Hoofdmenu

soorten bij tellen

Gestart door j.simons, mei 01, 2016, 10:40:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

j.simons

Kan iemand toelichten wat "soort" weergeeft?
Ik zie voor één dag in ObsMapp een ander aantal dan op waarneming.nl. (http://waarneming.nl/edl_list.php)
Alle waarnemingen zijn met de app ingevoerd.
Als ik de soorten naloop zie ik geen verschil, dus staan er in de app meer soortnamen dan bij de "soort" als aantal wordt weergegeven.

Worden bepaalde soorten niet meegeteld maar wel in de lijst weergegeven, zoals ondersoorten of escapes?

Groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op mei 01, 2016, 10:40:51 AM
Worden bepaalde soorten niet meegeteld maar wel in de lijst weergegeven, zoals ondersoorten of escapes?

Klopt, op wn.nl worden die normaliter niet geteld.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

alex

dan zou ik op waarneming minder soorten verwachten.
nu staan er op waarneming 3 meer dan op obsmapp.

in de lijst (op beide toepassingen) staan 3 escapes en 3 ondersoorten tussen.
die staan ook in de lijst op waarneming en als ik die naar excel zet klopt het aantal op waarneming.nl
de lijst met soortnamen komt overeen.
dus het lijkt erop dat obsmapp bij soort 3 minder aangeeft dan dat er in de lijst op obsmapp staan.

kun je dat verklaren?

groeten joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op mei 01, 2016, 12:08:31 PM
dus het lijkt erop dat obsmapp bij soort 3 minder aangeeft dan dat er in de lijst op obsmapp staan.

Dan ben ik nu benieuwd wáár je kijkt in ObsMapp. Ik nam aan op het hoofdscherm het aantal dat getoond wordt op het waarnemingen-icoon. Daar staat het totaal van alle waarnemingen. Op het tellen-scherm worden inderdaad de ondersoorten etc niet getoond.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

alex

ik kijk bij de functie tellen, daarbij stel ik de begin en einddatum zo in dat ik de waarnemingen van een dag krijg.
daar staat bij de samenvatting van een dag achter soort een aantal, tussen het aantal waarnemingen en aantal exemplaren.

De lijst met soorten toont ook ondersoorten.
ik zie daar ook bijvoorbeeld engelse kwikstaart en ijslandse grutto tussen staan

Dus de ondersoorten worden wel getoond meer niet geteld.

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op mei 01, 2016, 13:38:44 PM
Dus de ondersoorten worden wel getoond meer niet geteld.

Klopt, en dat is ook helemaal de bedoeling. Je hebt ze wel gezien, maar ondersoorten tellen niet voor daglijsten etc. als je de 'echte' soort ook hebt gezien.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

alex

ok als dat de verklaring is.
maar het is niet erg duidelijk

kun je daar iets aan doen?
bijvoorbeeld maak een telling ondersoort erbij of markeer ondersoorten zoals dat ook bij waarneming wordt gedaan.

groeten Joost

j.simons

Alex dat lijkt me dan een verschil in opvatting met waarneming.nl
daar worden ondersoorten in de daglijst wel meegeteld.
vandaar dat ik het verschil opmerkte..

groeten Joost

hiskodevries

De opzet van ObsMapp is niet om een copy van waarneming.nl te zijn, maar een app om makkelijk je waarnemingen in het veld in te voeren. Statistieken kun je na uploaden prima op waarneming.nl uitvoeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0