Advies gevraagd Kowa TSN883 en accessoires

Gestart door Gerrit Kteu, mei 06, 2016, 16:21:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Kteu


Hallo mensen,


Ik ben van plan het komende half jaar, liefst nog voor de herfst, een Kowa TSN833 icm 25-60x zoom TE11WZ aan te schaffen. Na lang wikken en wegen denk ik dat dit de beste optie is voor mij. De Swarovski ATX 85 spreekt me ook zeer aan maar als ik doorreken kom ik ruim €1000 duurder uit en ik betwijfel of het kwaliteitsverschil dit prijsverschil rechtvaardigt. Ik concludeer uit alles wat ik inmiddels gelezen heb dat deze Kowa zeker beter presteert dan de ATS serie van Swarovski.


Ik heb eerder (15-16 jaar geleden) een Kowa TSN823 gehad en die beviel me toen erg goed. Deze is niet meer van deze tijd en er is een hoop gebeurd inmiddels op dat gebied en ik heb hem al lang niet meer, maar ik mis een telescoop enorm.


Ik heb ook het topic van http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=349137 uitgebreid gelezen. Erg interessant, goede reacties en zeer veel nuttige info door de bijdragers. Ik begrijp heel goed dat er in dit geval voor de Nikon ED50 is gekozen en zelfs later nog een ED82 bijgekomen is ;-)
Dit lijkt me ook een prima scope voor korte tripjes naar het buitenland.


Hoewel al een tijd steeds weer bij de Kowa TSN883 uitkom, ben ik nog steeds open voor alternatieven.


Ik doe eigenlijk alles op de fiets, of ga ergens per OV naar toe. Ik heb een fiets met fietskrat (aan het frame) en voor fietstochten is grootte en het gewicht dan ook niet zo'n probleem, hoewel ik het natuurlijk liever niet zwaarder heb dan nodig. Ik stap vaak ergens af om te wandelen/struinen (tot ca. 15 km) maar hou er ook van om lange tijd op een mooi punt te hangen.


Qua statief en kop ben ik er nog niet helemaal uit. Ik neig naar manfrotto carbon en een bijpassende kop.


Ik heb eigenlijk een aantal vragen:
1) Wat zijn de ervaringen met deze scope ook ivt andere soortgelijke "grote" scopen zowel voor wandelen als vervoer per fiets (en fietskrat)
2) Naast bijhorende stay-on case (optioneel), welke combi met bijvoorbeeld Flipside (200 of 300?) is handig, of liever een Scopac of misschien zelfs beiden?
3) Welk statief en kop combinatie tot ca. €750 is fijn om mee te werken. Ik neig dus naar carbon, ik ben ca. 180 dus hoogte is niet zo'n probleem
4) Ik kwam vandaag bonjouroutdoor.nl tegen die ik eerder niet tegenkwam bij dezelfde zoektochten. Voor de body zijn ze ruim €50 goedkoper dan een aantal bekendere webshops. Oculairs staan nog niet op hun webshop maar zouden ze wel beschikbaar hebben vernam ik uit hun mail. Het is een onderdeel van bonjourmedia.nl. Heeft iemand ervaringen met deze shop?


Mijn aanschaf gaat niet over een nacht ijs, maar het gaat steeds meer kriebelen om snel weer een scope te kopen ;-)
Groet, Gerrit


Wilfred

Citaat van: Gerko op mei 06, 2016, 16:21:20 PM
4) Ik kwam vandaag bonjouroutdoor.nl tegen die ik eerder niet tegenkwam bij dezelfde zoektochten. Voor de body zijn ze ruim €50 goedkoper dan een aantal bekendere webshops. Oculairs staan nog niet op hun webshop maar zouden ze wel beschikbaar hebben vernam ik uit hun mail. Het is een onderdeel van bonjourmedia.nl. Heeft iemand ervaringen met deze shop?


Even een reaktie op punt 4.
Met alle respect; je gaat zo'n prachtige telescoop toch zeker wel bij een fatsoenlijke winkel kopen en niet die bij zo'n huishoud-, camping- en speelgoed webshop die geen winkel of showroom hebben, niks op voorraad hebben zelf waarschijnlijk nog nooit een TSN833 in handen hebben gehad. Tja.. lekker makkelijk om dan de goedkoopste te zijn.
Zoek alsjeblieft een serieuze dealer die spul op voorraad heeft om uit te testen en die ook nog verstand van zaken heeft (dan hebben we ook over tien jaar nog mooie outdoor en optiek winkels)
Je koop zo'n scoop voor zeer lange tijd. Wat maakt die paar tientjes dan uit op het hele aankoopbedrag.


Gerrit Kteu

Bedankt voor je reactie Wilfred. Ook met alle respect, natuurlijk ga ik niet zo maar ergens iets bestellen, vandaar ook mijn vraag of iemand ervaring met die shop heeft. En natuurlijk maakt mij die paar tientjes niet uit, maar als er goede ervaringen met die shop zijn, zou ik gek zijn als ik meer betaal dan nodig. Het prijsverschil van het oculair met ander shops weet ik trouwens nog niet.
Punt 4 was daarnaast niet mijn belangrijkste punt.

Gerrit Kteu

#3
De Bonjouroutdoor blijkt op een huisadres gevestigd te zijn en daar doe ik liever geen zaken mee. Goedkoper is zeker niet alles. Mijn vraag 4 vervalt wmb.


Helaas hebben de meeste outdoorwinkels geen telescopen. Het assortiment van VB in Zeist is beperkt en daar hebben ze sowieso geen Kowa. House of Outdoor in Maarssen (ik woon in Utrecht) heeft geen Kowa scoopes helaas, daarnaast hebben ze geen webshop. Volgens mij had ik eerder al eens geconstateerd dat ze altijd de adviesprijs vragen waardoor ze met dit soort artikelen vaak honderden euros duurder zijn.


Volgens mij houd je voornamelijk nog niet-outdoorwinkels over om een Kowa te bestellen of te bekijken. Bij bijv. kamera-express of cameranu kun je ter plaatse de spullen proberen volgens mij.


Voor de statiefkop dacht ik aan een Manfrotto 128RC. Die heeft VB wel maar ze hebben verder weinig statieven.


Ik ontkom er niet aan om bij meerdere winkels te moeten shoppen om een complete set te krijgen.

Gerrit Kteu

Nu weer verder onderzoekend, kom ik een review van 5 scopes tegen van dr. Gijs van Ginkel waarin de Kowa TSN 883 niet zo goed naar voren komt. De Swarovski ATM (inmiddels vervangen door de ATS serie) komt er zeer goed uit.
http://www.houseofoutdoor.com/testrapporten/toptelescopen.pdf


Verwarrend wordt het wel als de diverse reviews verschillende conclusies weergeven. Dan moet ik de reviews an sich ook nog eens beoordelen  ???
De review van de TVWG was positiever over de Kowa en ik had meer positieve reviews gelezen.


Er zit niets anders op, ik ga dit weekend eens alle reviews verzamelen en (opnieuw) doornemen.


Vanmiddag misschien even naar VB Zeist om de Swarovski ATS en ATX nog eens te bekijken.

M. Hoogteijling

Beste Gerrit,

Ik ben bevooroordeeld want heb nu een jaar of 7 een TSN 883 en gebruik deze voornamelijk met de vaste 30x en wil nooit meer wat anders dus dit wordt een pro- kowa verhaal! Hulde dat je niet "blind" een Swaro koopt!

Wat betreft het onderzoek van dhr Van Ginkel: volgens mij staat er al 1 storende fout in: voor het gewicht krijgt de KOWA de meeste punten (hoe minder punten hoe beter) terwijl het 1 van de lichtste is. Ook bij de transmissie scoort hij zogenaamd slecht terwijl iedere andere test laat zien dat Kowa zich juist onderscheidt. Ook geldt voor de scores als gewicht en snelkoppeling dezelfde weging terwijl dit erg subjectief is: op ca 2kg exclusief statief merk je 75 gram niet.... Overigens gaat de heer Van Ginkel op geen van deze punten in als je het vraatgt maar dat terzijde en mogelijk heeft hij een slecht exemplaar van de Kowa getest.  Voor mij wel een reden om de test met wat korrels zout te nemen, zeker tov alle andere tests. Persoonlijk zie ik bij de ATX een mij storende blauwe- en witzweem die ik bij de ATS niet zie. Ik ken niemand die de Kowa minder vindt dan de Swaro's maar waar Swaro zich altijd positief op onderscheidt is service, werkelijk top.

