zwammetjes tussen strooisel

Gestart door Leonard Minkema, april 29, 2016, 23:11:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leonard Minkema

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/117692974
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2016-04-29 Schoorl - Schoorlse Duinen
Foto's:




















Toelichting:
In een stukje gemengd loof/naald bos (in duingebied), bij /onder jonge naaldbomen vond ik een voor mij onbekend zwammetje...of beter gezegd...zwammetjes, want er groeiden er velen op en tussen het naaldboomstrooisel ter plekke. (oa op naalden, stukjes schors en takjes) Bij 100 ben ik gestopt met tellen...veel groeiden ook goed verstopt. De grootste die ik heb gemeten had een "kelkje" van 2 cm....wat me vooral opviel was de lange steel, max. 5cm!...maar sommigen hadden amper een steeltje. Is er met de foto s en info een richting te geven waarin ik kan zoeken?
bij voorbaat dank Leonard Minkema

wimperzwam

Lijkt een soort uit het geslacht Rutstroemia. Ken uit het buitenland een R. elatina waarvan de vruchtlichamen op spar voorkomen. Zo uit het hoofd dacht ik niet dat de soort uit Nederland bekend is. Aangezien er nog de nodige andere soorten zijn met een dergelijk uiterlijk is microscopisch onderzoek noodzakelijk voor een zekere determinatie.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Ismael

Zaten ze vast op naalden? Het is wel belangrijk waar de bekers uit ontspruiten
Groeten Ismaël Wind

Leonard Minkema

#3
Beste Ismaël,

Bedankt dat je me daar op wijst....(ook een "les" voor toekomstige vondsten)

Nu ik zo de foto s heb nagelopen zie ik er geen 1 die direct uit een naald ontspruit....daar heb ik dus niet goed genoeg naar gekeken op de vindplaats zelf, waarschijnlijk leek het zo en heb ik dat verkeerd gezien tussen de velen die er groeiden tussen al dat strooisel in.....
Wel weet ik 100%zeker dat ze (ook) uit de schubben van sparrenkegels ontspruiten...dit is ook goed waarneembaar op een aantal foto s.
Ik ben ook de naam ( en afbeeldingen ) Zilversparmummiekelkje tegengekomen.
Maar zoals Henk (en wnl zelf) al zegt zal de microscoop er aan te pas moeten komen voor een zekere determinatie.


Mvgr.Leonard


rietvanoosten

Vervolg  :blink:

Zilversparmummiekelkje (Ciboria rufofusca) zou wel kunnen ....

Pilze der Schweiz Band 1, blz. 140, nr. 147: sporen ovaal, glad, soms met 2 kleine druppels

De losse sporen die ik zag zijn niet groter dan de sporen in de asci, dus zullen wel geen echte vrije sporen zijn geweest.
Sporenmaat        (dus hier grootste sporen in asci): 5.7 x 2.9 µm                   PdS geeft 5-7 x 3-3,5 µm als sporenmaat
Asci achtsporig, lengte voor zover ik het kon zien   71.5 x 5.0 µm                   PdS  geeft 75-80 x 5-5.5 µm
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

Leonard Minkema

Gisteren (8-5) in dezelfde bossen een zwammetje gevonden dat erg veel op die in dit topic lijkt.
Ook groeide deze bij sparren,  nu extra opgelet en alle die ik vond groeiden op de schubben van sparrenkegels.
zie ook:
http://waarneming.nl/waarneming/view/118245332

Mvgr. Leonard

Leonard Minkema

Van beide locaties is op 12 mei vers materiaal naar Atte van den Berg gegaan voor microscopisch onderzoek.
Op 14 mei bevestiging (+ zijn beschrijving van de vondsten)   gehad dat het op beide locaties om het Zilversparmummiekelkje (Ciboria rufofusca) gaat.

Marian Jagers

Groeten Marian

Ismael

Groeten Ismaël Wind