Eastern Waterrail - leerzaam

Gestart door maartenwielstra, april 07, 2016, 11:44:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra


Wilde graag even deze soort bespreken om er samen over te leren.

http://www.birdskorea.org/Birds/Identification/ID_Notes/BK-ID-Western-Water-Rail.shtml


Kennen mensen deze van de onze afgesplitte soort? Met name de onderstaart lijkt een goed kenmerk. Leuk om bij ons op te letten lijkt mij.


Ik duik er zelf pas net in en heb nu/meestal weinig tijd om het diepe in te gaan. Heeft iemand nog andere leuke linkjes, of info m.b.t. afdwalen en 'vagrancy potential' bij ons?


Zou cool zijn de fotodatabase er eens op na te slaan.

HPM

Waarom zou een waarneming van een mogelijke aquaticus in Korea het voorkomen van indicus in Nederland aannemelijk maken?
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ik kom niet verder dan dat Maarten een goed toepasbaar veldkenmerk voor indicus uit het artikel haalt, wat betekent dat indicus in Nederland te herkennen zou zijn. Een verband tussen het verdwalen van beide soorten lijkt me inderdaad vergezocht, dus ik begrijp ook niet zo goed waar die suggestie vandaan komt. Niet bij Maarten in elk geval. Wellicht een misvatting ontstaan uit het feit dat het artikel zowel een (mogelijk) geval van aquaticus als (naar aanleiding daarvan) de determinatie van beide soorten behandelt?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op april 07, 2016, 18:12:05 PM
Ik kom niet verder dan dat Maarten een goed toepasbaar veldkenmerk voor indicus uit het artikel haalt, wat betekent dat indicus in Nederland te herkennen zou zijn. Een verband tussen het verdwalen van beide soorten lijkt me inderdaad vergezocht, dus ik begrijp ook niet zo goed waar die suggestie vandaan komt. Niet bij Maarten in elk geval. Wellicht een misvatting ontstaan uit het feit dat het artikel zowel een (mogelijk) geval van aquaticus als (naar aanleiding daarvan) de determinatie van beide soorten behandelt?

Huh? Al het niet aannemelijk is dat indicus in Nederland voor kan komen dan is het ook niet "Leuk om bij ons op te letten".
Zelfs jijzelf schrijft "wat betekent dat indicus in Nederland te herkennen zou zijn".
Er zouden wel meer dingen in Nederland zijn te herkennen als ze daar voor zouden komen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Dat bestrijdt ook niemand. Maar de koppeling die jij suggereert -
Citaat van: HPM op april 07, 2016, 17:20:49 PM
Waarom zou een waarneming van een mogelijke aquaticus in Korea het voorkomen van indicus in Nederland aannemelijk maken?
- bestaat niet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op april 07, 2016, 18:44:42 PM
Dat bestrijdt ook niemand. Maar de koppeling die jij suggereert -
Citaat van: HPM op april 07, 2016, 17:20:49 PM
Waarom zou een waarneming van een mogelijke aquaticus in Korea het voorkomen van indicus in Nederland aannemelijk maken?
- bestaat niet.

Goed hoor. Ga jij in Nederland dan maar op waterrallen letten om te zien of er een oosterse tussen zit. Dat is vast nuttiger dan mij steeds lastig te vallen.



Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op april 07, 2016, 19:57:21 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 07, 2016, 18:44:42 PM
Dat bestrijdt ook niemand. Maar de koppeling die jij suggereert -
Citaat van: HPM op april 07, 2016, 17:20:49 PM
Waarom zou een waarneming van een mogelijke aquaticus in Korea het voorkomen van indicus in Nederland aannemelijk maken?
- bestaat niet.

Goed hoor. Ga jij in Nederland dan maar op waterrallen letten om te zien of er een oosterse tussen zit. Dat is vast nuttiger dan mij steeds lastig te vallen.

Het spreekwoord luidt: Een verkeerde verstaander heeft maar een half woord nodig? ;) ;D

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

maartenwielstra

Citaat van: HPM op april 07, 2016, 17:20:49 PM
Waarom zou een waarneming van een mogelijke aquaticus in Korea het voorkomen van indicus in Nederland aannemelijk maken?


Dit bedoelde ik niet Herman. Ik wilde zoals Vincent eigenlijk aangeeft een determinatielinkje van het verschil van beide soorten delen. Ik verzuimde om dit toe te lichten, in de veronderstelling dat men dit zelf zou constateren bij het lezen van mijn haastige, wollige lapje tekst.


Mijn wedervraag aan jou (aangezien het keer op keer tot 'lastig vallen' lijkt te leiden): wat was de intentie van je vraag? Oprecht onbegrip? Een correctie op mijn gemakszuchtige topicstart? Ik denk dat men vaak op je reageert door te denken dat je kritiek uit om kritisch te zijn. Zo komt het namelijk over. Maar dat blijft lastig inschatten via de digitale weg...

Oenanthe

Ik ring er elk jaar enkele tientallen (westerse dan) en het artikel is mij duidelijk genoeg om in het vervolg even te checken op kenmerken van de oosterse. We zullen zien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: maartenwielstra op april 08, 2016, 13:17:29 PM
Citaat van: HPM op april 07, 2016, 17:20:49 PM
Waarom zou een waarneming van een mogelijke aquaticus in Korea het voorkomen van indicus in Nederland aannemelijk maken?


Dit bedoelde ik niet Herman. Ik wilde zoals Vincent eigenlijk aangeeft een determinatielinkje van het verschil van beide soorten delen. Ik verzuimde om dit toe te lichten, in de veronderstelling dat men dit zelf zou constateren bij het lezen van mijn haastige, wollige lapje tekst.

Mijn wedervraag aan jou (aangezien het keer op keer tot 'lastig vallen' lijkt te leiden): wat was de intentie van je vraag? Oprecht onbegrip? Een correctie op mijn gemakszuchtige topicstart? Ik denk dat men vaak op je reageert door te denken dat je kritiek uit om kritisch te zijn. Zo komt het namelijk over. Maar dat blijft lastig inschatten via de digitale weg...

Ik begrijp niet waarom er altijd weer digitaal bij wordt gehaald. Analoog en in levende lijve zijn de intenties van iemand net zo slecht of goed te bepalen als digitaal. Voor het begrijpen van een simpel gestelde vraag hoef je je hoofd ook niet te pijnigen over waarom iemand die vraag stelt, laat staan te denken dat iemand met die vraag misschien wel (onvoorstelbare) kwade bedoelingen heeft.
Gewoon de vraag lezen, hem proberen te begrijpen en er dan bij voorkeur op antwoorden, of als je hem niet begrijpt om verduidelijking vragen. Tenzij je kwade bedoelingen hebt natuurlijk.

Ik heb een in mijn ogen eenvoudige vraag gesteld en hem twee keer toegelicht. Nog maar een keer dan: Als je mensen oproept om in Nederland naar indicus uit te kijken, en dat deed je, moet je dus aannemen dat indicus in Nederland voorkomt of kan voorkomen. De nog meer vereenvoudigde vraag is dus eigenlijk waarop je baseert dat indicus in Nederland voorkomt of kan voorkomen.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Lijkt me eerder dat je wilt weten of indicus in Nederland kan voorkomen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op april 08, 2016, 15:44:04 PM

Lijkt me eerder dat je wilt weten of indicus in Nederland kan voorkomen.

Nee, de vraag is waarom Maarten denkt dat het zo is.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: HPM op april 08, 2016, 15:18:03 PM
Als je mensen oproept om in Nederland naar indicus uit te kijken, en dat deed je, moet je dus aannemen dat indicus in Nederland voorkomt of kan voorkomen.
Nee, dat hoef je helemaal niet aan te nemen. Je kunt gewoon nieuwsgierig zijn OF indicus in Nederland voorkomt. Zo duidelijk?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart


Mij lijken Maartens vragen veel interessanter dan deze metadiscussie.
Verspreidingskaartje: http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=22725167
Vastgesteld als dwaalgast bij Mumbai (westkust India),
Afgaande daarop lijkt me een dwaalgast in onze regionen niet uitgesloten, als je de lijn NO-grens broedgebied - Mumbai verlegd, kom je zo'n beetje in Oost-Europa terecht.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op april 08, 2016, 18:15:41 PM

Mij lijken Maartens vragen veel interessanter dan deze metadiscussie.
Metadiscussie? Het mogelijke voorkomen in Nederland is wel een voorwaarde waaraan voldaan moet worden.

Citeer
Verspreidingskaartje: http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=22725167
Vastgesteld als dwaalgast bij Mumbai (westkust India),
Afgaande daarop lijkt me een dwaalgast in onze regionen niet uitgesloten, als je de lijn NO-grens broedgebied - Mumbai verlegd, kom je zo'n beetje in Oost-Europa terecht.

Met die Mumbaimethode (waar komt Mumbai vandaan?) blijf je ver achter Oeral, dus als je toch bezig bent waarom dan niet gelijk het broedgebied naar Nederland verleggen? Dan overwinteren ze misschien ook wel in Zuid Europa.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

maartenwielstra

''Analoog en in levende lijve zijn de intenties van iemand net zo slecht of goed te bepalen als digitaal.''


Dat heeft te maken met iemands vermogen anderen 'af te lezen'. Dit kan verstoord door verschillende factoren, aangeboren of vanaf de eerste hechting met een belangrijke ander in de prille jeugd. Helemaal zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Bij Goede Tijden zie je het zo, bij Leonardo di Caprio is het een stuk moeilijker. Leo heeft overigens geen kwade bedoelingen volgens mij.


''De nog meer vereenvoudigde vraag is dus eigenlijk waarop je baseert dat indicus in Nederland voorkomt of kan voorkomen.'' Omdat er wel gekkere trekvogels deze kant op zijn gewaaid. Juist een soort als deze valt bij ons niet op zonder voorkennis. Daarnaast zou je kunnen fantaseren over het meevliegen met westelijke waterrallen, omdat de twee elkaar tijdens de trektijd misschien in het donker niet zo goed kunnen herkennen. Ik zal gauw eens op xenocanto kijken of ze een verschillende (trek)roep hebben.


Thijs Fijen

Anyhow, lijkt redelijk straightforward. Ik ben benieuwd hoe de kenmerken van elkaar verschillen in Mongolië, waar beide soorten elkaar (lijken te) ontmoeten.
Thijs Fijen