Ooievaars in Zuid-Oost Brabant

Gestart door woen, mei 09, 2016, 10:27:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

woen

Goeiemorgen,


Gisteren zag ik 2 ooievaars foerageren op een weiland bij Mierlo. Ze kwamen me erg tam over maar kon geen ringen zien, had geen verrekijker bij me. Nu vroeg ik me af, is de ooievaar al zover verspreid dat deze ook in dit deel van Nederland al aan het broeden is gegaan? Of betreffen gevallen als deze eerder dierentuin vogels? Dierenrijk Europa is daar vlakbij. Ik zie in de waarnemingen ook nestbouw van een paar ooievaars enkele kilometers naar het noorden toe. Kortom, zijn dit wilde vogels?
Groeten,

Jeroen

HPM

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: woen op mei 09, 2016, 10:27:26 AM
Goeiemorgen,


Gisteren zag ik 2 ooievaars foerageren op een weiland bij Mierlo. Ze kwamen me erg tam over maar kon geen ringen zien, had geen verrekijker bij me. Nu vroeg ik me af, is de ooievaar al zover verspreid dat deze ook in dit deel van Nederland al aan het broeden is gegaan? Of betreffen gevallen als deze eerder dierentuin vogels? Dierenrijk Europa is daar vlakbij. Ik zie in de waarnemingen ook nestbouw van een paar ooievaars enkele kilometers naar het noorden toe. Kortom, zijn dit wilde vogels?


Ik zie daar in de omgeving ook wel vogels zonder ringen rondlopen maar het gros zal toch wel enige connectie hebben met Dierentuin Europa war ze vrijvliegende vogels hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

We hebben tegenwoordig ruim 900 broedende ooievaars in Nederland waarvan de jongen er 2 tot 3 jaar over doen om geslachtsrijp te worden. In die periode zwerven ze overal rond. Zo kreeg ik vorig jaar een melding van een in Warmond geringd jong dat in Tilburg zat. Er is dus geen enkele reden om ooievaars aan een dierentuin te koppelen als ze op plaatsen worden gezien waar ze niet broeden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op mei 09, 2016, 11:41:15 AM
We hebben tegenwoordig ruim 900 broedende ooievaars in Nederland waarvan de jongen er 2 tot 3 jaar over doen om geslachtsrijp te worden. In die periode zwerven ze overal rond. Zo kreeg ik vorig jaar een melding van een in Warmond geringd jong dat in Tilburg zat. Er is dus geen enkele reden om ooievaars aan een dierentuin te koppelen als ze op plaatsen worden gezien waar ze niet broeden.


Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dat in die omgeving wèl doe? 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

woen

Ja ik ben ook een beetje sceptisch met al die dierentuinen in de buurt. Echter, is het nodig deze op escape te zetten of niet? Lastig om te bepalen denk ik.

Groeten,

Jeroen

frankneijts

Citaat van: woen op mei 10, 2016, 09:57:06 AM
Ja ik ben ook een beetje sceptisch met al die dierentuinen in de buurt. Echter, is het nodig deze op escape te zetten of niet? Lastig om te bepalen denk ik.


De ongeringde vogels kun je misschien beter niet op 'escape' zetten omdat je immers nooit zeker weet of dat geen 'wilde' (er is niet zoveel ècht wilds aan al die Ooievaars in NL is mijn mening..) zijn, al of niet aangetrokken door die dierentuinbeesten..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:42:03 AM
De ongeringde vogels kun je misschien beter niet op 'escape' zetten omdat je immers nooit zeker weet of dat geen 'wilde' (er is niet zoveel ècht wilds aan al die Ooievaars in NL is mijn mening..) zijn, al of niet aangetrokken door die dierentuinbeesten..
Is dit niet wat al te zwartgallig Frank? De tijd dat ooievaars in fokstations moesten opgroeien ligt inmiddels generaties (ooievaars dan) achter ons. Om die nu nog als halve huisdieren te beschouwen is wel wat vergezocht. En hoewel er jaarlijks heel wat jongen worden geringd vliegt nog steeds het merendeel ongeringd rond.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:42:03 AM
(er is niet zoveel ècht wilds aan al die Ooievaars in NL is mijn mening..)

