Dead end street voor Cteniopus sulphureus?

Gestart door Josee, mei 06, 2016, 00:10:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Een oude waarneming uit zomer 2009 en het leek eenvoudig en helder: een Gele Bloemenkever, die hier bij de zwartlijven  ???  staat als Cteniopus sulphureus. Ondanks dat ik mijn best doe om niet gefixeerd te zijn op  :right: -tjes, kan ik het toch niet laten af en toe mijn rijtjes na te lopen op nieuwe goedkeuringen.

40 miljoen waarnemingen is onvoorstelbaar veel en geeft dieper besef hoeveel werk er is voor de mensen die hier op wn valideren en organiseren met kennis van zake. Ik blijf daar ontzag voor hebben en ben ook echt dankbaar omdat het hier gewoon erg leuk is  :D  Weer een mooi moment om allen die dit betreft hartelijk te danken!

Vandaag wilde ik meer weten over de Gele Bloemenkever en zocht op de wonderbaarlijk uitgebreide naslagsite Krebtier.de waar van hieruit ook regelmatig naar verwezen wordt.

Zij kennen geen Cteniopus sulphureus... :-\  Wat noe? Of kijk ik - en dat zou niet de 1ste keer zijn - met mijn neus?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115469930Gele Bloemenkever - Cteniopus sulphureus gezien op 2009-07-25 Meijendel - Ruygenhoek

Foto's:




bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Josee

#2
:)  Wat een leuke reactie weer! Dankjewel! Het zou nog kunnen dat de Cteniopus sulphureus de grens niet overgaat  ;D  De soortenbank heeft het over de zwartgele  ???  wat voor de door mijn ongevoerde kever een rare naam zou zijn.

Cteniopus flavus is hier (nog) niet aangemaakt en van geheel zwavelgeel is bij deze kever ook geen sprake. Tja die kevertjes, om ze goed te herkennen en benoemen, brengen ze hoofdbrekens. Wat ik me trouwens ook afvraag is hoe de makers van, de overigens schitterende, krebtier.de ze op de foto-overzichten allemaal zo netjes in het gelid hebben gekregen  :)


Vragen, vragen... fijne dag  ;) 


PS: in mijn mail staat trouwens dat arpwifi op dit bericht heeft gereageerd ::) ??? ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Douwe van der Ploeg

Qua fotograferen: koelkast helpt een boel.
Qua taxonomie, ik ga morgen voor je checken, maar in principe volgen wij het Nederlands soortenregister.
Qua Kerbtier, deze is verre van compleet. Bovenaan in elk familiescherm zie je het aantal soorten bekend uit Duitsland,  het aantal soorten dat ze op de foto hebben en het percentage. Daarbij komen nog soorten die wij wel hebben en Duitsland niet, verschillen in naamgeving,  etc.
Douwe van der Ploeg

Josee

Dank voor je reactie Douwe.
Kevers mogen van mij lekker in de zon  :D  Inmiddels is mijn kevertje door Jan Cuppen goedgekeurd onder vermelding dat Cteniopus flavus een synoniem is van Cteniopus sulphureus.

Er is het soortenregister en ook de SoortenBank, EIS, Naturalis met Dierenzoeker etc. en met zoveel soorten en naslagmogelijkheden ligt het voor de hand dat er ook verschillen zijn.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

belle

Citaat van: Josee op mei 07, 2016, 06:46:51 AM
Dank voor je reactie Douwe.
Kevers mogen van mij lekker in de zon  :D  Inmiddels is mijn kevertje door Jan Cuppen goedgekeurd onder vermelding dat Cteniopus flavus een synoniem is van Cteniopus sulphureus.

Er is het soortenregister en ook de SoortenBank, EIS, Naturalis met Dierenzoeker etc. en met zoveel soorten en naslagmogelijkheden ligt het voor de hand dat er ook verschillen zijn.

Aha, dus toch een synoniem! Maar inderdaad, verschillen zijn onvermijdelijk... :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Douwe van der Ploeg

Ik heb het synoniem C. flavus geactiveerd. Extra toelichting: De Nederlandse kevercatalogus beschouwt Alleculinae als een subfamilie van Tenebrionidae, Kerbtier beschouwt het blijkbaar wel als volwaardige familie.
Douwe van der Ploeg

arpwifi

Hoho Douwe,

Daar moeten we nog eens serieus naar kijken - en (@Joseé) dat is ook de reden dat ik een aanvankelijk antwoord van die strekking weer weg had gehaald - maar ik heb er domweg geen tijd voor nu en kennelijk niet alle benodigde literatuur bij de hand om het voor mezelf duidelijk te krijgen.

Dit is weer één van die gevallen die historisch qua naamgeving enigszins een Janboel is en het volstaat misschien ook niet om met alleen namen te gooien voor "synoniemen", maar zou er dan een auteursnaam bij. Je hebt in elk geval even in de gauwigheid deze:

Cteniopus flavus (Scopoli 1763) origineel Tenbrio flavus
Cteniopus sulphureus (Linnaeus 1767) origineel Chrysomela sulphureus
Cteniopus sulphuripes (Germar 1824) origineel Cystela sulphuripes

Daarnaast kom ik ook opmerkingen tegen over Cteniopus sulphureus Germar die al dan niet hetzelfde zou zijn als sulphureus Linnaeus, maar misschien gooit iemand dat ook wel door de war met sulphuripes (dat is in elk geval een ander beest(!) maar ik nooem 'm er even bij vanwege mogelijke naamsverwarring dus).

Anyway, Fauna Europa voert zowel de flavus van Scopoli als ook de sulphureus van Linnaeus als geldige soorten en als dat juist is dan zijn ze dus per se niet synoniem, maar is er hooguit sprake van (langdurige) misidentificatie onder de naam flavus in ons gebied. Je zou het dan hoogstens als "synoniem" kunnen definiëren onder de benoeming "Cteniopus flavus auct. nec Scopoli, 1763" --- wéér eens zo'n gevalletje "synoniem" die helemaal geen synoniem is in de strikte betekenis van ICZN, maar een "previous name".

Maar ik weet dit nog niet zeker en kom veel te veel strijdige informatie tegen. Enerzijds lees ik dat flavus (Scopoli) de "oostelijke" soort zou zijn en sulphureus (Linnaeus) de "westelijke", maar de door Fauna Europaea opgegeven verspreidingen lopen dwars door elkaar en volgens FE komt géén van beide in NL voor.

Ik moet dus ook de optie open houden dat FE er een potje van heeft en dat het toch helemaal geen twee verschillende soorten zijn met historische verwarring, maar kan het allemaal niet snel genoeg duidelijk krijgen.

Zolang FE ze als twee soorten geeft en we niet zeker weten of dat klopt of niet - in combinatie met heel veel andere bronnen die flavus blijven voeren (al dan niet opzettelijk?), moeten we denk ik een slagje om de arm houden om er een "vol" synoniem van te maken zoals nu.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]