Berkenwants

Gestart door ticor, september 14, 2007, 16:53:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

ticor

Na wat opzoek werk te hebben gedaan, kom ik uit bij Elasmucha grisea.
Is dit correct?





Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Arp

#1
Hoi Tim,

Je had deze beschrijving gezien neem ik aan? Ik vind ze lastig hoor. Op de bovenste foto lijk ik het haakje te zien (zou dus op fieberi wijzen), op de onderste dan weer niet  :unsure:

Ik heb een maand lang 1-2 keer per week een kudde gevolgd (de moeder blijft op haar broed zitten, en als ze uiteindelijk sterft/verdwijnt blijven de nimfjes (of zelfs nimfjes van verschillende groepen als ze gestoord worden?) bij elkaar "hokken". Maar ik weet ook nog steeds niet zeker of het nou grisea's of fieberi's waren (maar goed, moet ook nog meer tijd besteden aan foto's sorteren en gegevens zoeken) :blink:

Er schijnt ook iets te zijn met punten aan de onderkant. Dus als je een betere foto van halsschild naast de kop en/of onderkant hebt kunnen anderen er misschien wat van maken?

P.S. Grappig c.q.  :wacko:  - Iemand citeerde uit een Duits gidsje:
CiteerElasmucha fiberi Forderecken des Halsschildes ohne Zähnchen, Bauch schwarz eingestochen, Rucken grober gepunktet
Qua haakjes dus precies tegengesteld aan de beschrijving op waarneming.nl  :o

HELP!

P.P.S. Wellicht heeft men mij destijds verkeerd voorgelezen? de.wikipedia is het in elk geval met waarneming.nl eens (voor zover dat betrouwbaar is dan?).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Date Lutterop

Er van uitgaande dat het een Elasmucha is, dan moet het E. grisea zijn. Geen krachtige tanden aan de voorkant van het halsschild. Dan zouden er ook geen zwarte punten op de buik moeten zitten, want dat is een kenmerk van E. fieberi.

Groet,

Date

Groet,

Date


ticor

Het is inderdaad niet makkelijk te zien.  Ik heb jammer genoeg enkel deze twee foto's.  Misschien is er nog iemand die hier zekerheid kan over verschaffen :wacko:  
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Berend Aukema