Inderdaad. Het Ooievaarsproject in Nederland is wel een schoolvoorbeeld van hoe een project niet uitgevoerd moe(s)t worden. De Ooievaars die nu rondvliegen doen in niets denken aan de Ooievaars van vroeger. Als men het goed had gedaan had men de Ooievaars die in de winter in Nederland bleven moeten "verwijderen". Dan heb ik het nog niet eens over de genetische aspecten. Mijn mening is dat het hele project gewoon een rommeltje is geweest, met overigens goede bedoelingen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op mei 10, 2016, 12:17:44 PM
Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:42:03 AM
De ongeringde vogels kun je misschien beter niet op 'escape' zetten omdat je immers nooit zeker weet of dat geen 'wilde' (er is niet zoveel ècht wilds aan al die Ooievaars in NL is mijn mening..) zijn, al of niet aangetrokken door die dierentuinbeesten..
Is dit niet wat al te zwartgallig Frank? De tijd dat ooievaars in fokstations moesten opgroeien ligt inmiddels generaties (ooievaars dan) achter ons. Om die nu nog als halve huisdieren te beschouwen is wel wat vergezocht. En hoewel er jaarlijks heel wat jongen worden geringd vliegt nog steeds het merendeel ongeringd rond.

Tja, misschien is dat mijn aard wel .. 8) Overigens is "niet geringd" geen enkele garantie voor "echt wild" ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op mei 10, 2016, 13:03:53 PM
Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:42:03 AM
(er is niet zoveel ècht wilds aan al die Ooievaars in NL is mijn mening..)

Inderdaad. Het Ooievaarsproject in Nederland is wel een schoolvoorbeeld van hoe een project niet uitgevoerd moe(s)t worden. De Ooievaars die nu rondvliegen doen in niets denken aan de Ooievaars van vroeger. Als men het goed had gedaan had men de Ooievaars die in de winter in Nederland bleven moeten "verwijderen". Dan heb ik het nog niet eens over de genetische aspecten. Mijn mening is dat het hele project gewoon een rommeltje is geweest, met overigens goede bedoelingen.
Nog meer gemopper. De huidige populatie ooievaars trekt minder en minder ver dan we in de vorige eeuw gewend waren en is, zo heb ik althans in mijn eigen omgeving ontdekt, in hoge mate van bijvoedering afhankelijk. Maar hoe had je het anders gewild? De ooievaar heeft zich aan de 21e eeuw aangepast. Had hij dat niet gedaan, dan hadden we hem als broedvogel verloren of we hadden moeten teruggaan naar het agrarisch systeem van een eeuw geleden. Dat hebben we niet gedaan natuurlijk dus mogen we blij zijn dat de ooievaar zich heeft aangepast. Ze zijn nog precies even mooi als voor de oorlog hoor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op mei 10, 2016, 13:46:53 PM
Citaat van: Cygnus op mei 10, 2016, 13:03:53 PM
Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 11:42:03 AM
(er is niet zoveel ècht wilds aan al die Ooievaars in NL is mijn mening..)

Inderdaad. Het Ooievaarsproject in Nederland is wel een schoolvoorbeeld van hoe een project niet uitgevoerd moe(s)t worden. De Ooievaars die nu rondvliegen doen in niets denken aan de Ooievaars van vroeger. Als men het goed had gedaan had men de Ooievaars die in de winter in Nederland bleven moeten "verwijderen". Dan heb ik het nog niet eens over de genetische aspecten. Mijn mening is dat het hele project gewoon een rommeltje is geweest, met overigens goede bedoelingen.
Nog meer gemopper. De huidige populatie ooievaars trekt minder en minder ver dan we in de vorige eeuw gewend waren en is, zo heb ik althans in mijn eigen omgeving ontdekt, in hoge mate van bijvoedering afhankelijk. Maar hoe had je het anders gewild? De ooievaar heeft zich aan de 21e eeuw aangepast. Had hij dat niet gedaan, dan hadden we hem als broedvogel verloren of we hadden moeten teruggaan naar het agrarisch systeem van een eeuw geleden. Dat hebben we niet gedaan natuurlijk dus mogen we blij zijn dat de ooievaar zich heeft aangepast. Ze zijn nog precies even mooi als voor de oorlog hoor.


Da's allemaal heel erg waar natuurlijk maar daar gaat/ging het eigenlijk niet om: ze zijn daarom ook niet meer zo verschrikkelijk wild (of het voelt in elk geval niet meer zo aan) en dat stoort sommigen een beetje ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 14:48:22 PM

Da's allemaal heel erg waar natuurlijk maar daar gaat/ging het eigenlijk niet om: ze zijn daarom ook niet meer zo verschrikkelijk wild (of het voelt in elk geval niet meer zo aan) en dat stoort sommigen een beetje ..

