Bedeguar of Mosgal ?

Gestart door spanjool, september 15, 2007, 14:06:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

zat tussen mos en gras.
Gerrit Jan Keizer bracht me op het idee van veervormige gallen, en ik kom dan uit op Bedeguar of Mosgal omdat die de meeste gelijkenis vertoont.
Kan er op waarneming of in de soortenlijst niets over vinden, staat ie er (nog) niet in?

Dit pluisje is dus ongeveer 1 x 1 cm in omtrek. zaten er meerdere in het gras.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer


han.endt

Op wat voor plant zat deze?

spanjool

Deze zat dus niet op rozen (niet letterlijk en misschien ook niet figuurlijk?) maar in mn gazon, half gras half mos dus. :D daarom twijfel ik ook een beetje of het em wel is want als waardplant wordt rozen aangegeven.
Maar ik weet ook dat de natuur zich meestal niet aan het boekje houd vandaar.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#4
wie wil hier nog even een duit in het zakje doen? m.a.w wie helpt me even van dit probleem af anders lig ik er weer een nacht wakker van.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

han.endt

#5
Ik zou het echt niet weten. Het is geen Diplolepis rosae. Lijkt ook niet echt. Zat het eigenlijk wel vast op het subtraat. Is het geen raar pluisje wat is komen aanwaaien? Stukje suikerspin bijvoorbeeld.

Floppy

#6
Ik heb al diverse keren naar je "gal" zitten turen, maar ik kan er ook niets van maken. Het lijkt mij zeker geen mosgal/bedeguaargal. De suggestie van Han lijkt me wel plausibel.  :lol:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

Is de foto recent gemaakt? Zo nee, stond er een eik in de buurt?
Als het zo ongeveer in Mei zou zijn geweest, zou je, met enige fantasie, nog wel hebben kunnen denken aan de Andricus quercusramuli.
De volgende link toont (even scrollen) daarvan een foto die mij er wel iets aan deed denken.
Vooralsnog denk ik echter toch, dat het hier niet om een gal gaat. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

spanjool

CiteerIk zou het echt niet weten. Het is geen Diplolepis rosae. Lijkt ook niet echt. Zat het eigenlijk wel vast op het subtraat. Is het geen raar pluisje wat is komen aanwaaien? Stukje suikerspin bijvoorbeeld.
Hoi Han, het is echt geen pluisje oid. het zat net als bv de bloedende buisjeszwam (die jij vast wel kent) door het gras en mos verweven. Maar iig bedankt voor de moeite.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

CiteerIs de foto recent gemaakt? Zo nee, stond er een eik in de buurt?
Als het zo ongeveer in Mei zou zijn geweest, zou je, met enige fantasie, nog wel hebben kunnen denken aan de Andricus quercusramuli.
De volgende link toont (even scrollen) daarvan een foto die mij er wel iets aan deed denken.
Vooralsnog denk ik echter toch, dat het hier niet om een gal gaat. :)
Floris bedankt voor de moeite, Het is echt wel een gal in de orde van bv de Andricus quercusramuli.
Er staan idd eiken in de buurt. Maar het was niet in mei maar op de dag dat ie gepost is 15 sept. dus.
Helaas niet voor alles is er kennelijk een verklaring voor handen.
Misschien ziet iemand anders ooit nog eens zoiets.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Floppy

Je zou het ook kunnen voorleggen aan Dr. Hans Jürgen Buhr, een Duitse gallenexpert (o.a. bekend van de site www.pflanzengallen.de).
Even contact leggen via deze link en in je email het rechtstreekse adres naar je foto hier opnemen:
http://forum.waarneming.nl/forum/uploads/p...-1189857989.jpg
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

A_kroon56

Zou het mycelium van een primitieve schimmel kunnen zijn?

Matty Berg
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna