Hallo mensen,
Ik ben van plan het komende half jaar, liefst nog voor de herfst, een Kowa TSN833 icm 25-60x zoom TE11WZ aan te schaffen. Na lang wikken en wegen denk ik dat dit de beste optie is voor mij. De Swarovski ATX 85 spreekt me ook zeer aan maar als ik doorreken kom ik ruim €1000 duurder uit en ik betwijfel of het kwaliteitsverschil dit prijsverschil rechtvaardigt. Ik concludeer uit alles wat ik inmiddels gelezen heb dat deze Kowa zeker beter presteert dan de ATS serie van Swarovski.
Ik heb eerder (15-16 jaar geleden) een Kowa TSN823 gehad en die beviel me toen erg goed. Deze is niet meer van deze tijd en er is een hoop gebeurd inmiddels op dat gebied en ik heb hem al lang niet meer, maar ik mis een telescoop enorm.
Ik heb ook het topic van
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=349137 uitgebreid gelezen. Erg interessant, goede reacties en zeer veel nuttige info door de bijdragers. Ik begrijp heel goed dat er in dit geval voor de Nikon ED50 is gekozen en zelfs later nog een ED82 bijgekomen is ;-)
Dit lijkt me ook een prima scope voor korte tripjes naar het buitenland.
Hoewel al een tijd steeds weer bij de Kowa TSN883 uitkom, ben ik nog steeds open voor alternatieven.
Ik doe eigenlijk alles op de fiets, of ga ergens per OV naar toe. Ik heb een fiets met fietskrat (aan het frame) en voor fietstochten is grootte en het gewicht dan ook niet zo’n probleem, hoewel ik het natuurlijk liever niet zwaarder heb dan nodig. Ik stap vaak ergens af om te wandelen/struinen (tot ca. 15 km) maar hou er ook van om lange tijd op een mooi punt te hangen.
Qua statief en kop ben ik er nog niet helemaal uit. Ik neig naar manfrotto carbon en een bijpassende kop.
Ik heb eigenlijk een aantal vragen:
1) Wat zijn de ervaringen met deze scope ook ivt andere soortgelijke “grote” scopen zowel voor wandelen als vervoer per fiets (en fietskrat)
2) Naast bijhorende stay-on case (optioneel), welke combi met bijvoorbeeld Flipside (200 of 300?) is handig, of liever een Scopac of misschien zelfs beiden?
3) Welk statief en kop combinatie tot ca. €750 is fijn om mee te werken. Ik neig dus naar carbon, ik ben ca. 180 dus hoogte is niet zo’n probleem
4) Ik kwam vandaag bonjouroutdoor.nl tegen die ik eerder niet tegenkwam bij dezelfde zoektochten. Voor de body zijn ze ruim €50 goedkoper dan een aantal bekendere webshops. Oculairs staan nog niet op hun webshop maar zouden ze wel beschikbaar hebben vernam ik uit hun mail. Het is een onderdeel van bonjourmedia.nl. Heeft iemand ervaringen met deze shop?
Mijn aanschaf gaat niet over een nacht ijs, maar het gaat steeds meer kriebelen om snel weer een scope te kopen ;-)
Groet, Gerrit