burlende edelherten

Gestart door frankw, september 15, 2007, 13:16:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

ik zie dat er al een aantal meldingen binnen komen van burlende herten, is dat nu al in gang? ik dacht dat dat later begon?

Ik ga morgen naar het reemsterveld op de veluwe, daar zullen we het ook wel merken denk ik..

peter66

Het is inderdaad weer begonnen. Het toevoegen van links heb ik nog niet onder controle, dus dan maar zo ; www.destentor.nl => zoek "bronsttijd" en je krijgt een prachtig artikel met een geluidsfragment  van een burlend hert.

De grootste kans het schouwspel te zien is 's avonds tot het duister invalt, maar dat is mijn ervaring. Dat het geen wet van meden en perzen is blijkt wel uit het feit dat ik van de week midden op de dag een blaffende reebok hoorde.

Groetjes,

Peter
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

frankw

ik ga morgen vroeg zonsopkomst dus ik zal het wel merken.. ik laat t hier wel ff weten..

natuurliefhebber

Ik weet wel dat het op Nationaal Park de Hoge Veluwe volop aan de gang is.
Ik ga morgen heel vroeg met een excursie mee en hoop daardoor wat mee te kunnen pikken van de bronst.

Vorige week ook geweest. Toen 's morgens één keer een hert horen burlen, en 's avonds nog een roedel gezien met een hert dat een keer burlde.

Ik hoop wel dat er wat meer activiteit is te ontdekken morgen. We zullen zien..
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

natuurliefhebber

Citeerik ga morgen vroeg zonsopkomst dus ik zal het wel merken.. ik laat t hier wel ff weten..
Hallo Frank, hoe is het vanmorgen afgelopen? Heb je er nog wat van mee kunnen pikken?
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

tekenaar

CiteerDe grootste kans het schouwspel te zien is 's avonds tot het duister invalt, maar dat is mijn ervaring. Dat het geen wet van meden en perzen is blijkt wel uit het feit dat ik van de week midden op de dag een blaffende reebok hoorde.
Reeen blaffen als reactie op verstoring, om soortgenoten attent te maken op mogelijk gevaar. De blaf van een ree (kan zowel reebok als reegeit zijn) is dus niet vergelijkbaar met het burlen van een edelhert. Edelherten kunnen overigens ook blaffen, klinkt wat dieper en zwaarder als een blaffende ree.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peter66

Het blaffen van een ree was niet ter vergelijking van burlende edelherten bedoeld, maar als voorbeeld voor afwijkingen van de standaard. De ontmoeting met een ree verwacht je eerder in de avond dan overdag.  
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

tekenaar

OK, duidelijk.

(ik verwacht ook meer reeen en edelherten in de avond, edelherten zie ik meestal pas lang na zonsondergang - in het lamplicht van de auto. Toch hoor ik vrij regelmatig reeen overdag en zelfs edelherten heb ik overdag wel horen blaffen)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peter66

Vanavond er maar eens op uit geweest in de nabije omgeving van Apeldoorn. Op een klein veld twee herten kunnen zien en duidelijker horen burlen. Blijft indrukwekkend, maar de nabije snelweg (A1) is te nadrukkelijk aanwezig.  
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

Inge van der Wulp

Als je herten wil horen moet je een stukje door rijden naar Niersen. Dat ligt achter het Vierhouterbos (daar barst het op het moment van de zwijnen dus pas op na zonsondergang langs de weg). Bij Niersen hoor je ze de gehele avond burlen omdat er daar heel erg veel edelherten zitten op het moment.

Let wel! Je mag niet meer na zonsondergang van de weg af het bos in. Ze controleren daar veel en de boete is niet misselijk.

(wij mogen het bos niet meer in vanwege verstoring van het wild maar defensie begint deze week wel met een oefening boven en in dat gebied  :blink:  :gun: )
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

frankw

hoi, ja ik heb er zeker 2 gehoord zondag, ook blaffende reeen én edelherten, en als je dat zo hoort merk je wel dat het geluid van een hert gemaakt wordt door een groter beest. Verder ee 5tal reeen en 1 edelhert gezien.. verder viel het erg tegen moet ik zeggen..

natuurliefhebber

Had je meer wild verwacht, of meer bronstactiviteit?
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

pieternella

Stakenbergweg Nunspeet is een leuke lokatie en dan vooral tussendoor richting Zwarte Boer. Pas wel op voor de zwijnen.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

frankw

#13
ja wat moet je dr van zeggen iig weinig vogel spul aanwezig, een enkele hinde gezien, en in de verte bronst geluiden. Reeen zie ik daar altijd wel, vaak ook midden op de dag.

Ik heb daar eerder alles van veel dichterbij mee gemaakt dus misschien verwachtte ik ook teveel.