1) Draagbaarheid: zo lang je geen fysieke gebreken hebt, is er niets aan de hand. De scope past ook in een goede rugzak dus dat is geen punt. Als je een kleinere scope ook in een fietskrat vervoert dan past deze ook, hooguit een wat groter stootkussen.
2) geen idee, ik gebruik als rugzak iets van Lowenpro
3) Carbon is lekker maar ik merk eigenlijk alleen aan zee dat het wat oplevert. heb zelf carbon-Gitzo voordelig kunnen kopen met een 2e-hands G2180 kop maar, zie TVWG, de Manfrotto 128 rc (uit m'n hoofd) is ook een prima stabiele en betaalbare kop. Heb verder geen ervaringen met alternatieve statieven. Geen idee of een A-merk hier veel beter presteert.... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je in het veld een wereld van verschil merkt. Waar je het hooguit weer aan merkt is vooral hoe het in elkaar steekt: daar zie je meestal de kwaliteitsverschillen
4) Zie het topic over verkoopadressen : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0  heb zelf uitstekende ervaringen met fotorooijmans.nl (stuurt ook op) en ook de prijs is altijd meer dan goed maar dit geldt ongetwijfeld ook voor andere winkels.

Bij Rooijmans kun je meestal wel alle toppers side by side proberen en zo echt de beste beslissing nemen en zelfs van 1 model meerdere exemplaren testen. bel altijd even of ze op voorraad zijn. Een groot verschil tussen De Kowa TSN 883 en de Swaro's is de manier van focussen. Bij Kowa heb je 2 scherpstel-dsraaiknoppen: werkt heerlijk. De grote focusring bij Swaro vergt voor mij wat gewenning, maar dat is het dan ook. Een ander voordeel is de bouwwijze van de Swaro ATX: omdat het oculair onlosmakelijk aan de body is verbonden heb je een oplossing voor de kwetsbaarheid van de oculairbevestiging.

Bedenk ook goed of je de zoom wenst of een vaste vergroting. De 30x is vrijwel altijd voldoende, heeft een groot blikveld met prima randscherpte en is goedkoper.

Erg benieuwd wat het wordt, waar en waarom!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

stevenschoevaart

En vergeet een ding niet...een test kan/zal nooit weergeven wat jij zelf ervaart.
Het kan een objectieve weergave van bepaalde kwaliteit zijn (en ik zeg nadrukkelijk kan, want veel testen zijn subjectief...) maar het gaat er om wat jij ziet en ervaart en hoe het voor jou werkt.
Ik heb nog nooit een vogel niet kunnen determineren, omdat mijn kijker (Ultravid 10x42 HD) wat randonscherpte heeft bijvoorbeeld!
Je beslist zelf of je daar de extra euro's voor wil uitgeven.

(Kowa TSN-884 gebruiker met 30 x ww).

Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrit Kteu

@Marijn
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had al uit ander posts opgemaakt dat jij een happy Kowa TSN 883 user was ;-)
Bedankt vooral ook voor het relativeren van de review va vGinkel. Jammer dat daar fouten in staan en vooral dat hij daarop niet reageert. Zegt iets over de persoon of iig over de betrouwbaarheid van z'n reviews. Misschien zijn er belangen van de reviewer in het spel. Ik zal er dit weekend nog eens goed induiken.