Veranderd van zomergast in grotendeels standvogel. Dat heeft ons beroofd van de jaarlijkse verrassing, maar ze zijn er niet minder wild om.
Ik geloof ook niet dat de bevolkingsgroei in Nederland er door is toegenomen.
Herman van der Meer

woen

Citaat van: HPM op mei 10, 2016, 15:36:54 PM
Citaat van: frankneijts op mei 10, 2016, 14:48:22 PM

Da's allemaal heel erg waar natuurlijk maar daar gaat/ging het eigenlijk niet om: ze zijn daarom ook niet meer zo verschrikkelijk wild (of het voelt in elk geval niet meer zo aan) en dat stoort sommigen een beetje ..

Veranderd van zomergast in grotendeels standvogel. Dat heeft ons beroofd van de jaarlijkse verrassing, maar ze zijn er niet minder wild om.
Ik geloof ook niet dat de bevolkingsgroei in Nederland er door is toegenomen.


Nou volgens mij is de ooievaar populatie toegenomen terwijl er ook steeds meer Nederlanders zijn bijgekomen....zou het dan toch waar zijn!?!? Misschien ook de reden dat men koste wat het kost de ooievaar heeft proberen te behouden.
Groeten,

Jeroen

Cygnus

#14
Citaat van: Oenanthe op mei 10, 2016, 13:46:53 PM
Maar hoe had je het anders gewild?

Heel simpel, dat hele Ooievaarsproject had nooit gestart moeten worden. Waarom mag een soort niet uit een land verdwijnen? Er komen ook nieuwe soorten een land binnen, dan is het ook logisch dat er soorten ergens kunnen verdwijnen. In het geval van de Ooievaar weet bijna niemand dat het verspreidingsgebied in het oosten en noordoosten enorm is uitgebreid en de aantallen daar fors zijn toegenomen (Estland bijvoorbeeld voor het eerst broedvogel in 1841, 320 paar in 1939, tegenwoordig 4500). Dus tegelijk met de inkrimping van het areaal in het westen was er een uitbreiding in het oosten. Dit is al meer dan een eeuw gaande en gaat nog steeds door (Ooievaar in 2015 voor het eerst broedend in Finland). Waarschijnlijk is het gewijzigde verspreidingsgebied gewoon een natuurlijk fenomeen geweest. Waarom moet je dan als mens ingrijpen om die soort lokaal als broedvogel te behouden? Het hele Ooievaarsgebeuren in Nederland heeft wat mij betreft een hoog kinderboerderijgehalte.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

mgieskens

Citaat van: Cygnus op mei 10, 2016, 20:24:57 PM
Het hele Ooievaarsgebeuren in Nederland heeft wat mij betreft een hoog kinderboerderijgehalte.
Yup, elke zichzelf respecterende kinderboederij heeft dan ook minstens 1 ooievaarspaal in de wei staan.  ;D

Maar zelf kan ik er niet zo mee zitten. Ik vind ze gewoon mooi om te zien, (ver)wild(erd) of niet.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op mei 10, 2016, 20:24:57 PM
Citaat van: Oenanthe op mei 10, 2016, 13:46:53 PM
Maar hoe had je het anders gewild?

Heel simpel, dat hele Ooievaarsproject had nooit gestart moeten worden. Waarom mag een soort niet uit een land verdwijnen? Er komen ook nieuwe soorten een land binnen, dan is het ook logisch dat er soorten ergens kunnen verdwijnen. In het geval van de Ooievaar weet bijna niemand dat het verspreidingsgebied in het oosten en noordoosten enorm is uitgebreid en de aantallen daar fors zijn toegenomen (Estland bijvoorbeeld voor het eerst broedvogel in 1841, 320 paar in 1939, tegenwoordig 4500). Dus tegelijk met de inkrimping van het areaal in het westen was er een uitbreiding in het oosten. Dit is al meer dan een eeuw gaande en gaat nog steeds door (Ooievaar in 2015 voor het eerst broedend in Finland). Waarschijnlijk is het gewijzigde verspreidingsgebied gewoon een natuurlijk fenomeen geweest. Waarom moet je dan als mens ingrijpen om die soort lokaal als broedvogel te behouden? Het hele Ooievaarsgebeuren in Nederland heeft wat mij betreft een hoog kinderboerderijgehalte.
Op zich heb je gelijk maar je hebt makkelijk praten als inwoner van Estland. Net even groter dan Nederland en amper een miljoen inwoners waarvan ik geloof bijna de helft in Tallinn. Dat laat ruimte voor natuur die er in Nederland gewoon niet is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op mei 10, 2016, 21:23:10 PM
Citaat van: Cygnus op mei 10, 2016, 20:24:57 PM
Citaat van: Oenanthe op mei 10, 2016, 13:46:53 PM
Maar hoe had je het anders gewild?

