Suriname - 2

Gestart door worldtraveler55, mei 04, 2016, 11:17:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

worldtraveler55


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/117006323
Libel spec. - Anisoptera spec. gezien op 2016-03-20 Suriname - Sipaliwini
Foto's:


bij voorbaat dank Jan Dekker

Marcel_Wasscher

#1
Het is vrijwel zeker een Perilestes, maar zo jong daarom is de soort niet helemaal zeker. Begin bovenste aanhangsel zonder uitsteeksel wel mogelijk met een iets spitse top. Mogelijk een Roodbruine woudvlieger Perilestes gracillimus (?), die ik ken van verder stroomafwaarts aan de Tapanahonirivier bij Puketi. Zie bijgaande foto met ringen, alhoewel ik niet weet of andere soorten dat ook zo hebben als ze jong zijn. Dat is een vrij zeldzame soort van boskreken en traag stromende delen van riviertjes in het binnenland en savannegordel.
Groet,
Marcel

PS Toch wel een heel andere uitstraling dan mijn juveniele Perilestes foto. Bij jou zijn de bovenste aanhangsels geknikt, bij mij mogelijk recht. En ook bij mijn foto weet ik de soort niet helemaal zeker: Perilestes gracillimus kwam er in de omgeving voor.

nick w

die van jou heeft gestreepte pootjes Marcel, zou daar nog veel variatie in zitten?

groet,
Nick W

Marcel_Wasscher

Ook in mijn juveniel lijkt nog nauwelijks tekening in de poten te zitten. Maar wie weet komt daar wat uit ...
Groetjes,
Marcel

worldtraveler55

weer leuk dus,

de plek:
het was bij een vrij groot moeras net langs het vliegveld,
waar ik ook veel Zenithoptera fasciata heb gezien.

Jan

Marcel_Wasscher

#5
Beste Jan,

Vandaag kwam ik tot de conclusie dat jouw foto uit Palumeu een Lestes helix is (zie http://www.wildphoto.nl/peru/lestidae.html). Het zijn met name de bovenste aanhangsels die dit aangeven, deze zijn op een karakteristieke manier twee maal geknikt, de donkere ringen en ook de ongestreepte poten (Nick!) zijn ook overeenkomstig.
Dus weer een nieuwe soort voor Suriname: soort nummer 307 zitten we op dit moment.

Groetjes,
Marcel

Marcel_Wasscher

Recent is er nog een volwassen mannetje van deze soort in Frans Guyana gefotografeerd en daaruit blijkt (doordat het pterostigma daarbij tweekleurig is en daarnaast door de speciaal geknikte bovenste aanhangsels) is het uiteindelijk een Lestes dichrostigma Calvert 1909. Nieuw voor de Guyana's.