Hoofdmenu

ObsMapp 7.0 beta

Gestart door Alex Kwak, mei 03, 2016, 11:35:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Maandag 9 mei komt ObsMapp 7.0 beta uit. Onder de motorkap is deze versie sterk aangepast, qua functionaliteit zijn de aanpassingen kleiner. Behalve natuurlijk dat je met ObsMapp 7 ook via je Android-wear ( =horloge) waarnemingen in kunt spreken :lol:
ObsMapp 7 is al een tijdje getest door zowel Hisko als mijzelf, maar per komende maandag wordt iedereen uitgenodigd om mee te testen. Heb je interesse, stuur dan na komend weekend een mailtje naar: info@alexkwak.nl
Als alles gaat zoals ik hoop dat het gaat verschijnt de definitieve versie van ObsMapp 7 ergens begin juni van dit jaar.

LET OP: Alhoewel versie 7.0 zich 'in het veld' al heeft bewezen, zullen er zeker nog kleine foutjes in zitten. Daarvoor is dan ook zo'n testperiode. Installeer deze versie dan ook niet als je net de reis van je leven naar een een of ander vogelparadijs gaat. Voor huis-, tuin- en keukengebruik zal 7.0 prima werken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Er is een probleem met de landenlijsten. Kijk ik naar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Even ter info: komend weekend kan ik weer verder met ObsMapp 7. Tot die tijd verzamel ik eventuele opmerkingen (top op heden valt dat wel mee).
Verwacht maandag weer een update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Alex, het trillen van de watch bij een ontvangen waarneming is een tikkie at random, dat gebeurt maar soms. Geen idee wanneer wel/niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

De combinatie watch-obsmapp heeft nog een paar eigenaardigheden
1. het lijkt alsof je eerst een waarneming via obsmapp zelf moet invoeren wil invoeren via de watch werken
2. een waarneming wordt altijd verzonden ook al wordt klinkklare nonsens uit google speach gehaald. De trilling van het horloge, bij een correct ontvangen waarneming, hoor ik maar zelden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op mei 18, 2016, 16:43:48 PM
2. een waarneming wordt altijd verzonden ook al wordt klinkklare nonsens uit google speach gehaald. De trilling van het horloge, bij een correct ontvangen waarneming, hoor ik maar zelden.

Dat eerste klopt: de watch doet geen validatie. En zou dan drie keer moeten trillen als het ingesprokene nonsens is. Maar dat trillen gebeurt inderdaad zelden, zoals ook al vermeld
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: optilete op mei 18, 2016, 20:07:20 PM
Voer 6 brandganzen in
Ga naar groepssamenstelling
voor 2 adulten in
voer vier pullen in
verhoog het aantal adulten  van 2 naar 3 (totaal 7)
klik op Ok
en obsmapp crashed.


Ook varianten hiervan waarbij het totale aantal hoger is dan het ingvoerde aantal geven een crash.

Ik kan het reproduceren, bedankt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Wederom goed gevonden. Alleen die uitlijning is bij mij wel goed. Kan je daar een schermprintje van leveren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Als ik dan met Marcel mee mag doen: onbekend bij geslacht is met een kleine o, bij de andere opties begin je met een hoofdletter.
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Als dit de belangrijkste bugs worden zitten we op de goede weg  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

De testers hebben zojuist een link ontvangen naar ObsMapp 7.0 beta 3
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 18, 2016, 22:13:10 PM
Als ik dan met Marcel mee mag doen: onbekend bij geslacht is met een kleine o, bij de andere opties begin je met een hoofdletter.

In welk scherm Douwe? Schermprintje?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Citaat van: optilete op mei 18, 2016, 21:44:06 PM
Uitlijning is niet het goede woord, er zit een extra regel tussen de laatste en een-alaatste regel.

Die hij hierbij had gedaan, ik heb de testversie niet maar zag het toevallig op zijn screenshot  ;D
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 19, 2016, 18:30:51 PM
Citaat van: optilete op mei 18, 2016, 21:44:06 PM
Uitlijning is niet het goede woord, er zit een extra regel tussen de laatste en een-alaatste regel.

Die hij hierbij had gedaan, ik heb de testversie niet maar zag het toevallig op zijn screenshot  ;D

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#14
Bij een specifiek Samsung toestel moet bij de instellingen>SDcard niet gekozen worden voor een SDcard maar voor een folder op de SDcard waar Obsmapp wel naar toe kan schrijven:  extcard/android/data/org.obsmapp.
Het maken van geluidsopnamens werkt dan echter niet meer,  Obsmapp geeft de foutmelding
''geen geluiden gevonden in  /storage/extSdcard/Android/data/org.obsmapp/Recordings" .

Mogelijk moet de folder voor geluidsopnames ook configureerbaar gemaakt worden voor Samsung toestellen?


