Zwarte ruiter?

Gestart door Jeroen Bekker, april 23, 2016, 20:25:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Bekker

Zwarte ruiter?

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jeroen Bekker

Zal wel de vertekening van het tegenlicht zijn.

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op april 23, 2016, 20:27:03 PM
nee, een tureluur

Lange, dunne snavel met een flauw neerwaarts kromminkje: waarom geen Zwarte Ruiter?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

Ik ga ook voor Zwarte ruiter. Ook de lange steltachtige poten spreken voor Zwarte ruiter.

Citaat van: frankneijts op april 23, 2016, 22:51:54 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op april 23, 2016, 20:27:03 PM
nee, een tureluur

Lange, dunne snavel met een flauw neerwaarts kromminkje: waarom geen Zwarte Ruiter?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

elinesnijder

Ik denk ook Zwarte Ruiter.

Jacob Molenaar

De rug en kop zijn veel te donker voor een zwarte ruiter. 'Lange steltachtige poten' vind ik niet het beste kenmerk en hier een beetje subjectief.
Ook die lange, dunne snavel met een flauw neerwaarts kromminkje zie ik niet en is nou ook niet het beste kenmerk dat ik weet bij zwarte ruiter...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rob Koelman

Hieronder een bewerking van de originele foto:

Met vriendelijke groet, Rob

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Met zo'n vage foto kun je alle kanten op. Toch zou ik er ook een tureluur van maken.
Alleen in winterkleed heeft een zwarte ruiter een lichte buik, maar in winterkleed had dan ook de rug lichter grijs moeten zijn.
De snavel lijkt mij in verhouding ook wat aan de korte kant voor een zwarte ruiter.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

pdeknijff

Verhouding snavel/kop lijkt mij eerder op Tureluur dan op Zwarte ruiter te wijzen.
Bij Tureluur is de snavellengte iets langer dan de kop lengte.
Bij Zwarte ruiter is de snavel beduidend langer dan de koplengte.

Blijft subjectief natuurlijk, en het kost wat tijd om dit in een serie foto's na te meten (liefhebbers ga je gang).

De tarsus lijkt lang op deze foto, maar dat komt door de ook gestrekte tenen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 07:25:51 AM
De rug en kop zijn veel te donker voor een zwarte ruiter. 'Lange steltachtige poten' vind ik niet het beste kenmerk en hier een beetje subjectief.
Ook die lange, dunne snavel met een flauw neerwaarts kromminkje zie ik niet en is nou ook niet het beste kenmerk dat ik weet bij zwarte ruiter...

Donkere rug en kop zijn duidelijk een belichtingseffect (je ziet de schaduwen ahw over de kop 'vallen'). Maar de lichte borst en buik lijken me tamelijk reëel en dat is een beter kenmerk voor Zwarte Ruiter die immers nu nog vrijwel geheel in winterkleed kan zijn terwijl Tureluurs in het voorjaar helemaal niet zo licht zijn van onderen. En je kunt "lange poten"en "lange dunne snavel" wel niet het beste kenmerk vinden maar dat zijn nu nèt de subtiele verschillen in bouw met Tureluur waar je ze op enige afstand vaak goed aan kunt herkennen als de kleuren niet of slecht te beoordelen zijn..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#13
Citaat van: pdeknijff op april 25, 2016, 10:22:49 AM
Verhouding snavel/kop lijkt mij eerder op Tureluur dan op Zwarte ruiter te wijzen.
Bij Tureluur is de snavellengte iets langer dan de kop lengte.
Bij Zwarte ruiter is de snavel beduidend langer dan de koplengte.

Blijft subjectief natuurlijk, en het kost wat tijd om dit in een serie foto's na te meten (liefhebbers ga je gang).

De tarsus lijkt lang op deze foto, maar dat komt door de ook gestrekte tenen.

