Kleine vleermuizen in mergelgrot Valkenburg

Gestart door Theovanv, mei 03, 2016, 21:47:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik zag bij een rondleiding deze vleermuisjes, erg klein, in de Fluweelengrot onder de kasteelruine. Zijn het Ingekorven Vleermuizen?

Theo van Veenendaal

Theovanv

Theo van Veenendaal

Rob Koelman

Géén geweldige foto. Ik denk eerder aan een baardvleermuis of watervleermuis (met een kleine voorkeur voor de eerste).

Overigens moet je altijd terughoudend zijn bij het fotograferen van vleermuizen in winterslaap. Dit levert extra verstoring op...
Met vriendelijke groet, Rob

Theovanv

#3
Bedankt.

De gids scheen er met zn zaklamp op toen hij de gaten checkte. anders hadden we ze niet eens gezien.
Theo van Veenendaal

Rob Koelman

Citaat van: Theovanv op mei 22, 2016, 00:14:14 AMDe gids scheen er met zn zaklamp op toen hij de gaten checkte. anders hadden we ze niet eens gezien.

Hmm, dubieus. Die gids was vast geen officiële (dat is: iemand met een ontheffing) teller voor vleermuiswintertellingen. Oftewel: onnodige verstoring puur voor de commercie (betaalde rondleidingen)...

Deze 'spagaat' tussen commercie en vleermuisbescherming speelt in meerdere groeves in Limburg...
Met vriendelijke groet, Rob

Theovanv

Citaat van: Rob Koelman op mei 22, 2016, 01:17:57 AM
Citaat van: Theovanv op mei 22, 2016, 00:14:14 AMDe gids scheen er met zn zaklamp op toen hij de gaten checkte. anders hadden we ze niet eens gezien.

Hmm, dubieus. Die gids was vast geen officiële (dat is: iemand met een ontheffing) teller voor vleermuiswintertellingen. Oftewel: onnodige verstoring puur voor de commercie (betaalde rondleidingen)...

Deze 'spagaat' tussen commercie en vleermuisbescherming speelt in meerdere groeves in Limburg...
Ik ben bang van wel, het was een rondleiding door de Fluweelengrot, geleid door "vrijwilligers" (toch apart als je zoveel rondleidingen per dag hebt van ik dacht 10 euro pp) en is in combinatie met een bezoek aan de ruïne van Valkenburg. Deze rondleiding is volledig gericht op de historie, niet op fauna.
Theo van Veenendaal