1) Gelukkig geen fysieke beperkingen en kan wel wat dragen. Achterop de rug helemaal geen probleem, behalve de warmte met rugzakken. Daarom draag ik altijd schoudertassen, maar dat is voor dit doel niet handig.
2) Lowepro maakt mooie en handige rugtassen heb ik inmiddels gezien. Tips daarover blijven bijzonder welkom! (tas met statief, scope en kijker, thermos etc... er allemaal in zou mooi zijn).
3) Qua statief ben ik er ook nog niet uit. Lichter is voor mij beter vanwege het vervoer en zeulen. Carbon is dan een logische optie en zou trillingen ook beter verwerken. Dit zijn natuurlijk onderwerpen die een discussie op zichzelf kunnen veroorzaken.
4) Ook bedankt voor je link naar de leveranciers per regio. Ik woon in Utrecht en heb geen auto. Alles op de fiets en soms OV (heerlijk). Budel is dus niet een echte optie voor mij tenzij dat gecombineerd kan worden met vogelen in de buurt aldaar. (ander topic ;-)
House of Outdoor is bij mij in de buurt maar vind ik duur (alles adviesprijs). Ik wil geen misbruik maken van winkels om daar te testen en elders te kopen tenzij het zo'n grote prijsgigant is die toch vaak niet de goedkoopste is zoals bijv een MM maar die verkopen geen scopes. Wel statieven trouwens.
De andere beste optie is de VB in Zeist. En daar ben ik begin van de middag dus ook geweest, topwinkel! Zie verderop.


Ik had je voorkeur voor een vast brandpunt gelezen in andere topics. Interessant en kan ik zeker inkomen. Toch kan "extreem" inzoomen bij goede omstandigheden meerwaarde opleveren maar ik ben het met je eens dat je meestal rond de 30 zult blijven zitten. Vooralsnog is mijn voorkeur een zoom oculair.


@Steven
Bedankt voor je bijdrage. Ook jij dus een Kowa fan met vast brandpunt ;-)
Je hebt ook helemaal gelijk, je moet het ervaren en niet iedereen ervaart dingen op dezelfde wijze. Een test of review kan dan ook enkel dienen om inzicht in specs te verkrijgen, ook qua prijs-kwaliteitverhoudingen.
Over de randonscherpte heb je ook gelijk denk ik. Ik heb destijds gekozen voor een SLC 10x42 en niet voor de veeeel duurdere EL. Voor mij een topkijker, maar had ook een Ultravid kunnen worden. Een groot blikveld vind ik wel belangrijk.


@ iedereen


Kom ik dus bij de VB in Zeist en heb specifiek 2 scopes bekeken, de Swarovski ATS80 en de ATX85. De VB Havik 80ED stond ook even opgesteld en heb ik kort bekeken, niets mis mee, maar ging toch snel naar de andere 2 terug.
Ik ben ruim anderhalf uur binnen geweest, werd super goed geholpen door een oudere heer en die heeft ook nadat ik 20 minuten heb zitten koekeloeren wel 3 kwartier aandacht aan me besteed ondanks dat ik al wel had aangegeven niet vandaag tot een koop zou overgaan, al had ik moeite mezelf in bedwang te houden. We hebben van alles besproken van statieven tot scopes en phone adapters en tassen.


De ATX85 25-60 en ATS80 25-50w vond ik beiden zeer aangenaam om door te kijken. Op gegeven moment vond ik de goedkopere iets fijner maar niet per se minder of beter. Ik dacht, "fijn, dan hoef ik niet per se de duurdere van de twee."
Bleek onjuist, want eerder had ik de twee omgewisseld (maar niet in mijn hoofd) voor een betere en gelijkwaardige positie. Ik had dus eigenlijk een lichte voorkeur voor de duurdere ATX. Per ongeluk een semi single blind test (of quasi). Daarna nog uitgebreid door beiden gekeken naar verre dichtbije objecten. Ik vind beiden dus erg goed en vind alleen het prijsverschil tussen hen is schokkend groot, niet het kwaliteitsverschil. Ik zou dus niet voor de ATX gaan. De testomstandigheden waren nu natuurlijk super gunstig door het zonnige weer. Een test met somber weer voor beide scopes zou misschien meer verschillen onthullen.


Hoe dan ook, nu ik toch niet voor de ATX zou gaan, is de prijs van de ATS80 + 25-50W ongeveer gelijk aan die Kowa TSN883 met 25-50w. En dus is bij mij enorm de twijfel toegeslagen. Ik had moeite het pand te verlaten zonder spullen. Gelukkig kon ik niet met creditcard betalen en was mijn bankrekening door mezelf geplunderd tijdens een uitstapje naar Dublin afgelopen weekend.
Ik moet dus nog even wachten op m'n vakantiegeld, beter.


