welke springstaart? ==> Liposcelididae

Gestart door P. Kuijper, april 29, 2016, 21:00:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

http://waarneming.nl/waarneming/view/117688511
onzeker Springstaart onbekend - Collembola indet. gezien op 2016-04-29 Kampen - Bovenbroek/Molenzicht
Foto's:


Met vr. groet,
P. Kuijper


P. Kuijper

Oeps. Bedankt Jan.

Groet,
Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Zal een Liposcelididae zijn - heb je achterdijen wat groter/scherper?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Ik kan wel nog meer inzoomen maar daar wordt ie niet scherper van. Betere foto's heb ik ook niet. Wat zou je in beeld willen hebben Arp?
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Binnen de Liposcelididae hebben we twee geslachten: Embidopsocus en Liposcelis. Eén van de "makkelijkste" fotokenmerken is de af/aanwezigheid van een knobbeltje op de buitenkant van de dijen (bij Liposcelis aanwezig). Dit beest lijkt voor mij met z'n lange habitus het meest op wat ik ken van Embidopsocus enderleini, maar ik ken niet alle Liposcelididae. Als de afwezigheid van het knobbeltje te bevestigen zou zijn door een scherpere foto, dan kan het eigenlijk niet meer missen. Maar afwezigheid van kleine structuren "zien" vergt doorgaans een veel betere foto dan voor aanwezigheid nodig is.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Citaat van: arpwifi op mei 05, 2016, 14:48:58 PM
Maar afwezigheid van kleine structuren "zien" vergt doorgaans een veel betere foto dan voor aanwezigheid nodig is.
Ik begrijp precies wat je bedoelt.

Heb jij wellicht ergens een voorbeeld van of een link naar een foto waar zo'n knobbeltje zichtbaar is bij Liposcelis? Dan weet ik waar ik de volgende keer op moet letten.
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

#7
Op de foto's van Harry, Weia en Jan mag ik niks intekenen, maar met een beetje fantasie kun je daar de knobbeltjes herkennen op de plaats waar de E. enderleini van Dick ze niet heeft (zie ook bijlage).
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Ja, ik zie het. Ik ben geneigd te zeggen dat er bij het beestje van mijn waarneming geen knobbel te zien is, maar zoals je aangeeft vraagt dat een goede foto.

Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Ik zou 'm zelf wegzetten als onzekere E. enderleini, maar misschien heeft JééWéé (c.q. de stofluizewerkgroep) een andere voorkeur?

De plaat van Dick in de bijlage hierboven heb ik nog even opnieuw gedaan - ik had een fout gemaakt in de genusnaam (een s teveel ergens middenin)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Nu begrijp ik waarom je op de foto's van Harry, Weia en Jan niks mag intekenen ;)

Ik heb m vooralsnog op een onzekere Embidopsocus enderleini gezet.

Groet,
Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Citaat van: Peter Kuijper op mei 05, 2016, 18:28:26 PM
Nu begrijp ik waarom je op de foto's van Harry, Weia en Jan niks mag intekenen ;)
Ja, dat geklungel in hun mooie platen willen ze niet hebben natuurlijk - en terecht!  ;D
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]


arpwifi

Omdat de licentie dat niet toelaat en anders hoor ik het eerst netjes aan je te vragen  :angel:  Ik weet wel dat het antwoord "ja" is (in jouw geval), maar zo was het sneller ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]