nog een schot

Gestart door Ria en Sjaak, september 12, 2007, 21:00:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak

forum,
wij dachten hier aan de zilvervlek. zilveren maan kan niet vanwege afwezigheid van viooltjes.
groeten sjaak en marie

Martin Scheper

#1
Zilvervlek en zilveren maan hebben allebei viooltjes als waardplant. Op basis van alleen een bovenzijde is het erg lastig deze soorten te onderscheiden. Ik wel eens gelezen dat de halve maantjes / zwarte driehoekjes langs de buitenrand van de voorvleugel bij de zilvervlek iets los staan van de rand, en bij de zilveren in verbinding staan met de rand. Dan zou je zeggen dat het hier de zilveren maan betreft. Maar of dit een goed hanteerbaar kenmerk is weet ik niet, anderen misschien? De gevulde driehoekjes zelf stemmen misschien weer beter overeen met die van de zilvervlek?
En was het ook op een eiland? De zilvervlek komt niet op de eilanden voor. Ook qua vliegtijd, met de zomererebia, past de zilveren maan beter, alhoewel er nog wel een overlap is met de zilvervlek.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Ria en Sjaak

het was niet op een eiland deze keer, maar in de buurt van braemar.
ik doe er nog een foto van een andere bij. niet dat dat veel uit zal maken, het gaat, begrijp ik, om de onderkant. de vlinder was echter niet van plan zich van die zijde te laten fotograferen!
groeten sjaak

Bert van Rijsewijk

Voor zo ver ik kan nagaan komen in Schotland de volgende 'kandidaten' voor:
Argynnis aglaja, grote parelmoervlinder
Boloria selene, zilveren maan
Boloria euphrosyne, zilveren vlek

Als ik naar de foto's kijk lijkt mij de eerste het mannetje van de grote parelmoervlinder en de tweede het vrouwtje van de grote parelmoervlinder.

Bert

Martin Scheper

Bert, ik ben het helemaal met je eens! Door de openingszin met zowel zilvervlek als zilveren maan heb ik vanochtend alleen even snel naar deze twee gekeken, maar met de tweede foto erbij dacht ik net ook van "is dit wel een Boloria"? En je hebt het goede antwoord al gegeven.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Ria en Sjaak

bedankt voor de reacties.
sjaak