Het eerste wat me opviel was de lange maar vooral ook dunne snavel dus ben ik meteen aan het meten geslagen.. 8) (immers bieden de kleuren niet veel houvast maar zie verder). Probleem is natuurlijk dat er A. veel verschil in lengte is bij de soorten onderling (wijfje <> mannetje, oud <> jong) en dat blijkt ook uit de in de literatuur opgegeven absolute maten (max. Tureluur = 50 mm, minimum ZR = 52 mm) en B. dat elke afwijking in de 'inkijkhoek' tussen foto's onderling verschillen veroorzaakt als je op een plat vlak gaat meten.. Daarnaast nog lijkt het er op dat ZR een wat kleinere kop heeft dan Tureluur: in hoeverre dat nog effect heeft bij het bepalen van kop- versus snavellengte weet ik niet. Maar de vogel op de foto heeft in elk geval een snavel die ca. 20-25% langer is dan de kop en dat lijkt me ruim veel voor een Tureluur die dikwijls (eigen foto's) een snavellengte heeft die ca. gelijk is aan de kop of slechts ca. enkele % langer. Die 20-25% komt daarentegen aardig overeen met andere foto's van Zwarte Ruiter waaronder adulte vogels in zomerkleed. Maar let ook op de gelijkmatig dunne snavel, ook bij de basis waar die bij Tureluur duidelijk iets dikker is en wordt, althans in mijn ogen. En dan lijkt er, ook in mijn ogen, een flauw knikje in te zitten, oh zo subtiel ook afgebeeld door Hayman in zijn 'Shorebirds'..
En dan nog die onderzijde: ik geloof niet dat zelfs een overbelichte (voorjaars)Tureluur zó'n witte borst kan hebben ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#14
En voor wie zelf nog wat wil fröbelen c.q. nameten heb ik hier een compilatietje (beetje rommelig sorry..):  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen

Wat een gedoe: djizzzz!
ZR dus...

Jacob Molenaar

Citaat van: frankneijts op april 25, 2016, 10:24:26 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 07:25:51 AM
De rug en kop zijn veel te donker voor een zwarte ruiter. 'Lange steltachtige poten' vind ik niet het beste kenmerk en hier een beetje subjectief.
Ook die lange, dunne snavel met een flauw neerwaarts kromminkje zie ik niet en is nou ook niet het beste kenmerk dat ik weet bij zwarte ruiter...

Donkere rug en kop zijn duidelijk een belichtingseffect (je ziet de schaduwen ahw over de kop 'vallen'). Maar de lichte borst en buik lijken me tamelijk reëel en dat is een beter kenmerk voor Zwarte Ruiter die immers nu nog vrijwel geheel in winterkleed kan zijn terwijl Tureluurs in het voorjaar helemaal niet zo licht zijn van onderen. En je kunt "lange poten"en "lange dunne snavel" wel niet het beste kenmerk vinden maar dat zijn nu nèt de subtiele verschillen in bouw met Tureluur waar je ze op enige afstand vaak goed aan kunt herkennen als de kleuren niet of slecht te beoordelen zijn..
Dat belichtingeffect valt denk ik wel mee, want ook als je de foto gaat oplichten/schaduwen verwijderen, blijft de rug gewoon te donker voor een zwarte ruiter en past het prima op een tureluur.
Wat bedoel je precies met lichte borst en buik? Die witte vlek lijken me wat opgewaaide veertjes. En de kleur van de borst en buik bij dit beest kloppen prima voor tureluur, zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/82805475
Etc, etc. Ik blijf nog steeds bij tureluur.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Bram Rijksen

#17
Kleuren zijn op dit soort foto's niet echt bruikbaar. Snavel lengte, snavel vorm en pootlengte zijn dat juist wel: ZR.

frankneijts

Citaat van: Bram Rijksen op april 25, 2016, 18:04:13 PM
Kleuren zijn op dit soort foto's niet echt bruikbaar. Snavel lengte, snavel vorm en pootlengte zijn dat juist wel: ZR.