Ohja ik laat deze week wat foto's uit april digitaliseren, hierop een groep van 55+ edelherten, ik zal t hier even melden zodra ze er op staan, ik vindt ze namelijk zelf best 'spectaculair' qua aantal, op dat moment dacht ik dan ook ff in de oostvaardersplassen te zitten..

natuurliefhebber

ik ben benieuwd naar je foto's :D  
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

frankw

#15
hehehe check dit:  :D


Hier de rest van de serie


ohja deze was ook best appart Hoe ie daar zo terrecht is gekomen.....



jammer dat de scans zo slecht zijn.. daar stuur ik ze nooit meer heen!

Jeroen Nagtegaal

Citeerohja deze was ook best appart Hoe ie daar zo terrecht is gekomen.....
Dit lijkt haast wel opzet,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

ja dat dacht ik ook al. hij zat er wel heel erg tussen geklemt, misschien gevonden en daar vastgemaakt in de hoop roofvogels te lokken ofzo? dat is t enige wat ik me kan bedenken.
of een buizerd ofzo die m tegen hield met zn poten en m aan zn kop er tussen heeft getrokken..

natuurliefhebber

Hoi Frank,

Wel erg mooie foto's. Zoveel heb ik er helaas niet bij elkaar gezien toen ik daar was..
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

pgvdberg

mooie foto's,

ik was afgelopen zaterdag op dezelfde plek. Aldaar geen herten gezien (vorig jaar wel), Wel gehoord verder het rustgebied in.

laatvlieger

Misschien dat iemand eens geluidsopnamen hiervan kan maken? Het zou leuk zijn  om een paar mooie opnamen bij de soortoverzichten op Waarneming.nl te kunnen zetten. Op sommige compactcamera's bijvoorbeeld zitten microfoons waarmee soms best redelijke opnamen gemaakt kunnen worden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jurek7

Hallo,

Thanks for the tip,

Sunday evening red deer roared very well near Stakenbergweg between Nunspet and Leuwenum, 4 km west from N310, near parking with road sign with wild pig.

Seeing them was unfortunately impossible. Many cars driving, and forestry people driven in the forest in unlighted car (why?). Also calling Tawny Owl (Bosuil).

Does anybody know if seeing display is better in Oostvaardersplassen?


natuurliefhebber

Heeft iemand toevallig een idee hoe het staat met de bronst rondom Mossel(aangrenzend aan Planken Wambuis)?
Ik wil er binnenkort eens heen te kijken, maar wil graag weten hoe het er voor staat?
Wie weet er nog andere plekken op de Veluwe (behalve het nationaal Park de Hoge Veluwe) waar de bronst in volle gang is?

alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

pgvdberg

CiteerHeeft iemand toevallig een idee hoe het staat met de bronst rondom Mossel(aangrenzend aan Planken Wambuis)?
Ik wil er binnenkort eens heen te kijken, maar wil graag weten hoe het er voor staat?
Wie weet er nog andere plekken op de Veluwe (behalve het nationaal Park de Hoge Veluwe) waar de bronst in volle gang is?

alvast bedankt
Daar kun je nu zeker burlende herten horen! en met een beetje geluk ook zien.

peter66

[Misschien dat iemand eens geluidsopnamen hiervan kan maken?]

In mijn allereerste reactie gaf ik al aan dat er een geluidsopname bij een bericht over de bronsttijd zit op www.destentor.nl. Ik ben alleen niet zo handig met toevoegingen aan berichten.

Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

laatvlieger

#25
Citeer[Misschien dat iemand eens geluidsopnamen hiervan kan maken?]

In mijn allereerste reactie gaf ik al aan dat er een geluidsopname bij een bericht over de bronsttijd zit op www.destentor.nl. Ik ben alleen niet zo handig met toevoegingen aan berichten.
Nee, dat bedoel ik niet. Dat is een opname die niet van een van de waarnemers is. Foto's en geluiden niet direct hier op het forum plaatsen s.v.p. alleen even een link.

Wat ik bedoelde is dat er in de waarneming.nl database nog helemaal geen geluiden van zoogdieren zitten. Dat vind ik jammer, vooral omdat het soms erg kan helpen bij determinatieproblemen. Een balffende ree moet je echt een keer gehoord hebben, voordat je daar een goed beeld bij kunt hebben. Ik zal bijvoorbeeld nooit vergeten dat ik me helemaal het leplazerus schrok van een blaffende ree op de holterberg toen ik daar eigenlijk was om nachtzwaluwen te beluisteren... Ik had geen idee wat het was.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

peter66

Ok, geluiden zijn inderdaad handig. Vorige week hoorde ik nog een blaffende ree en het is niet aan iemand uit te leggen hoe dat klinkt.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

joost_gabriels

ik heb die ree'en ook gister gehoord was wel grappig ik was namelijk op de oostvaarders plassen vanaf half 8 tot 9 uur en toen nog rondjes gereden :D ik zat in de grauwegans met me ouders  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels