Zwarte ruiter?

Gestart door Jeroen Bekker, april 23, 2016, 20:25:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Ik laat de kleuren ook even weg.
De lange poten, waarbij de tarsus even lang is als de snavel, lijkt me prima voor Zwarte Ruiter.
Maar dit soort foto is erg onhandig.
De rest is al gezegd.

HJDT

Citaat van: Bram Rijksen op april 25, 2016, 23:14:10 PM
Citaat van: Oenanthe op april 25, 2016, 19:30:38 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 17:41:18 PM
Dat belichtingeffect valt denk ik wel mee, want ook als je de foto gaat oplichten/schaduwen verwijderen, blijft de rug gewoon te donker voor een zwarte ruiter en past het prima op een tureluur.
Wat bedoel je precies met lichte borst en buik? Die witte vlek lijken me wat opgewaaide veertjes. En de kleur van de borst en buik bij dit beest kloppen prima voor tureluur, zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/82805475
Etc, etc. Ik blijf nog steeds bij tureluur.
Jacob, iedereen vergist zich weleens. Jij ook.

Hoho, misschien vergis ik me wel. Of Frank.

Maar het is overduidelijk dat niet iedereen die in dit topic heeft bijgedragen zich dat realiseert. Vooral niet de onervaren deelnemer(s) die het met een hele grote berg minder ervaring moeten doen dan anderen op dit forum.......
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankneijts

Citaat van: theomuusse op april 25, 2016, 23:25:24 PM
Ik laat de kleuren ook even weg.
De lange poten, waarbij de tarsus even lang is als de snavel, lijkt me prima voor Zwarte Ruiter.
Maar dit soort foto is erg onhandig.
De rest is al gezegd.

Helaas is de snavel- versus tarsuslengte niet zo bruikbaar Theo: als ik Hayman (Shorebirds) mag geloven zijn de tarsi van Tureluur ook vaak ca. even lang als de snavel of zelfs af en toe een heel klein beetje langer. Maar in de (veld- of foto-)praktijk heb je daar niks aan vanwege de minimale verschillen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Citaat van: mgieskens op april 25, 2016, 10:21:01 AM
Met zo'n vage foto kun je alle kanten op. Toch zou ik er ook een tureluur van maken.
Alleen in winterkleed heeft een zwarte ruiter een lichte buik, maar in winterkleed had dan ook de rug lichter grijs moeten zijn.
De snavel lijkt mij in verhouding ook wat aan de korte kant voor een zwarte ruiter.
Na alle argumenten nog over te hebben gelezen, ben ik om (voor wat het waard is).
Niet veel ervaring met ZR, maar wel met tureluurs; recentelijk ook weer een hoop gezien en gefotografeerd. En op basis daarvan past voor mijn gevoel deze foto niet bij een tureluur; houding, kopvorm, overgang naar snavel. Dat zijn geen harde argumenten, maar die hebben Frank e.a. al gegeven.
Ik vind het contrast tussen onder en bovenkant nog steeds erg groot voor een ZR, maar als anderen kunnen aantonen dat dat wel kan, heb ik geen argumenten meer tegen een ZR.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Hieronder nog een tweede bewerking met iets andere lichtwaarden. Meer dan dit is er niet uit te halen...

Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: mgieskens op april 26, 2016, 11:43:56 AM
Citaat van: mgieskens op april 25, 2016, 10:21:01 AM
Met zo'n vage foto kun je alle kanten op. Toch zou ik er ook een tureluur van maken.
Alleen in winterkleed heeft een zwarte ruiter een lichte buik, maar in winterkleed had dan ook de rug lichter grijs moeten zijn.
De snavel lijkt mij in verhouding ook wat aan de korte kant voor een zwarte ruiter.
Na alle argumenten nog over te hebben gelezen, ben ik om (voor wat het waard is).
Niet veel ervaring met ZR, maar wel met tureluurs; recentelijk ook weer een hoop gezien en gefotografeerd. En op basis daarvan past voor mijn gevoel deze foto niet bij een tureluur; houding, kopvorm, overgang naar snavel. Dat zijn geen harde argumenten, maar die hebben Frank e.a. al gegeven.
Ik vind het contrast tussen onder en bovenkant nog steeds erg groot voor een ZR, maar als anderen kunnen aantonen dat dat wel kan, heb ik geen argumenten meer tegen een ZR.

