Hoofdmenu

Ringen vraag

Gestart door Richardus, april 14, 2016, 08:08:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Richardus

Ik heb er vrijwel geen verstand van maar heb wel eens op tv gezien hoe het vangeen n ringen gaat. Was bij NIOZ meen ik; net, geluidssysteem, meten, ringen, vrijlaten. Ik snap het wetenschappelijk nut al lijkt het me stressvol voor zo'n vogel, maar ja; zolang het snel en vriendelijk gebeurt zal zo'n beessie niet getraumatiseerd bij de psychiater belanden.

Nu zag ik de vangst van een draaihals gisteren. Gevangen rond 13u, en dan rond 17u nog 2 foto's ervan. Is het normaal dat een vogel zolang wordt gehouden en elk hem even moet willen vasthouden voor de foto? Een niet al te gevoelig beestje zal er niet van dood neer vallen maar...nou goed, je sanpt me.

Vast een ouwe discussie, sorry alvast, en misschien speelt mijn overgevoeligheid hier teveel mee maar ik ben bv ook iemand die bij kennis van een ijsvogelnest er weg blijft ipv er met een enorme verlengpenislens bovenop te gaan zitten om likes op facebook te scoren.

Oenanthe

Hoi Richard.

gulden regel nummer 1 bij ringen is dat het welzijn van de vogel op de eerste plaats staat. Dat wil zeggen dat gevangen vogels snel, deskundig en voorzichtig moeten worden behandeld. Je mag ze niet langer vasthouden dan strikt noodzakelijk. Bij de vangst van iets zeer bijzonders is langer vasthouden toegestaan als dat nodig is voor documentatie en fotografie. Vier uur lang een draaihals vasthouden, ook al springt elke ringer een gat in de lucht als hij die in april vangt, is niet te verantwoorden. Ik heb even gekeken wat je bedoelt maar het gaat om twee waarnemingen van ringstation Overdinkel. Als de tweede foto inderdaad na 17 uur is gemaakt en ze hebben de vogel al die tijd vastgehouden zitten ze fout maar ik weet niet zeker of dat inderdaad het geval is. Misschien is een verkeerde tijd ingevoerd, misschien is de vogel later op de dag nog eens gevangen (dat gebeurt soms). Laten we de mensen van het ringstation dus niet te snel veroordelen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

Richardus, heb je de tekst bij de eerste waarneming gelezen?
Citeer
Vogel zat in de boom te roepen, heb geluid op de speakers ingeschakeld, hij reageerde wel maar wilde niet naar het net. Later op de middag toch kunnen ringen.

Denk dat de foto bij de eerste waarneming dus niet van dat tijdstip is. Vogel zat volgens de tekst toen nog in een boom en is pas later gevangen/geringd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/116460361
http://waarneming.nl/waarneming/view/116467876
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Richardus

Ja, die tekst las ik maar nog niet zo geïnterpreteerd als dat de waarneming toen om 13u is ingevoerd en later gewijzigd is in vangst+foto's, dank voor die hoogstwaarschijnlijke suggestie.
Het lijkt mij ook sterk als ervaren ringers blijkbaar aanwezige regels overtreden, ik acht hen best hoog. Dank voor de uitleg, Oenanthe.

En dan toch even alledrie 'm vasthouden en op de foto  :-X Begrijpelijk hoor met zo'n prachtvangst maar dat soort menselijk gedrag...vreemde zoogdieren...

michagijsbers

Hej Richardus,

Ik snap je vraag volkomen. Ik werk zelf bij Ottenby fågelstation in Zweden, en tijdens rondleidingen hier komt de vraag die jij stelde hier veelvuldig terug.

Wij streven ernaar om een vogel zo snel en vriendelijk mogelijk te behandelen. Alleen personeel dat een training heeft gehad hanteerd de vogels om te garanderen dat de vogel in goede handen is. Wij houden een vogel nooit langer vast dan strikt noodzakelijk voor soort/ondersoort en leeftijdsbepaling. Maximaal 30 minuten is de streefregel hier, maar voor algemene soorten is de tijd dat wij een vogel vasthouden gemiddeld minder dan 5 minuten. Een getrainde ringer hier heeft alle stappen (soortbepaling-ringen-leeftijdsbepaling-meten-los laten) binnen 1 a 1,5 minuut gedaan. Daarnaast is het ook zo dat een vogel (net als een hond) je '' aanvoelt '', d.w.z. ben jij onrustig zal de vogel dat waarschijnlijk ook zijn, maar ben je zelf rustig zal de vogel dit ook zijn, en is het dus bijzonder stressvol voor een vogel.

Wat je schrijft om fotograferen van vogels is hier voor ons wel '' hottopic'' gezien wij bezig zijn met een digitale ringersguide, die ringers kunnen raadplegen voor soort en leeftiijdsbepaling m.b.v. beelden in plaats van alleen maar tekst in boeken. Voor deze guide hebben voldoende beeldmateriaal nodig, maar zoals Oenanthe ook aangaf is het welzijn van de vogel het belangrijkst! Wij zullen nooit een vogel fotograferen die deze extra stappen niet aankan.

Mocht je nog meer vragen hebben hoor ik dat graag!!