Heel simpel, dat hele Ooievaarsproject had nooit gestart moeten worden. Waarom mag een soort niet uit een land verdwijnen? Er komen ook nieuwe soorten een land binnen, dan is het ook logisch dat er soorten ergens kunnen verdwijnen. In het geval van de Ooievaar weet bijna niemand dat het verspreidingsgebied in het oosten en noordoosten enorm is uitgebreid en de aantallen daar fors zijn toegenomen (Estland bijvoorbeeld voor het eerst broedvogel in 1841, 320 paar in 1939, tegenwoordig 4500). Dus tegelijk met de inkrimping van het areaal in het westen was er een uitbreiding in het oosten. Dit is al meer dan een eeuw gaande en gaat nog steeds door (Ooievaar in 2015 voor het eerst broedend in Finland). Waarschijnlijk is het gewijzigde verspreidingsgebied gewoon een natuurlijk fenomeen geweest. Waarom moet je dan als mens ingrijpen om die soort lokaal als broedvogel te behouden? Het hele Ooievaarsgebeuren in Nederland heeft wat mij betreft een hoog kinderboerderijgehalte.
Op zich heb je gelijk maar je hebt makkelijk praten als inwoner van Estland. Net even groter dan Nederland en amper een miljoen inwoners waarvan ik geloof bijna de helft in Tallinn. Dat laat ruimte voor natuur die er in Nederland gewoon niet is.

Als ze in Estland niet hadden gezeten had ik daar ook vrede mee gehad, dat was dan de situatie geweest, het gaat niet om mij. Voorkomen van Ooievaar heeft overigens niet per definitie heel veel met natuur te maken. In Polen zitten bijvoorbeeld ook zo'n 40.000 broedparen. Polen is toch hoofdzakelijk een land met veel en vrij intensieve landbouw en heel veel inwoners.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Toen de Ooievaar al vrijwel uit Nederland was verdwenen zaten er nog volop in bijvoorbeeld Sleeswijk-Holstein
Herman van der Meer

StevenGeurts

Citaat van: Cygnus op mei 10, 2016, 21:44:12 PM
Citaat van: Oenanthe op mei 10, 2016, 21:23:10 PM
Citaat van: Cygnus op mei 10, 2016, 20:24:57 PM
Citaat van: Oenanthe op mei 10, 2016, 13:46:53 PM
Maar hoe had je het anders gewild?

Heel simpel, dat hele Ooievaarsproject had nooit gestart moeten worden. Waarom mag een soort niet uit een land verdwijnen? Er komen ook nieuwe soorten een land binnen, dan is het ook logisch dat er soorten ergens kunnen verdwijnen. In het geval van de Ooievaar weet bijna niemand dat het verspreidingsgebied in het oosten en noordoosten enorm is uitgebreid en de aantallen daar fors zijn toegenomen (Estland bijvoorbeeld voor het eerst broedvogel in 1841, 320 paar in 1939, tegenwoordig 4500). Dus tegelijk met de inkrimping van het areaal in het westen was er een uitbreiding in het oosten. Dit is al meer dan een eeuw gaande en gaat nog steeds door (Ooievaar in 2015 voor het eerst broedend in Finland). Waarschijnlijk is het gewijzigde verspreidingsgebied gewoon een natuurlijk fenomeen geweest. Waarom moet je dan als mens ingrijpen om die soort lokaal als broedvogel te behouden? Het hele Ooievaarsgebeuren in Nederland heeft wat mij betreft een hoog kinderboerderijgehalte.
Op zich heb je gelijk maar je hebt makkelijk praten als inwoner van Estland. Net even groter dan Nederland en amper een miljoen inwoners waarvan ik geloof bijna de helft in Tallinn. Dat laat ruimte voor natuur die er in Nederland gewoon niet is.

