Tsja, eh, geen id(ee)?

Gestart door Dragonfly, november 08, 2005, 17:14:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Paar dagen terug gevonden, groeiende onder loofbomen. Beetje zoetige champignonachtige geur. Geen ring. Geen verkleuring. Voelde droog aan.

Als dit een gewone krulzoom is dan ben ik een beetje paddestoel overvoerd :wacko:

Er stonden er 12 bij elkaar:


De onderkant:


En een doorsnede (volgens mij kan de holte ook zijn ontstaan door een worm die eruitviel  ;) )


Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

En nr. 2.
Hieraan durf ik echt geen naam te plakken... Op de oude stronk van een loofboom (beuken of populier...).
Deze (en volgende paar) allemaal gevonden in Park Staddijk / Nijmegen. Een ouder stadspark dat is aangemerkt als paddestoelenreservaat omdat er erg zeldzame soorten schijnen voor te komen. In elk geval wel aparte zoals deze:

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

knabenkraut

fe laatste is volgens mij de paarse knoopzwam
groetjes,
Dini

Elachista

Klopt, en die eerste lijkt me een Clitocybe/Lepista.
Wel wat moeilijk, verkleurde L.flaccida kan, maar ook wel C.infundibuliformis..
Groet,
Tymo

Dragonfly

#4
Is DAT een paarse knoopzwam *kwartje valt*. Tof!!!
(ofwel: stond in mijn wil-ik-zien-lijstje)
En dan nog niet zelf herkennen  :lol:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

knabenkraut

Toen ik hem voor de lens kreeg dacht ik dat het een zakjestrilzwam was.
Zo zie je maar weer dat je toch snel leert via dit forum.:D.
groetjes,
Dini

Dragonfly

*Ik schreef hierboven zo mooi dat ik nog meer vreemde paddestoelen had gezien. Helaaaaaaaas  :spam: is de CDROM waarop ik de foto's had gebrand niet goed in te lezen. Bovenstaande foto's kon ik nog "redden". Vele zijn gewoon niet meer in te lezen  :gun:  :spam:  :gun:  :spam:  :gun:  :spam:

Waaronder een (volgens mij wél zeldzame) paddestoel met buisjes, geen ring, groeiende op een populier. Die wou ik heeeeel graag op naam brengen.

Ik zal vrijdag eens gaan kijken of die nog aanwezig is...............
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Elachista

Zal wel iets in de richting van Polyporus brumalis geweest zijn?
Groet,
Tymo

Corryabbink

Jongens ik begin nog maar net kunnen jullie de nederlandse naam er ook bij vermelden anders wordt het zo raadselachtig.

:(  :(  :( Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Als je de wetenschappelijke naam naar google kopieërt en zoekt krijg je meer resulaten dan de nederlandse naam.
Ned. naam = winterhoutzwam.
Groet,
Tymo

Corryabbink

Ja dat weet ik maar die zoek ik dan wel op. Als ik eventjes de berichtjes gemakkelijk wil lezen is het eenvoudiger er een ned.naam bij te hebben. Bovendien schrikt het eventuele nieuwe paddestoelenfanaten in eerste instantie af als er op zo'n hoog niveau geschreven wordt.

Leuk dat jullie de wetenschappelijke namen al kennen echte snelle leerlingen van John. :P  :P  mijn tempo ligt aanzienlijk lager  :(  :(

:rolleyes: Corry.


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

groetjes,
Dini

Elachista

#12
CiteerLeuk dat jullie de wetenschappelijke namen al kennen echte snelle leerlingen van John. :P  :P  mijn tempo ligt aanzienlijk lager  :(  :(
Ik ben nooit een leerling van John geweest, sinds ik hem ken leer ik nog wel van hem, maar voor die tijd heb ik het vooral veel zelf uitgezocht. :P
Wel leerzaam hoor.  
Groet,
Tymo

Dragonfly

#13
:(
Van die winterhoutzwam had 'ie inderdaad wel wat weg, ja. Hm, weer niet echt zeldzaam. En de KNNV en IVN gaan zo prat op dat gebied! Maar ik zal 'm vrijdag nog eens op de foto zetten. Trouwens wel knap, van zo'n summiere beschrijvig  :duim:

En om mij ook even in de discussie latijns vs nederlands te mengen: voor mij nederlands graag! Krijg altijd last van tuutende oren / ogen bij latijns  :P

Enne, die eerste paddestoel. Dat wordt dus moeilijk? Zowel in nederlands als latijn  ;)  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Corryabbink

Goedenavond Avondrood,
Wij zijn toch allemaal  bezig het zelf uit te zoeken. Alleen kunnen we nu hulp vragen op deze site en dat is hardstikke leuk. Met leerling van John bedoelde ik dat hij vaak met wet.namen gooit. Voor hem en insiders in de paddestoelenwereld is dat een fluitje van een cent maar voor beginnelingen zoals ik bijna niet leesbaar. Het zou al leuk zijn als ik de nederlandse naam bij een paddestoel kon onthouden. Met de wet.naam wordt het probleem paddestoel-naam ingewikkelder. Zal wel aan mijn leeftijd liggen. :huh:  :huh:

Corry. :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Ow, das niet erg hoor, ik ben nog onder de 18  :P 't Dan onthoud het soms wat beter.
Ik zal het bij Nederlandse- en latijnse namen houden  :duim:  
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Godelieve, ik wil ook wel een keer een duit in het zakje doen.
Een suggestie voor de kenners:
Reuzendikhoed - leucopaxillus giganeus.