Ook bekeken bij VB: de Manfrotto 128RC die goedkoper maar zwaarder is dan de Swaro DH101 kop die de helft lichter is en een kortere hendel heeft wat ik prettig vind. De laatste is misschien ook minder duurzaam omdat die van kunststof is. Het statief van Swarovski CT travel beviel me, afgezien dat deze 4 secties heeft en dit als minder stabiel en trillingvrij wordt geclassificeerd. Hij is wel 8 cm korter dan de CT101, iets goedkoper maar slechts 100g lichter.


Verder nog bekeken de Lowepro Statiefrugzak die ik interessant vond. Op een van de Swaro statieven zat een soort Scopac rugzak (van onbekend merk) en die leek me ook zeer handig voor wandelingen.


Concluderend voor nu maar open voor alle opties:
Kowa TSN883 nog niet live getest, tevreden over de Swaro ATS80 van ongeveer dezelfde prijs en vergelijkbaar oculair... En opeens toch weer zeer positieve info over Kowa...
Ik moet nog een hoop uitzoeken, ook over tassen en statieven. Zucht.
Vooralsnog neig ik nu wel opeens naar Swaro mede ook vanwege de service en ook vanwege de goede service van VB Zeist en als ik voor Swaro ga, ga ik voor VB Zeist.
Alle commentaar zeer welkom.

M. Hoogteijling

haha, zo dicht bij de taart........  Met de Swaro zit je natuurlijk altijd goed: service, inruil, kijkgenot. En dat je een winkel wil belonen voor hun topservice snap ik ook volkomen. Toch nog een laatste poging: bel eens met Budel en leg hem je dilemma voor. Dan weet je wat hij heeft staan (en / of per wanneer) en kun je Swaro en Kowa vergelijken en daarnaast voelen wat de andere grote jongens en kleinere jongens (meopta s2) doen. Lijkt me stug dat je je ov-kosten dan niet terugverdient, je maakt er een heerlijke dag van en je kunt ter plekke de knoop doorhakken omdat je zelf alles hebt gezien en gevoeld, direct naast elkaar.

Succes om de tijd door te komen  ;D

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Gerrit Kteu

Bedankt Marijn  8)


Maar ondertussen is er iets gebeurd. Someone made me an offer I couldn't refuse.


Zie de reactie van Hisko iets terug in dit onderwerp. Hij woont bij me in de buurt, we waren elkaar wel eens in het veld tegen gekomen en ik heb nu zijn complete set ATS65 over genomen. Tsja, zo snel kan dat gaan en anders dan gepland  :)


Misschien dat ik later nog een scope met een groter objectief koop, maar ik denk dat ik voorlopig voldoende lol zal hebben aan deze Swaro. En deze is lekker licht en makkelijk te vervoeren, ook als ik op reis ga.


Jammer natuurlijk dat er niet nog een Kowa in het veld is bijgekomen maar dat kan altijd nog.


Nu ga ik me even richten op de juiste tas waarin ik alles veilig en makkelijk vervoeren kan.


Vanmiddag even in de tuin vogelen, is toch te warm om op pad te gaan en vanavond nog even testen in de omgeving.

Gerrit Kteu

Ter aanvulling:
Bij deze ATS65 zit dus een 25-50W oculair, dus als ik later nog een groter objectief wil, kan ik deze zo op de ATS80 zetten. Dat maakt de keuze voor een Kowa later wat minder logisch.

Wilfred

Een verstandige keus Gerrit. Zo'n midsize formaat is een mooi compromis tussen zo groot mogelijk enerzijds (want dat wilde je) en een goede mobiliteit anderzijds, wat in jouw situatie zeker niet onbelangrijk is.
Is Hisko mooi van zijn apparaat verlost en jij van je keuze dilemma.
Veel plezier er mee.  :blink:

Gerrit Kteu

Dank je Wilfred. Ja, zo krijgt alles opeens een hele andere wending en ben ik voordeliger uit. Heb de scope inmiddels uitgebreid getest vanmiddag in de tuin en vanavond nog in de omgeving. Hij bevalt zeer goed en is idd makkelijk mee te nemen. Het statief is wat lomp maar prima te vervoeren.
tzt kan ik nog eens kijken naar een compactere statief maar is voorlopig niet nodig.

M. Hoogteijling

Gefeliciteerd! Mooie kans, prima keus natuurlijk. Geniet ervan
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Gerrit Kteu

Allen bedankt voor de reacties.


