Wezel, Gebruik makent van mol?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, september 13, 2007, 21:47:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik kreeg via via een dode wezel, gevangen in een Mollenklem, maar komt het nou vaker voor dat een wezel door het mollenstelsel loopt? i heb er nmaleijk nog nooit iets over gehoord,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Hallo Jeroen,

Dat zou goed kunnen. Het is misschien geen alledaagse manier om een wezel te vangen, maar wezels zullen zeker gebruik maken van gangen van andere soorten en waarom dan ook niet van de gangen van een mol? Ook in mijn eigen hamster-onderzoek worden regelmatig hamsters ondergronds gepakt door predatoren als hermelijn en een enkele keer wezel.

Groet,
Maurice

Aaldrik pot

Dag Jeroen,

Afgelopen vrijdag kreeg ik een puntgave wezel in handen waarvan beide achterpoten ontbraken. Beestje was door een kat binnengebracht. Mijn conclusie was dat de wezel in een of andere klem was geraakt met zijn achterpoten en daarna (dood of levend) door de kat is meegenomen. Van een mollenvanger uit de buurt begreep ik dat hij het afgelopen jaar twee keer een wezel in zijn klemmen heeft gehad. Het komt dus vaker voor dat wezels zich ophouden in mollengangen.

Groet Aaldrik Pot
Aaldrik Pot

Robert

het gebeurd zeer regelmatig hoor!, dat ze in mollengangen rondstruinen.
vorig jaar had mijn buurman nog 1 in de klem zitten en ik had ze in de tuin.
mijn tuin zat vol met molshopen, toen kwamen de wezeltjes en de mollen waren weg.
Wezels zijn ook echte roofdiertjes. ik denk dat ze de mollen gewoon pakken.

Gr Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

marcel123

Ook ik heb een keer een wezelachtig wezen in een molleklem gevangen.  

grutto

Dat deze marter achtige in mollen ritten komen lijkt me duidelijk alleen de bijvangst in mollen klemmen is in de marge. Gedurende bepaalde delen van het jaar heb ik ±50 klemmen uit staan en dat gedurende toch wel wat jaren. Bijvangst nul !  In de gebieden kom ik wel wezels en hermelijnen tegen.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

BramtK

Goh, ik hoop dan dat dat mollenvangen alleen in de hoogst hoognodige situaties gebeurt.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

grutto

In die gevallen waarbij het zand tussen het voer (gras/kuil) kan komen van het melkvee. Zand in de maag van een koe is zeer ongewenst voor zn gezondheid.

Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

BramtK

Oh ja dat is natuurlijk ook zo. Ik doelde meer op gazonhouders Tjeerd, daar zie ik ook nog wel eens mollenklemmen. Is natuurlijk ook een groot leed; een mooi gazon en dan zo'n bult erin. Bah!

Groeten,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

grutto

CiteerOh ja dat is natuurlijk ook zo. Ik doelde meer op gazonhouders Tjeerd, daar zie ik ook nog wel eens mollenklemmen. Is natuurlijk ook een groot leed; een mooi gazon en dan zo'n bult erin. Bah!

Groeten,

Bram
Bij het van start gaan van de Flora en Faunawet op 01 april 2002 was het zelfs verboden mollen te vangen anders dan op agrarische gronden maar ongeveer 2 jaar later is dat veranderd en mogen ze nu ook in die mooie grasperkjes gevangen worden.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd