleine en Grote Barmsijs...? Of was dat nou een achterhaald iets..
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


arnoud.vandenberg

Citaat van: Cygnus op maart 08, 2016, 16:54:06 PM
Citaat van: frankneijts op maart 08, 2016, 15:10:44 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 08, 2016, 14:15:49 PM
Citaat van: Ben Wielstra op maart 06, 2016, 22:19:26 PM
Gaaf zeg die gekke barmsijs!
Je had het nog gekker kunnen meemaken Ben en nog gaver ook  ;D

http://www.trektellen.org/count/view/403/20051113


Pas onlangs realiseerde ik me dat dit feitelijk (nog) niks zegt: de vogel zou die afstand wel 's niet (helemaal) op eigen vleugels kunnen hebben afgelegd.. Zie bijv. mijn opmerking over geringde vogels in gevangenschap hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=347976.480#lastPost (post 508) welke natuurlijk kunnen ontsnappen en/of elders worden vrijgelaten..

Op deze manier kun je alles wel in twijfel trekken. Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de zuiverheid van de terugmelding van de in China geringde Barmsijs. Er zijn in Zweden en Noorwegen ook al eens Barmsijzen uit China teruggemeld en ook andersom zijn er terugmeldingen. Barmsijzen geringd in Noorwegen, Finland en Belgie werden in China teruggemeld. De voorbeelden genoemd in jouw post in een ander topic is een dwarsdoorsnede van geringde vogels die je in Nederland zou kunnen vangen. Het zijn gewoon elders geringde vogels die door illegale vangst in Nederland in de vogelhandel terecht zijn gekomen. Je maakt nu ten onrechte elke geringde vogel dubieus.


Volgens mij maakt Frank niet elke (geringde) vogel dubieus maar wil hij terecht duidelijk maken dat zelfs met een 'goede' ring we nooit met zekerheid iets over de herkomst kunnen zeggen.


Maar, we kunnen (en mogen) een wilde herkomst ook nooit uitsluiten; tenzij we concluderen dat er onweerlegbare aanwijzingen van gevangenschap zijn.


frankneijts

Citaat van: RWester op maart 08, 2016, 17:15:51 PM
Heb het zo even niet meer paraat in het hoofd , maar hoe zit het ook al weer met zo'n zwart anaalstreepje qua Kleine en Grote Barmsijs...? Of was dat nou een achterhaald iets..

Om Grote en Kleine Barmsijs te onderscheiden heb je niks aan die anaalstreepjes Remco. Zelfs voor de ID van Witstuitbarmsijs is het niet zo'n vreselijk handig kenmerk. Sowieso is het onderscheid tussen Grote en Kleine B soms arbitrair en alleen typische vogels ('grote grijze' versus 'kleine bruine' grofweg) kun je met enige reserve wel benoemen en alles ertussenin is dan 'spec'.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: arnoud.vandenberg op maart 08, 2016, 17:33:50 PM
Citaat van: Cygnus op maart 08, 2016, 16:54:06 PM
Citaat van: frankneijts op maart 08, 2016, 15:10:44 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 08, 2016, 14:15:49 PM
Citaat van: Ben Wielstra op maart 06, 2016, 22:19:26 PM
Gaaf zeg die gekke barmsijs!
Je had het nog gekker kunnen meemaken Ben en nog gaver ook  ;D

http://www.trektellen.org/count/view/403/20051113


Pas onlangs realiseerde ik me dat dit feitelijk (nog) niks zegt: de vogel zou die afstand wel 's niet (helemaal) op eigen vleugels kunnen hebben afgelegd.. Zie bijv. mijn opmerking over geringde vogels in gevangenschap hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=347976.480#lastPost (post 508) welke natuurlijk kunnen ontsnappen en/of elders worden vrijgelaten..

Op deze manier kun je alles wel in twijfel trekken. Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de zuiverheid van de terugmelding van de in China geringde Barmsijs. Er zijn in Zweden en Noorwegen ook al eens Barmsijzen uit China teruggemeld en ook andersom zijn er terugmeldingen. Barmsijzen geringd in Noorwegen, Finland en Belgie werden in China teruggemeld. De voorbeelden genoemd in jouw post in een ander topic is een dwarsdoorsnede van geringde vogels die je in Nederland zou kunnen vangen. Het zijn gewoon elders geringde vogels die door illegale vangst in Nederland in de vogelhandel terecht zijn gekomen. Je maakt nu ten onrechte elke geringde vogel dubieus.


Volgens mij maakt Frank niet elke (geringde) vogel dubieus maar wil hij terecht duidelijk maken dat zelfs met een 'goede' ring we nooit met zekerheid iets over de herkomst kunnen zeggen.


Maar, we kunnen (en mogen) een wilde herkomst ook nooit uitsluiten; tenzij we concluderen dat er onweerlegbare aanwijzingen van gevangenschap zijn.

Dank je Arnoud, precies wat ik (ook) wilde zeggen ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Stefan van Schaik