Niemand van de pro-ZR deelnemers probeert de kleuren in het voordeel van ZR uit te leggen Michèl, integendeel: zij geven allen aan dat dit vanwege de slechte foto-kwaliteit eigenlijk niet te doen is. Maar ook gebruikt men daar kopvorm, houding of overgang naar de snavel niet omdat dit natuurlijk erg subtiele en arbitraire 'kenmerken' zijn. Men gebruikt wèl het argument van de lange snavel en (soms) de lange poten en met name dat eerste is met behulp van niet te slechte foto's en een meetlatje ook wel te quantificeren zodat het wat méér is dan een loze kreet.

Ik heb in de database de verhouding snavel:kop gemeten van 25 foto's van Tureluurs en 25 foto's van Zwarte Ruiters. Allemaal vogels die zoveel mogelijk 'en profil' op de foto staan met gesloten snavel en enigszins 'gelijkelijk' actief met min of meer gestrekte nek (dus bijv. niet met de kop in de rugveren waardoor het achterhoofd een stuk dikker lijkt) en minimaal redelijk scherp. De 'meetmethode' ca. zoals in mijn compositie op de vorige pagina. Niet vreselijk professioneel natuurlijk en geen enorme 'sample' maar je krijgt toch een leuke indruk:

De uitkomst is voor Tureluur (snavellengte : koplengte) gemiddeld 1.07 (uitersten 0.91 en 1.17) wat inhoudt dat de snavel nauwelijks of niet langer is dan de kop en voor Zwarte Ruiter 1.35 (uitersten 1.29 en 1.44), snavel is dus ca. éénderde langer dan de kop. Ook als ik de uitersten niet meeneem kom ik op dezelfde gemiddelden uit overigens. De vogel van Jeroen is wat lastiger te meten vanwege de onscherpte (in mijn compositie heb ik de pijltjes dan ook erg voorzichtig gezet) maar als ik daar probeer rekening mee te houden kom ik uit op (snavel: kop) ongeveer 1.33: kan iets minder maar ook iets méér zijn.
Het lijkt mij een redelijke conclusie dat dit voor Tureluur (ruim) teveel is en goed past bij Zwarte Ruiter ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tukkerbird

Qua jizz zou ik meteen voor Zwarte ruiter gaan.

frankneijts

Citaat van: Rob Koelman op april 26, 2016, 12:33:35 PM
Meer dan dit is er niet uit te halen...



Jammer Rob, hij begint nu ècht op een Zwarte Ruiter te lijken .... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: frankneijts op april 26, 2016, 13:00:39 PM

De uitkomst is voor Tureluur (snavellengte : koplengte) gemiddeld 1.07 (uitersten 0.91 en 1.17) wat inhoudt dat de snavel nauwelijks of niet langer is dan de kop en voor Zwarte Ruiter 1.35 (uitersten 1.29 en 1.44), snavel is dus ca. éénderde langer dan de kop. Ook als ik de uitersten niet meeneem kom ik op dezelfde gemiddelden uit overigens. De vogel van Jeroen is wat lastiger te meten vanwege de onscherpte (in mijn compositie heb ik de pijltjes dan ook erg voorzichtig gezet) maar als ik daar probeer rekening mee te houden kom ik uit op (snavel: kop) ongeveer 1.33: kan iets minder maar ook iets méér zijn.
Het lijkt mij een redelijke conclusie dat dit voor Tureluur (ruim) teveel is en goed past bij Zwarte Ruiter ..

En voor wie dit graag gevisualiseerd ziet:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Kan je dan ook de tibia wat korter photoshoppen Frank? Dan klopt ie helemaal voor Tureluur :)
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op april 26, 2016, 13:46:49 PM
Kan je dan ook de tibia wat korter photoshoppen Frank? Dan klopt ie helemaal voor Tureluur :)

Zoiets? 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'