Vandaag zelf ook een aantal van deze soort gevonden:
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=14795&tab=foto
Kan iemand deze waarneming misschien meteen controleren?


Elachista

Zeker weten dat het geen Nevelzwam, Clitocybe nebularis, is?
Groet,
Tymo

Corryabbink

Lijkt mij ook een Nevelzwam.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dragonfly

#19
Hm, de paddestoelen die ik vond waren erg gaaf van de randen en degene op jouw foto zijn wel erg gerimpeld...

Enne, die nevelzwam, over wie hebben jullie het? Niet over die van mij, toch?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Corryabbink

Hoi Tymo,

Bedankt. Leuk dat je zo zorgzaam voor de oudjes bent.

:D Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Ik denk dat jullie gelijk hebben! Dat ik er zelf opgekomen ben!
Blijft lastig, paddo's uitzoeken.

Bedankt voor de reactie.

Elachista

Oudjes? Valt wel mee toch? Als jullie liever de Ned. namen hebben doe ik dat graag hoor
Groet,
Tymo

Corryabbink

Ik had het over de paddestoelen van Arno. Die van Dragonfly weet ik niet. Ik ben wel benieuwd welke soort het is. :huh:  :mellow:

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dragonfly

CiteerDie van Dragonfly weet ik niet.

Je mag wel Godelieve zeggen hoor  :duim:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

feel4nature

CiteerJongens ik begin nog maar net kunnen jullie de nederlandse naam er ook bij vermelden anders wordt het zo raadselachtig.

:(  :(  :( Corry.
dat is nu precies waarom ik John altijd op de huid zit... :D  :D

ik ken al heel erg veel latijnse namen, maar ik weet nog heel goed hoe het was om te beginnen.....dan is dat latijn echt acacadabra....

je moet het lekker laagdrempelig houden, maar ik vind het wel heel erg verstandig om ook de latijnse namen erbij te vermelden(zal ik ook voortaan doen)
want in de mycologie draait het allemaal op de latijnse namen.
en als je die kent, ben je ook niet meer afhankelijk van nederlandse sites!.

en Corry, je mag jezelf vooral niet onderschatten! ik vind dat je al heel goed op weg bent! je hoofd zit gewoon een beetje vol met al die planten en (korst)mossen namen :D  :D  
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Precies. In die wereld gebruik ik ook de wetenschappelijke namen. Maar om paddestoelen te leren moet ik toch echt in het begin wel de nederlandse naam bij de paddestoel weten. Kan ik beter onthouden. Daarna gaat het geleidelijk over naar de wetenschappelijke naam.
Om de site laagdrempelig te houden is het aan te bevelen beide namen te gebruiken of alleen de nederlandse.

Bedankt daar krijgt een burger weer moed van. :)  :)  :lol:

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#27
De trechterzwammen zijn Slanke Trechterzwammen, Clitocybe gibba (=infundibuliformis). Ik heb het over de twaalf van Godelieve.

fungi_nl

Wow, ik heb een lekkere lange discussie gemist.
Mea culpa. haha. Die sla ik verder over.

Toch nog even terug komende op de paarse knoopzwam.
Deze is nog niet volgroeid en wordt dan het imperfecte stadium genoemd.
In het perfecte stadium ziet deze er echt uit als een paarse knoop.

overigens, ai, iedereen gaat mij slaan straks, alleen met de microscoop te bevestige, daar er een gewone paarse knoopzwam en een grootsporige paarse knoopzwam is.

Zoals in de Harry Potter film altijd gezegd wordt: Oeps, dat had ik niet moeten zeggen :)

Overigens, da tik met wetenschappelijke namen gooi, komt meestal doordat ik de nederlandse naam niet weet. De meeste (amateur)mycologen zullen in de loop der tijd alleen maar latijnse namen onthouden. Daar wen je vanzelf aan, als je het maar lang genoeg volhoudt. :)

Als ik dus een latijnse naam noem zonder nederlandse naam kun je deze altijd opzoeken op:
http://marken.hef.kun.nl/paddos/dyna/nown.php
of
http://marken.hef.kun.nl/paddos/dyna/nonn.php

Corryabbink

Beste John,

Het was geen beschuldiging alleen maar een hint. Laagdrempelig is voor de meesten nederlandse namen. Dat jij met al jouw kennis bij het doorbladeren van de verschillende vondsten al snel een wetenschappelijke naam gebruikt kan ik heel goed begrijpen maar mocht je toch soms de nederlandse naam nog weten dan is het voor beginnelingen zoals ik eenvoudiger de diverse paddestoelen te leren de overstap komt vanzelf wel.

:blink:  :blink: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"