Als ze in Estland niet hadden gezeten had ik daar ook vrede mee gehad, dat was dan de situatie geweest, het gaat niet om mij. Voorkomen van Ooievaar heeft overigens niet per definitie heel veel met natuur te maken. In Polen zitten bijvoorbeeld ook zo'n 40.000 broedparen. Polen is toch hoofdzakelijk een land met veel en vrij intensieve landbouw en heel veel inwoners.

Estalnd 27,9 inwoners/km²
Polen 123,6 inwoners/km²
Nederland 408 inwoners/km²

Maar goed, dat is een andere discussie.

Dutchbird

#20
Ringen
Ooievaars die in dierentuinen worden gehouden moeten - net als de andere vogels aldaar - een gesloten pootring dragen. Het onderscheid:
- kwekersring: smal, gekleurd (voorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/64123836)
- ring voor wilde vogels: metaal, evt. aan andere poot een kleurring; tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van zwarte ringen met witte inscriptie (ELSA ring) (voorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/115711419).
Meer informatie over ringen op www.vogeltrekstation.nl

Herintroductie
Het herintroductieproject van de witte ooievaar stamt uit 1969, is in 1985 afgebouwd en in 1999 gestopt. Met de kennis van nu, zou dit zeker niet meer zo gebeuren. Het beschermen en herstellen van natuur/leefgebieden voor dieren is veel belangrijker en hiervan profiteren meer soorten (en uiteindelijk wij ook). Een ooievaar in de vrije natuur wordt gemiddeld max. 10-20 jaar oud, wat betekent dat de meeste 'projectooievaars' niet meer in leven zijn. Hun nakomelingen kunnen als wilde vogels worden beschouwd.

Trek
Uit langdurig ringonderzoek blijkt dat de meeste jongen na het uitvliegen op trek gaan, tot ze na 2-4 jaar geslachtsrijp zijn. Van de adulte vogels trekt zo'n 65%. De ooievaars die in Nederland overwinteren verzamelen zich vaak in groepen in natte velden, maar opportunistisch als de soort van nature is, eten ze ook aas op enkele voerplekken (dierentuin, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?) en open vuilstorts (Spanje). Het klimaat verandert en ook andere vogelsoorten trekken niet of minder ver weg door de beschikbaarheid van voedsel, zoals de lepelaar, zwartkop en tjiftjaf.

Meer informatie op www.ooievaars.eu, o.a. onder 'ooievaar'->'veelgestelde vragen'.
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Oenanthe

Citaat van: Dutchbird op mei 12, 2016, 11:34:29 AM
Herintroductie
Het herintroductieproject van de witte ooievaar stamt uit 1969, is in 1985 afgebouwd en in 1999 gestopt. Met de kennis van nu, zou dit zeker niet meer zo gebeuren. Het beschermen en herstellen van natuur/leefgebieden voor dieren is veel belangrijker en hiervan profiteren meer soorten (en uiteindelijk wij ook).
Biotoopverbetering is vanaf het begin een kernpunt van het ooievaarsproject geweest maar gelet op de rampzalige ontwikkeling van de broedvogelstand in de jaren 70 en 80 werd er de voorkeur aan gegeven eerst voor voldoende aanwas van potentiele broedvogels te zorgen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Dutchbird op mei 12, 2016, 11:34:29 AM
Een ooievaar in de vrije natuur wordt gemiddeld max. 10-20 jaar oud, wat betekent dat de meeste 'projectooievaars' niet meer in leven zijn. Hun nakomelingen kunnen als wilde vogels worden beschouwd.

Die nakomelingen stammen af van projectooievaars. Projectooievaars gedragen zich merendeels atypisch, hun nakomelingen dus waarschijnlijk ook. Je kunt dan schrijven dat de nakomelingen als wild kunnen worden beschouwd, ze zijn het natuurlijk niet.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: Cygnus op mei 13, 2016, 12:18:11 PM
Citaat van: Dutchbird op mei 12, 2016, 11:34:29 AM
Een ooievaar in de vrije natuur wordt gemiddeld max. 10-20 jaar oud, wat betekent dat de meeste 'projectooievaars' niet meer in leven zijn. Hun nakomelingen kunnen als wilde vogels worden beschouwd.

Die nakomelingen stammen af van projectooievaars. Projectooievaars gedragen zich merendeels atypisch, hun nakomelingen dus waarschijnlijk ook. Je kunt dan schrijven dat de nakomelingen als wild kunnen worden beschouwd, ze zijn het natuurlijk niet.

