Kleine Spotvogel - Acrocephalus caligatus

Gestart door harderbroek, september 15, 2007, 17:38:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Misschien verkeerde topic. maar een vraag.

Over de Kleine Spotvogel, Acrocephalus caligatus op de Maasvlakte wordt gesproken over juv. en adult in het waarnemingsbestand

Gaat het hier om 2 exemplaren afzonderlijk waargenomen of is er enige verwarring onder de waarnemers gezien leeftijd van het beest en betreft het de zelfde ex.?


m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Jeroen Nagtegaal

Het lijkt me zoals vaker om 1 beest te gaan en dat de waarnemers het oneens zijn, en als het er 2 waren dan zou echt wel iemand ze allebei gezien hebben,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

garryb

Er zit er één. En dat is een kakelvers exemplaar in eerste winterkleed.
G

harderbroek

CiteerEr zit er één. En dat is een kakelvers exemplaar in eerste winterkleed.
G
Garry en ook Jeroen,
Dank voor reactie

gr
R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

BWoets

#4
Mensen geven vaak adult op als de vogel er volgroeid uitziet.. zonder dat ze weten waar adult eigenlijk voor staat.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

teunvankessel

Het is echt een aanrader, ik heb hem vanmiddag gedaan.
Wat een geweldig beest!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Dylan

Ik kon vandaag niet, dus ik ga gokken dat hij er morgenochtend nog zit (zal wel niet, maar doe me dan minstens een Draaihals of zo).
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

maartenwielstra


Jelle Aalders

Wij gaan morgen ook! Weet iemand de straat naam of is het echt bij de vuurtoren anders voeren we in op navigatie!!
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Alwin

#9
Referentiepunt kan zijn: Na de kruising Europaweg = N15 - Anarcticaweg (Europaweg kruist Antarcticaweg nabij de vuurtoren), maakt de Europaweg een scherpe bocht naar rechts. Aan je linker hand heb je een hoge (groene) duin-strook. Waar de hoge (groene) duin-strook eindigt is een groot electra huis (lins van de N15 dus = aan zee-zijde). Hier staat een hek omheen. Je kunt hier de auto parkeren.

Vervolgens steek je de N15 over en loopt recht door, met in je rug de parkeerpaats. In dit gebied heb je redelijk wat duindoorns staan. Vanochtend zat de vogel in het achterste struweel direct tegen het hek aan dat het spoor en haventerrein scheidt.

Succes!
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Edwin Russer

De vogel is zojuist weer doorgegeven en dus nog aanwezig,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Dylan

Da's mooi, hopen dat hij er vanmiddag nog zit, na de verplichtingen.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Jelle Aalders

De vogel erg mooi kunnen zien. Om 9 uur was het nog niet zo druk dus was de vogel erg dichtbij en goed te fotograferen. s'middags nog even geweest toen wij weg gingen was de vogel uitbeeld.
Verder maar weinig te beleven.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

frankmeer

Rond 15.15 het vogeltje erg leuk kunnen bekijken na zeker een uur gewacht te hebben. :feest:  
Frank van der Meer

Jelle Aalders

Hier een foto van de spotvogel.  
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

frankmeer

Frank van der Meer


RonJMBerkhout

Leuke soort! Ik had deze gemist tijdens mijn laatste reis naar Kirgizie. Toch ben ik nu niet gaan kijken naar deze vogel. Voor mij is het een duidelijk geval van een "ship assist". Ik geloof dat deze vogel, net als bv. de Blauwstaart van Zandvoort, niet op eigen kracht hier is komen aanvliegen. Ws. is de vogel meegelift met een schip en bij de Maasvlakte aan land gekomen. Deze vogel is hierdoor verzwakt en daarom makkelijk te benaderen. Binnen een week is ie ws. gestorven.
Mijn punt is eigenlijk dat CDNA dit soort waarnemingen dan ook als "probable ship assist" moet aannemen en zeker niet als dwaalgast. Zo wordt dit ook in de VS gedaan (volgens mij). Je leest hier alleen van dwaalgasten ver buiten de scheeproutes... Dus Rotterdam, Zandvoort (en eigenlijk heel NL), Stockholm of ZO Engeland zijn dus niet ideaal om echte dwaalgasten waar te nemen, omdat dit nooit na te checken valt.

Jelle Aalders

Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

frankmeer

CiteerFrank hebben we jouw net gemist??
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2871633
We waren er van ca. 14:20 tot 15:45
Frank van der Meer

frankmeer

Is het trouwens wel een spotvogel? Het eerste deel van de wetenschappelijke naam, Acrocephalus, suggereert dat het een karekietachtige is. In de Jonsson begint de wetenschappelijke naam overigens wel met Hippolais.
Frank van der Meer

Rob Gordijn

#21
CiteerLeuke soort! Ik had deze gemist tijdens mijn laatste reis naar Kirgizie. Toch ben ik nu niet gaan kijken naar deze vogel. Voor mij is het een duidelijk geval van een "ship assist". Ik geloof dat deze vogel, net als bv. de Blauwstaart van Zandvoort, niet op eigen kracht hier is komen aanvliegen. Ws. is de vogel meegelift met een schip en bij de Maasvlakte aan land gekomen. Deze vogel is hierdoor verzwakt en daarom makkelijk te benaderen. Binnen een week is ie ws. gestorven.
Mijn punt is eigenlijk dat CDNA dit soort waarnemingen dan ook als "probable ship assist" moet aannemen en zeker niet als dwaalgast. Zo wordt dit ook in de VS gedaan (volgens mij). Je leest hier alleen van dwaalgasten ver buiten de scheeproutes... Dus Rotterdam, Zandvoort (en eigenlijk heel NL), Stockholm of ZO Engeland zijn dus niet ideaal om echte dwaalgasten waar te nemen, omdat dit nooit na te checken valt.
En hoe breed is de kustzone die we aan moeten houden voor ship assisted? En op een schip zitten kost weinig energie, dus dan zou de spot ook niet verzwakt zijn.

Wat betreft naamgeving:
Op basis van DNA onderzoek is gevonden dat de 'vale spotten' groep (vale spot, kleine, sykes) nauwer verwant aan Acrocephalus-soorten dan aan andere Hippolais-soorten.
Maar om bij elk nieuw inzicht en verandering in de lat. naam ook de NL-naam te veranderen....

Wie heeft een goed voorstel:
thee-kleurige karekiet?

garryb

#22
CiteerVoor mij is het een duidelijk geval van een "ship assist".
Waarom is dat zo duidelijk?
CiteerIk geloof dat deze vogel, net als bv. de Blauwstaart van Zandvoort, niet op eigen kracht hier is komen aanvliegen. Ws. is de vogel meegelift met een schip en bij de Maasvlakte aan land gekomen.
Waarom is dat waarschijnlijk? Je onderschat wezenlijk de 'eigen kracht' van trekvogels.
CiteerDeze vogel is hierdoor verzwakt en daarom makkelijk te benaderen.
De vogel was geenszins verzwakt en vertoonde natuurlijk foerageergedrag. Dat heb jij niet gezien (want bent niet geweest). Het makkelijk benaderen is het gevolg van een ecologische naiviteit die bij veel vogels, ook niet-dwaalgasten, voorkomt.
CiteerBinnen een week is ie ws. gestorven.
Deze veronderstelling lijkt mij aperte onzin.
CiteerMijn punt is eigenlijk dat CDNA dit soort waarnemingen dan ook als "probable ship assist" moet aannemen en zeker niet als dwaalgast.
Er zijn meer argumenten aan te voeren dat dit een dwaalgast is dan een ship-assisted migrant. Dat het 'zeker' niet een dwaalgast betreft is niet met overtuigende argumenten te onderbouwen.
CiteerZo wordt dit ook in de VS gedaan (volgens mij).
Nee hoor.
CiteerJe leest hier alleen van dwaalgasten ver buiten de scheeproutes... Dus Rotterdam, Zandvoort (en eigenlijk heel NL), Stockholm of ZO Engeland zijn dus niet ideaal om echte dwaalgasten waar te nemen, omdat dit nooit na te checken valt.
Deze redenatie raakt kant noch wal! Tijd om je eens in de nodige literatuur te verdiepen. Begin eens met Vinicombe & Cottridge (1996) zou ik zeggen. Overigens, je 'gaat iets na' of je 'checkt iets', maar dat terzijde... :P

Student85

#23
Hoi,

Bij deze sluit ik mij aan bij mijn voorganger :D

Edwin Russer

CiteerWs. is de vogel meegelift met een schip en bij de Maasvlakte aan land gekomen.

Heb je enig idee waar deze vogel vandaan komt? Voor de rest sluit ik mij bij Garry aan.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bram Rijksen

ship assisted... ja ja; en als-t-ie nou 's van de andere kant komt, net zoals de bladkoninkjes, pallasjes, veldrietzangers, noordse boszangers etc...? Of zijn die ook overduidelijk allemaal per boot hier gekomen en binnen een weekje dood?

Een discussie is leuk, maar dan wel op basis van goed onderbouwde argumenten, niet op losse flodders.

Thijs Udo

Waarom zou een vogel zwakker worden van een boottochtje dan van 3000 km vliegen (of erger) <_<
Als het nu half juli was zou ik met ook eens achter de oren krabben, maar het is herfst...

teunvankessel

Kunnen we de Lachmeeuw dan ook afkeuren,
deze zit ook op een boot!

Groene reiger lijkt me eerder ship-assisted

In het gebied waar Kleine Spotvogel voorkomt varen overigens weinig boten.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

frankmeer

#28
CiteerWie heeft een goed voorstel:
thee-kleurige karekiet?
In de ANWB wordt de kleur van de bovenzijde als ''thee-met-melk'' omschreven.  :P  
Frank van der Meer

Tim de Boer

#29
Over assists gesproken is er nog een beetje ov-assisted te komen? Nee zeker?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl