Hoofdmenu

Tureluur

Gestart door BasS, april 28, 2016, 19:31:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

BasS

Vandaag kwam ik deze tureluur tegen.
Op de linkerpoot zit boven een metalen ring met daaronder een oranje ring met uitsteeksel (vlag?).
Op de rechterpoot zit boven een lichtblauwe ring met daaronder een groene ring.
Weet iemand waar ik deze kan melden en wat de goede notatie van de ringen is?

Menno

#1
Ik denk dat ie uit dit project komt: http://www.cr-birding.org/node/569
Wellicht heeft ie nog wat aan de tarsus zitten van een poot.
Een vlag kan ik niet ontdekken op je foto.
De notatie voor nu lijkt me: mY-WG
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

BasS

Op deze foto is het misschien iets beter te zien.

Menno

Ja dat lijkt me inderdaad een vlag, maar dan zonder code.
Dus het is niet het project wat ik hierboven noemde.
Maar welke het dan wel is kom ik niet uit.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

BasS

Vandaag dezelfde vogel weer gezien. Ik heb de poten helemaal kunnen bekijken en verder geen ringen gezien.
Op de foto die ik vandaag gemaakt heb zijn de ringen iets beter te zien.

Jeroen Nagtegaal

Ik verwacht een Frans project. Is deze al opgelost?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BasS

Ik heb gister reactie gehad van Vincent Lelong. Het is inderdaad een Frans project. De vogel is geringd tussen 2005 en 2006. Er is helaas 1 ring verkleurd waardoor het nog niet met zekerheid te zeggen is om welke vogel het gaat. Ik zie deze Tureluur bijna dagelijks en ga nog proberen om betere foto's te maken. In de hoop dat er te zien is welke kleur de ring was voordat die verkleurde. Zodra ik meer weet zet ik het hier neer.

Klaas van Dijk

Beste Bas,

Leuk dat je ondertussen bericht hebt gekregen en dat het inderdaad een vogel is van het Franse project en helemaal mooi dat het een vaste vogel is (een lokale broedvogel?) die je -bijna- is dagelijks ziet. Ik hoop dat je weet welke kleurring het is waar twijfel is over de kleur.

Zelf let ik in bij vogels met verkleurde kleurringen altijd goed op de kleur van de binnenkant van de kleurring. Dat is natuurlijk klooien en langdurig kijken met de telescoop cq veel fotograferen, maar mijn ervaring is dat de binnenkant van een verkleurde kleurring vaak nog de originele kleur heeft.

Veel succes en blijf vooral dit soort leuke foto's posten cq aanvullende vragen stellen.

Groetjes, Klaas

BasS

Beste Klaas,

Het gaat om de ring boven de groene ring aan de rechterpoot. Deze is nu lichtblauw. Ik had nog wat extra foto's naar de ringer gestuurd van deze ring en die is er zeker van dat het om een verkleurde donkerblauwe gaat. Bedankt voor je tip om de binnenkant te bekijken dit ga ik de komende dagen eens proberen.

Ik heb inmiddels wat aanvullende informatie gekregen.
De vogel is op 07/07/2005 geringd in Moëze (Charente Maritime).

Met vriendelijke groet,

Bas