opvallende pop uit de duinen, Gele Kustspanner

Gestart door Frank van de Putte, april 09, 2016, 16:37:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Vanmiddag vond ik deze pop, iets minder dan een centimeter groot, ik weet niet zeker of het wel van een vlinder is, iemand die hier iets over durft te zeggen?
Ik heb hem verzameld, hopelijk komt er iets uit, ik ben zeer benieuwd.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/116268054
onzeker Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2016-04-09 Oostkapelle - Oranjezon oost
Foto's:




Toelichting:
verzameld, ~9mm
bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Dit is een pop van een spanner, lijkt wel wat op de pop van de kleine wortelhoutspanner die ik momenteel bij mijn andere poppen heb liggen (http://waarneming.nl/waarneming/view/109655338#), maar die heeft een net iets andere tekening op de plek waar de voelsprieten en vleugels liggen op de pop. Ik zal even kijken of ik kan vinden welke soort dit kan zijn, maar waarschijnlijk komt ik niet verder dan een familie.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Frank van de Putte

Alvast bedankt Rayan, dus in elk geval een vlinder :blink:. Ik heb echt geen enkele ervaring met het uitkweken van poppen, heb je nog tips?

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Het duurde lang, maar ik ben er haast zeker van dat het de gele kustspanner (Aspitates ochrearia) is. Er waren veel andere poppen die erop leken maar sowieso had geen enkele pop dezelfde soort tekening op de plek van de voelsprieten (allemaal dwarsstreepjes ipv de lengtestreepjes die je hier ziet) en uiteindelijk ben ik dan deze tegengekomen. Na wat verder zoeken kwam ik geen enkele andere tegen die erop leek en deze klopt precies dus als deze het niet is... en hier http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Aspitates_Ochrearia zijn de poppen ook van april dus datum kan ook kloppen.
Voor het uitkweken: beste werkt bij mij altijd om wat mos uit te spoelen en een tijdje helemaal uit te laten drogen (zodat het alleen nog een zachte ondergrond is voor de pop en ook alle mogelijke beestjes weg zijn) en de pop daarop te leggen in een bakje, maar gewoon op de bodem leggen kan ook. Zorg dat het bakje niet in de zon staat (!) en vervolgens maak je het elke dag of om de twee dagen een heel klein beetje vochtig met een bijvoorbeeld een verstuiver voor planten (niet te vochtig want dan ontstaat er schimmel!) en laat het bakje elke dag even luchten. De vliegtijd van de gele kustspanner is van april-augustus dus je kan hem gerust binnen houden (binnen zal hij snel uitkomen, maar nu ze toch al kunnen vliegen om deze tijd is het niet zo erg als hij dus wat sneller uitkomt daardoor) en dan is het gewoon afwachten.
Uiteindelijk zal je dan de achterlijfsegmenten van de pop iets meer uitgerekt zien worden, wordt de pop misschien een beetje doorschijnend (zie je de vlinder al een beetje) en dan zal hij snel uitkomen.
Succes en veel plezier bij het opkweken :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Frank van de Putte

Bedankt voor de uitgebreide uitleg  :duim: Ik heb de pop inmiddels in een glas gezet, in een laagje zand (ik vond hem ook in zand dus dat leek me logisch), wat strooiselspul erop, en gewoon in de woonkamer, maar wel uit de uit de zon. En ik zal hem af en toe een beetje natspuiten.

Ben zeer benieuwd of er inderdaad een Gele Kustspanner uit gaat komen! Ik houd je op de hoogte!

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Ik ben ook erg benieuwd. Nog even één tip: het is ook handig om een stukje schors of een takje oid erin te zetten voor als de vlinder uit de pop komt (om zijn vleugels op te pompen moet hij ergens aan kunnen hangen en tegen glas kunnen vlinders niet zo makkelijk oplopen, zeker niet als ze nog zo nat en zwaar zijn)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Frank van de Putte

Bedankt, ik heb nog wat takjes erbij gezet! Nog geen vlinder helaas, ik houd het in de gaten, wordt vervolgd (hoop ik)...

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Mooi, hij is uitgekomen, vanmorgen zat een vlindertje in; :blink: Leuk dat het gelukt is zo'n eerste keer!
En je had het helemaal goed Rayan :duim:

Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

mooi, zo'n vers uitgeslopen vlinder! En leuk dat ik het goed had, maar mocht ook wel na zo'n lange zoektocht :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

Mooie serie zo Frank. Leuk om te volgen, en Rayan je zat weer helemaal goed natuurlijk. Complimenten aan beide  :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Frank van de Putte

Bedankt John! Ik vond het zielig om zo'n "duinvlindertje" los te laten in de binnenstad van Middelburg, ik heb hem 's avonds terug gebracht naar de duinen ;D

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Marion5