Mijn voorouders zijn eeuwen geleden als vluchteling naar de noordelijke Nederlanden gekomen. Ik ben dus nog steeds vreemdeling in eigen land?
Herman van der Meer

StevenGeurts

Citaat van: Cygnus op mei 13, 2016, 12:18:11 PM
Citaat van: Dutchbird op mei 12, 2016, 11:34:29 AM
Een ooievaar in de vrije natuur wordt gemiddeld max. 10-20 jaar oud, wat betekent dat de meeste 'projectooievaars' niet meer in leven zijn. Hun nakomelingen kunnen als wilde vogels worden beschouwd.

Die nakomelingen stammen af van projectooievaars. Projectooievaars gedragen zich merendeels atypisch, hun nakomelingen dus waarschijnlijk ook. Je kunt dan schrijven dat de nakomelingen als wild kunnen worden beschouwd, ze zijn het natuurlijk niet.

Waar baseer je dat op?

Cygnus

Citaat van: HPM op mei 13, 2016, 12:39:02 PM
Citaat van: Cygnus op mei 13, 2016, 12:18:11 PM
Citaat van: Dutchbird op mei 12, 2016, 11:34:29 AM
Een ooievaar in de vrije natuur wordt gemiddeld max. 10-20 jaar oud, wat betekent dat de meeste 'projectooievaars' niet meer in leven zijn. Hun nakomelingen kunnen als wilde vogels worden beschouwd.

Die nakomelingen stammen af van projectooievaars. Projectooievaars gedragen zich merendeels atypisch, hun nakomelingen dus waarschijnlijk ook. Je kunt dan schrijven dat de nakomelingen als wild kunnen worden beschouwd, ze zijn het natuurlijk niet.

Mijn voorouders zijn eeuwen geleden als vluchteling naar de noordelijke Nederlanden gekomen. Ik ben dus nog steeds vreemdeling in eigen land?

Nee dit geldt niet voor jou, je bent toch geen Ooievaar. Of worden inwoners van Den Haag ook Ooievaars genoemd vanwege deze vogel in het gemeentewapen?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Citaat van: StevenGeurts op mei 13, 2016, 18:07:54 PM
Citaat van: Cygnus op mei 13, 2016, 12:18:11 PM
Citaat van: Dutchbird op mei 12, 2016, 11:34:29 AM
Een ooievaar in de vrije natuur wordt gemiddeld max. 10-20 jaar oud, wat betekent dat de meeste 'projectooievaars' niet meer in leven zijn. Hun nakomelingen kunnen als wilde vogels worden beschouwd.

Die nakomelingen stammen af van projectooievaars. Projectooievaars gedragen zich merendeels atypisch, hun nakomelingen dus waarschijnlijk ook. Je kunt dan schrijven dat de nakomelingen als wild kunnen worden beschouwd, ze zijn het natuurlijk niet.

Waar baseer je dat op?

Dat ze zich atypisch gedragen blijkt alleen al uit het feit dat er tegenwoordig een midwintertelling voor deze soort wordt georganiseerd. Zonder het Ooievaarsproject was dat waarschijnlijk niet nodig/mogelijk zijn geweest.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Er overwinteren inderdaad nogal wat ooievaars tegenwoordig maar om dat aan het ooievaarsproject toe te schrijven gaat wel ver. Bij leven verkregen eigenschappen kunnen toch nooit op het nageslacht worden overgedragen? Trekgedrag verandert ook zonder menselijk ingrijpen: zie bijvoorbeeld de zwartkop die in Engeland is gaan overwinteren of de kraanvogel die dat massaal bij het Lac du Der in Frankrijk doet. Ooievaars in Nederland zijn altijd innig verbonden geweest met mensen. Dat ze dat nu nog zijn is alleen maar toe te juichen want ik heb al eerder betoogd: anders waren we ze kwijt geweest. De ooievaars die in de 19e eeuw profiteerden van ons toenmalige landbouwsysteem waren toch ook niet minderwaardig?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marcel van kammen

Een groot gedeelte van de in Nederland broedende Ooievaars is uit vrije wil komen aanvliegen uit o.a. Duitsland. Het fabeltje dat het allemaal nakomelingen van projectvogels zijn is hardnekkig,maar totaal onjuist.
Daarnaast overwinteren tegenwoordig ook veel Kievitten in Nederland....deden ze vroeger ook niet. Gevalletje klimaatverandering.