oliekever Sitaris muralis

Gestart door blaauw7, september 15, 2007, 21:51:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Sinds enkele weken is de oliekever Sitaris muralis weer actief in de kleiwand in mijn tuin (ruim 30 stuks). Net als vorig jaar (13 stuks) zijn ze eind augustus uit hun nesten gekropen. S. muralis is in Nederland een niet allerdaagse verschijning. Voor hun voortbestaan zijn ze totaal afhankelijk van de Gewone sachembij (A. plumipes). De voortplanting van S. muralis is een ingewikkelde bezigheid. Eind augustus vindt de paring plaats en na het leggen van honderden eieren sterven de vrouwtjes, en kort daarop de mannetjes. De eieren komen na enkele weken uit. De kleine larf  achtige schepsels  worden triungulinen genoemd, vanwege de drie kleine klauwtjes aan de poten. Deze triungulinen verblijven de gehele herfst en winter in en rond de nesten van de Gewone sachembij. Begin maart wanneer de mannetjes Sachembijen uitkomen klimmen de triungulinen op de pels van de Sachembij, ze liften zo de wijde wereld in! Tijdens de paring van de Sachembijen klimt de triunguline van het Sachembij mannetje naar het Sachembij vrouwtje. Daarna lift de triunguline met het sachembij vrouwtje naar haar nest, waar ze een gedaante wisseling ondergaat van triunguline naar larf. Deze larf eet de stuifmeel voorraad van de sachembij op en verpopt, waarna ze in augustus als volwassen beest weer te voorschijn komt.
Hoe ingewikkeld kun je het maken!!!

Dit alles ter info!

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Mooi !! Met veel plezier gelezen !

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Idd - leuke docu Dick! Bedankt  <_<  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Inmiddels zijn er op verschillende plaatsen in/op de Sachembijwand eipaketten afgezet door vrouwtjes van S. muralis.  Nu is het dus wachten op het verschijnen van de triungulinen!

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

De afgelopen weken zijn de mannetjes Sachembijen weer actief geworden. Een van de sachem mannetjes was voor de muur in een spinnenweb terecht gekomen. Ik heb hem voorzichtig losgemaakt en weer vrij gelaten. Na deze actie vond ik 8 Sitaris muralis triungulinen op mijn hand! Bij de minste aanraking laten deze triungulinen blijkbaar los. Er moeten er vast tientallen op 1 bij zitten.
Groeten,
Dick Belgers

Imperator

vriendelijke groet,

Trees