Dank Bram, heb ik me niet voor niks zo uitgesloofd .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Citaat van: Bram Rijksen op april 25, 2016, 18:04:13 PM
Kleuren zijn op dit soort foto's niet echt bruikbaar. Snavel lengte, snavel vorm en pootlengte zijn dat juist wel: ZR.
Waarom zijn de kleuren niet bruikbaar? Dat is toch prima te verbeteren met een bewerkingsprogramma?
Wat zie jij aan de snavelvorm? Ik zie gewoon een rechte snavel...
Overigens past ook de gespikkelde borst niet op ZR
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 18:42:06 PM

Waarom zijn de kleuren niet bruikbaar? Dat is toch prima te verbeteren met een bewerkingsprogramma? ...

Kleuren aanpassen kan alleen maar aan wat jij vindt dat de kleuren zouden moeten zijn.
Herman van der Meer

frankneijts

#21
Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 18:42:06 PM
Citaat van: Bram Rijksen op april 25, 2016, 18:04:13 PM
Kleuren zijn op dit soort foto's niet echt bruikbaar. Snavel lengte, snavel vorm en pootlengte zijn dat juist wel: ZR.

Overigens past ook de gespikkelde borst niet op ZR

http://waarneming.nl/waarneming/view/116958518 En in deze tijd zijn ze er in alle mogelijke varianten tussen vrijwel geheel grijswit en (bijna) roetzwart ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Julian Bosch

#22
Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 17:41:18 PM
Citaat van: frankneijts op april 25, 2016, 10:24:26 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 07:25:51 AM
De rug en kop zijn veel te donker voor een zwarte ruiter. 'Lange steltachtige poten' vind ik niet het beste kenmerk en hier een beetje subjectief.
Ook die lange, dunne snavel met een flauw neerwaarts kromminkje zie ik niet en is nou ook niet het beste kenmerk dat ik weet bij zwarte ruiter...

Donkere rug en kop zijn duidelijk een belichtingseffect (je ziet de schaduwen ahw over de kop 'vallen'). Maar de lichte borst en buik lijken me tamelijk reëel en dat is een beter kenmerk voor Zwarte Ruiter die immers nu nog vrijwel geheel in winterkleed kan zijn terwijl Tureluurs in het voorjaar helemaal niet zo licht zijn van onderen. En je kunt "lange poten"en "lange dunne snavel" wel niet het beste kenmerk vinden maar dat zijn nu nèt de subtiele verschillen in bouw met Tureluur waar je ze op enige afstand vaak goed aan kunt herkennen als de kleuren niet of slecht te beoordelen zijn..
Dat belichtingeffect valt denk ik wel mee, want ook als je de foto gaat oplichten/schaduwen verwijderen, blijft de rug gewoon te donker voor een zwarte ruiter en past het prima op een tureluur.
Wat bedoel je precies met lichte borst en buik? Die witte vlek lijken me wat opgewaaide veertjes. En de kleur van de borst en buik bij dit beest kloppen prima voor tureluur, zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/82805475
Etc, etc. Ik blijf nog steeds bij tureluur.

Als er in deze foto iets amper tot niet te beoordelen is, dan is dat wel de kleur. Door keihard strijklicht ontstaat er nl. een groot contrast tussen borst/buik en vleugel, wat er in werkelijkheid niet hoeft te zijn. Lijkt me dan ook niet erg steekhoudend om op basis van de kleuren te stellen dat dit een tureluur is...
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

Oenanthe

Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 17:41:18 PM
Dat belichtingeffect valt denk ik wel mee, want ook als je de foto gaat oplichten/schaduwen verwijderen, blijft de rug gewoon te donker voor een zwarte ruiter en past het prima op een tureluur.
Wat bedoel je precies met lichte borst en buik? Die witte vlek lijken me wat opgewaaide veertjes. En de kleur van de borst en buik bij dit beest kloppen prima voor tureluur, zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/82805475
Etc, etc. Ik blijf nog steeds bij tureluur.
Jacob, iedereen vergist zich weleens. Jij ook.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

