Oxidus gracilis, een vrij donkere miljoenpoot.

Gestart door ria.versteeg, september 13, 2007, 00:56:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

Geacht Forum,
Wie kan mij helpen met de naam van deze Mijoen poot?
groetjes Ria Versteeg.

Arp

#1
Hoi Ria,

CiteerBij welk Forum moet ik weze?
Je zit hier goed en tzt zal er wel een kenner langskomen. Zelf kan ik je niks over deze platrug vertellen (ik moet ze nog "leren"), behalve dat ik ze meestal niet zo donker gekleurd tegenkom.

Kijk ondertussen misschien alvast even bij de Determinatiesites - daar staan een paar erg goed links bij (o.a. PDF met de NL Myriapodasleutel van Matty Berg en Chris Evenhuis en een Duitse site (diplopoda.de) met een vaak bruikbare online-sleutel).

Succes

P.S. Sorry, die sleutel van Matty en Chris betreft natuurlijk alleen duizendpoten. De Franse sleutels van FdF hebben wel miljoenpoten, maar niet echt lekker makkelijk doorkomen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ria.versteeg

CiteerHoi Ria,

CiteerBij welk Forum moet ik weze?
Je zit hier goed en tzt zal er wel een kenner langskomen. Zelf kan ik je niks over deze platrug vertellen (ik moet ze nog "leren"), behalve dat ik ze meestal niet zo donker gekleurd tegenkom.

Kijk ondertussen misschien alvast even bij de Determinatiesites - daar staan een paar erg goed links bij (o.a. PDF met de NL Myriapodasleutel van Matty Berg en Chris Evenhuis en een Duitse site (diplopoda.de) met een vaak bruikbare online-sleutel).

Succes
Beste Arp,
Ik had al heel erg veel, nog niet allemaal gezien.
maar heb hem niet gevonden daarom was het een andere mogelijk om het aan het FORUM te vragen. Ik blijf zoeken.
bedankt Arp.
Groetjes ria

Arp

#3
CiteerIk had al heel erg veel, nog niet allemaal gezien.
okay, dacht dat je er misschien overheen gekeken had. Als ik als complete onervaren leek zou moeten gokken zou ik er een mooie donkere Polydesmus angustus van maken, maar dat zegt zo goed als niets. De foto is helaas ook iets onscherp.

Voor het geval iemand langskomt die er meer kijk op heeft is het misschien handig om er alvast bij te vertellen hoe lang het dier ongeveer was en waar en wanneer je het gevonden hebt. Alle kleine beetjes kunnen helpen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Ik weet niet waar je deze miljoenpoot hebt gevonden, maar ik vermoed in huis in de plantenbak of in een tropische kas. Het betreft hoogstwaarschijnlijk Oxidus gracilis, een vrij donkere miljoenpoot. Deze miljoenpoot is in Nederland vanuit de tropen geintroduceerd in warme kassen, vooral in botanische kassen. Hij komt zeker al een eeuw in Nederland voor en is voor veel plaatsen gemeld, met name botanische tuinen, bromelia- en orchideekassen, plantenbakken uit kantoorgebouwen en soms uit huizen. Een enkele maal is hij buiten aangetroffen, in composthoppen.

Matty Berg

Coordinator Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

ria.versteeg

CiteerIk weet niet waar je deze miljoenpoot hebt gevonden, maar ik vermoed in huis in de plantenbak of in een tropische kas. Het betreft hoogstwaarschijnlijk Oxidus gracilis, een vrij donkere miljoenpoot. Deze miljoenpoot is in Nederland vanuit de tropen geintroduceerd in warme kassen, vooral in botanische kassen. Hij komt zeker al een eeuw in Nederland voor en is voor veel plaatsen gemeld, met name botanische tuinen, bromelia- en orchideekassen, plantenbakken uit kantoorgebouwen en soms uit huizen. Een enkele maal is hij buiten aangetroffen, in composthoppen.

Matty Berg

Coordinator Bodemfauna EIS-Nederland
Hallo Matty.
Ik heb hem op het schoolplein gevonden.
Groetjes Ria.