Ik kan het nu niet meer testen, maar kan van het lijstje geluidsopnamen de meest recente bovenaan geplaatst worden? Ik dacht dat het de oudste opname bovenaan kwam te staan.

marcel123

#15
Als je een soortenlijst wilt verwijderen die in het invoerscherm geselecteerd is krijg ik geen foutmelding en wordt de foutenlijst niet verwijderd. Kreeg je daar in het verleden geen foutmelding van?

marcel123

#16
Nadat je op OK klikt om een crop te maken van een foto:

Image crop failed: /storage/sdcrad0/obsmapp/temp/temp.jpg: open failed: EACCES (Permission denied)
[size=78%]Er is nog wel schijfruimte vrij.[/size]

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 05, 2016, 20:36:32 PM
Nadat je op OK klikt om een crop te maken van een foto:

Image crop failed: /storage/sdcrad0/obsmapp/temp/temp.jpg: open failed: EACCESS (Permission denied)
[size=78%]Er is nog wel schijfruimte vrij.[/size]

Android 6? Heb je de toestemminf voor ObsMapp om op de sdkaart te schrijven ingetrokken? (Je krijgt immers een permission denied)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#18
Melding is waarschijnlijk niet obsmapp versie specifiek, versie 5 gaf ook problemen.


HTC One of vergelijkbaar
Er past geen SD card in dit toestel. sdcard0 is toch nooit een sdcard?
Android 4.1.1
Omdat er voldoende schijfruimte is denk ik dat het te maken heeft met het aantal foto's in een map.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 05, 2016, 20:57:06 PM
Melding is waarschijnlijk niet obsmapp versie specifiek, versie 5 gaf ook problemen.

Zou je 'm dan niet in het testforum voor ObsMapp 7 willen zetten  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Het is een bug in Obsmap 7 en bugs in oudere versies worden niet meer opgelost.

marcel123

#21
Invoerscherm>wereldbolletje>Kaart wordt getoond>Klik op zoekscherm (A4 met vergrootglas)> Obsmap is gestopt en sluit de kaart af.
Wifi is aan..

Overigens kan ik o.a. de kaart van Armenie niet tonen, render not found krijg ik als melding.
Ik krijg wel de melding maar zie nu wel een kaart. Mogelijk kost het opbouwen van de cache tijd of heb ik de x en y coordinaat omgedraait..


hiskodevries

CiteerInvoerscherm>wereldbolletje>Kaart wordt getoond>Klik op zoekscherm (A4 met vergrootglas)> Obsmap is gestopt en sluit de kaart af.
Wifi is aan..
die kan ik reproduceren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Alex Kwak

Heb je 'hamburgermenu' zelf verzonnen? Ik vind 'm leuk  ;D  :duim:
Ik kijk zsm inhoudelijk naar je opmerkingen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 07, 2016, 23:54:36 PM
Invoerscherm>wereldbolletje>Kaart wordt getoond>Klik op zoekscherm (A4 met vergrootglas)> Obsmap is gestopt en sluit de kaart af.

Opgelost in de eerstvolgende beta-versie
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 08, 2016, 11:46:54 AM
Als je bij instelling de 'map directory' zet op storage/sdcard0/obsmapp/osm
worden de kaarten dubbel getoond bij kaarttype:
Invoerscherm>wereldbolletje>Kaart wordt getoond>Klik op hamburgermenu>Kaarttype>

Kan het zijn dat de kaarten ook dubbel op je sd-kaart staan?! Er vindt namelijk wel ontdubbeling plaats, maar niet als twee bestanden met dezelfde naam op twee verschillende plekken staan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 05, 2016, 20:36:32 PM
Nadat je op OK klikt om een crop te maken van een foto:
Image crop failed: /storage/sdcrad0/obsmapp/temp/temp.jpg: open failed: EACCESS (Permission denied)
Er is nog wel schijfruimte vrij.

En als je met bijvoorbeeld ES File Explorer naar die map gaat bestaat die dan wel? En kan je daar een dummy-bestandje neerzetten?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#28
Citaat van: Alex Kwak op juni 08, 2016, 17:26:02 PM
En als je met bijvoorbeeld ES File Explorer naar die map gaat bestaat die dan wel? En kan je daar een dummy-bestandje neerzetten?
Ja, er loopt iets vol met foto's. Als ik de foto's verwijder uit /storage/sdcrad0/obsmapp/photo met een FTP client werkt Obsmapp weer.
Er waren meer dan 75 fotos in de /storage/sdcrad0/obsmapp/photo folder. Neem aan dat het wegschrijven een crop naar  /storage/sdcrad0/obsmapp/temp/temp.jpg dan ook weer werkt.


Idd, er komt een temp.jpg te staan in de  /storage/sdcrad0/obsmapp/temp met de net gemaakte foto. Dus obsmapp kan er (weer) naar toe schrijven.

marcel123

Het downloaden of verwerken van de wereldlijst planten kost wel enige tijd...