PieterH

De kleur is moeilijk te gebruiken voor determinatie op deze foto.
Als je naar de verhoudingen van het silhouet kijkt , lijkt het mij toch een Zwarte Ruiter.
De vogel heeft o.a vrij lange tibiae .
Just my two cents...
Groeten , Pieter Hilgeman

Corstiaan Beeke

Ik durf er m'n hand niet voor in het vuur te steken, maar zie er toch ook eerder een Tureluur dan een Zwarte Ruiter in. Vrijwel alle kenmerken die hier zichtbaar zijn, zijn interpretabel. Ik vind de verhoudingen (snavel m.i. te kort voor Zwarte Ruiter) en ook de kleurverdeling zoals die hier lijkt (lichtere borst dan rug) beide pro Tureluur. Voor een Zwarte Ruiter die nog grotendeels in winterkleed is, lijkt me de rug te donker en voor een Zwarte Ruiter die al aardig in zomerkleed is, de buik te licht. Daar zou je eerder juist een donkere kop en borst verwachten.

frankneijts

Corstiaan, ik denk dat het onverstandig is hier 'harde' uitspraken te doen over de bovenzijde en over de kop van de vogel: de belichting alsmede de sowieso belabberde kwaliteit van de foto, spelen hier een te belangrijke rol. De kop- versus snavellengte heb ik hierboven getracht te schematiseren en daarbij blijkt duidelijk dat Jeroen's vogel qua snavellengte overeenkomt met Zwarte Ruiter en dus te lang is voor een Tureluur. Waarom je nu, zonder argumenten, vindt dat de snavel "te kort is voor Zwarte Ruiter" bevreemdt me enigszins ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Corstiaan Beeke

Frank, ik lees mijn tekst even terug en zie niet bepaald 'harde' uitspraken (ik vind, m'n hand niet in het vuur, lijkt me, enz...) Jij bent een stuk stelliger m.b.t. de snavellengte op basis waarvan je Tureluur uitsluit. Bij dit soort plaatjes doe ik het vooral met mijn eerste indruk op basis van mijn ervaring in het veld. Maar nogmaals, ik ben ook niet 100% overtuigd van Tureluur.

frankneijts

Citaat van: Corstiaan Beeke op april 25, 2016, 21:47:30 PM
Frank, ik lees mijn tekst even terug en zie niet bepaald 'harde' uitspraken (ik vind, m'n hand niet in het vuur, lijkt me, enz...) Jij bent een stuk stelliger m.b.t. de snavellengte op basis waarvan je Tureluur uitsluit. Bij dit soort plaatjes doe ik het vooral met mijn eerste indruk op basis van mijn ervaring in het veld. Maar nogmaals, ik ben ook niet 100% overtuigd van Tureluur.

Je hebt gelijk maar ik schreef uit voorzorg dat 'harde' al tussen '' .. 8) Maar het is ook logisch dat ik wat stelliger ben omdat ik me baseer op cijfertjes en die zijn gewoonlijk toch wat harder (zonder '') dan kleurindrukken op basis van uiterst matige plaatjes..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen

Citaat van: Oenanthe op april 25, 2016, 19:30:38 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op april 25, 2016, 17:41:18 PM
Dat belichtingeffect valt denk ik wel mee, want ook als je de foto gaat oplichten/schaduwen verwijderen, blijft de rug gewoon te donker voor een zwarte ruiter en past het prima op een tureluur.
Wat bedoel je precies met lichte borst en buik? Die witte vlek lijken me wat opgewaaide veertjes. En de kleur van de borst en buik bij dit beest kloppen prima voor tureluur, zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/82805475
Etc, etc. Ik blijf nog steeds bij tureluur.
Jacob, iedereen vergist zich weleens. Jij ook.

Hoho, misschien vergis ik me wel. Of Frank.