Inmiddels kan ik zeggen dat ik al een paar keer lol heb gehad van de ATS65 scope. Hij bevalt beter dan ik had verwacht qua lichtsterkte ook met 50x, meestal 30x. Natuurlijk zat het weer wel erg mee maar deze scope blijkt achteraf een zeer geschikte allround scope voor mij.


Heb nu ook een Lowepro Flipside 400 AW rugzak voor veilig vervoer in mijn fietskrat. De AT101 tripod kan met een spin stevig op het bagagerek vastgezet worden. Vooral voor fietstochten geen enkel probleem om dit best wel lompe statief te vervoeren. Voor wandelingen overweeg ik een kleinere rugzak maar dan ga ik ook nog op zoek naar een meer portable statief. Voor vakanties is de Flipside 400 ideaal voor vervoer voor alle materieel (kijker, scope, travel statief, cameraatje en tablet/laptop etc...)

mauricevanveen

#16
De vraag van Gerko begin dit jaar is nu helemaal van toepassing op mij. Vandaar dat ik dit bericht nieuw leven in wil blazen.

De afgelopen 2 jaar heb ik tijdens het Dutch Birding Weekend op Texel de telescoop gehuurd bij Marc (Vogelinformatiecentrum) en heb afgelopen weekend de knoop doorgehakt: er gaat een telescoop komen! Het zal een aankoop worden voor de komende 20 jaar zeker, dus het zal een high-end telescoop worden.

Nu twijfel ik, net als Gerko toen, of het een Kowa TSN833 icm 25-60x zoom TE11WZ of een Swarovski ATX85 wordt.
In dit bericht, en diverse andere, staan prachtige tegenstrijdige berichten maar toch nijg ik naar de Kowa. De reden is vooral dat de 883 zou uitblinken in helderheid en contrast. Ook de fijne focusseerring spreekt me aan.

Het mooiste zou zijn om beiden naast elkaar te kunnen vergelijken. Maar op de een of andere manier wordt de Kowa niet veel aangeboden (op webshops na) en is de combinatie Kowa en Swaro al helemaal moeilijk.
Heeft iemand een tip waar het mogelijk is beide telescopen (eventueel met andere merken) naast elkaar te vergelijken?
En natuurlijk zijn alle ideeen en aanbevelingen welkom!

Bedankt alvast,
Maurice

lo.troisfontaine

Rooymans Budel heeft beide op de site staan.

groeten,

Lo

mauricevanveen

Hallo Lo,

Bedankt voor de tip. Vandaag ben ik naar Budel geweest en de Swarovski vergeleken met de Kowa. Wat betreft licht, helderheid en kleur is de Kowa inderdaad wel erg mooi. Maar de focusknoppen vielen mij tegen. De grove scherpstelling had een kleine speling en je moet toch nog aardig draaien wil je een object vinden. Maar als je eenmaal in focus bent dan is de fijne scherpstelling wel weer erg prettig.

Maar het is toch de ATX85 geworden. De scherpstelknop werkt wel heel erg prettig, de kleur en helderheid is werkelijk prachtig en ook het brede oculair bevalt goed, het is prettig om je oogkas en zijkant van neus tegen de ring te zetten, mijn oog zit dan precies in het midden van het oculair.

In totaal zijn heel wat telescopen vergeleken met een objectief van rond de 80mm. Leica telovid, Meopta Meostar, Zeiss Gavia en de Havik. In de kleur en helderheid zag ik niet zo heel grote verschillen, soms wel bij de grootste zoom. Ze zijn allemaal helder en natuurgetrouw wat betreft de kleur. Maar er zijn wel degelijk verschillen in randeffecten wat betreft scherpte. Sommige hadden een soort tunnelwerking, waarbij het midden scherp is en de randen tijdens het zoomen en scherpstellen achter lijken te blijven. En waarvan ik dacht dat de scherpstelknoppen bovenop prettig zouden werken is dit voor mij niet uitgekomen.

Het is een combinatie geworden met een Benro carbon statief en een Manfretto kop. Jammer genoeg wordt het morgen baggerweer (storm en regen) dus zal de opstelling vooral getest worden van achter de schuifpui  :blink:

Groet,
Maurice