Hoofdmenu

Wat is dit...

Gestart door javanerkelens, september 13, 2007, 21:25:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik vond dit op een blad en kan er niks van maken.
Aan het eind van de voelsprieten zit een soort kwast....
Heeft iemand enig idee...
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Nog steeds niemand een idee...........want anders gaat hij het mapje rariteiten in.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Lijkt me een lege vliegenpop. Maar van wat voor vliegje, dat weet ik niet. Missch navragen op www.diptera.info .

javanerkelens

Ja...............nu je het zegt......ik had er even in moeten knijpen of gewoon beet moeten pakken........stom, hij zal inderdaad wel leeg geweest zijn.
En ik maar denken dat ik iets raars had gevonden....ha ha

Sorry Joke :whistle:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Nouja, voor het determineren van een pop maakt het niet uit oftie leeg is. Hij is denk ik niet uitgekomen, want in dat geval splijten er aan een uiteinde - ik denk die met de uitsteeksels, 'hoorntjes' - twee halve kapjes af.

Er zijn niet veel vliegenpoppen met van die lange hoortjes, dus op diptera.info weet iemand het misschien wel. Fruitvliegjes, Drosophilidae, hebben dit soort poppen, met een kwastje op de hoorns. Toch leuk om zeker te weten wat voor vlieg dit soort poppen heeft. Kun je vertellen hoe groot dit was, en waar je het in gevonden hebt? In de bodem, in het water, aan een plant.. ? PLaats en tijd?

groet, Louis

javanerkelens

Tja...nou je het zegt...de plek waar ik hem gevonden heb, daar vliegen erg veel fruitvliegjes en verwante soorten, want twee meter verderop ligt een composthoop en de composthoop ligt weer verscholen in een zeer moerassig gebied.
De planten die er nu veel groeien zijn naast uitteraard ..riet..en veel wilge bomen en els.
En nou gaf je de tip om hem op diptera.info te zetten en dit is een Engelse site, dus zal ik toch even aan mijn Engels moeten werken, want anders sla je ook zo'n flater, maar ik zal mijn best eens doen........Thanks........

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Joke,

ik heb het er voor je gepost: vliegenpop.

Ik was nog vergeten te vragen hoe groot het popje is.

groet, Louis

javanerkelens

Top !  :duim:

En ik pieker mij suf, hoe groot hij nou was......het was al een maandje terug, dat ik de foto heb genomen en volgens mij heb ik de originele foto al verwijderd....maar ik denk dat de pop (zonder de sprieten) 4 tot 5 mm was.
Hij hing aan een blad(weet niet meer welke, maar was wat viltig)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Als ik het goed heb begrepen(op diptera), dan kan dit dus het pop stadium zijn van de
Drosophila immigrans en dat de lange uitsteeksels eventueel gebruik zouden kunnen worden voor de ademhaling.
Maar dat de uitsteeksels in principe eigenlijk wat aan de lange kant zijn.......klopt dit....??
Verder zou ik op de plek, waar het wemelt van de Drosophilas (fruitvliegen) nog kunnen zoeken naar eventuele meerdere poppen.........misschien een idee ?!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Ja; het is zeker een Drosophila, en de uitsteeksels zitten aan de kopzijde en worden zeker gebruikt voor de ademhaling. Dat ze lang zijn wijst erop dat de pop vaak voorkomt in natte substanties.
Ze zijn te lang voor de eerder geopperde soort D. funebris, en daarom is het waarschijnlijk D. immigrans. Ik zeg waarschijnlijk, want ik weet niet of er nog andee kandidaten zijn met zulke lange hoorns (ik schat in van niet, maar weet het niet).
Uit de reacties van Tony Irwin begrijp ik dat hij deze kennis ook uit een boek heeft, en niet uit eigen ervaring met Drosophila-poppen. Er zijn natuurlijk maar heel weinig mensen die de poppen van verschillende soorten fruitvliegjes goed kennen...

Je zou kunnen zoeken of je nog levende / volle popen vindt in rot fruit, met ook zulke hoorns, en die proberen uit te kweken. Hou ze dan in het substraat waarin je ze vond, en plaats dat in een bakje afgedekt met fijn gaas (bijv. een stukje nylonkous). Als dat lukt moeten we op zoek naar iemand die volwassen Drosophila's kan determineren. (Wellicht Paul Beuk.) Ik weet niet of dat adhv een foto kan.

Maar toch leuk want van de onvolwassen stadia van veel vliegen is weinig bekend, en zijn ook weinig foto's te vinden op intertnet. Drosophila's zijn natuurlijk wel goed bestudeerd, maaar ook van de pop van D. immigrans kon ik geen foto vinden met Google - van de volwassen vlieg wel.

Succes, Louis

javanerkelens

Ik heb vandaag nog gezocht, maar niets gevonden , maar als ik het lees, dan moet ik dus kijken bij het rottende fruit zelf en ik keek bij de bomen ,struiken en bladeren in de omgeving...........ik zal een wasknijper meenemen !

Ik heb al een broeibak staan, waar ik springstaartjes in probeer te kweken en daar kan zo'n pop rustig bij in !!

Maar eerst nog even vinden dus.....

Mocht hij mij lukken..............dan zie je dat wel over een paar weken !

Heeeeeeeeel erg bedankt voor alle moeite,..was tof :duim:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Graag gedaan Joke. Nu weet ik ook hoe een pop van D. immigrans eruit ziet. Dat is overigens een heel gewone soort. Als je veel tijd over hebt, kun je de fruitvliegjes in je tuin proberen te determineren.. (Ik heb daarvoor de literatuur niet bij de hand.)

groet, Louis