Hoofdmenu

wasbeersporen?

Gestart door Ton van Haaren, april 20, 2016, 15:48:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton van Haaren

Mijn collega komt uit het veld (omgeving Amersfoort, locatie nog even geheim) na een dag veldwerk met o.a. deze foto. Het toont de sporen van, naar onze mening, een wasbeer. Kan iemand dat bevestigen en is het bijzonder te noemen. Als je de preciese vindplek wilt moet ik het bij hem navragen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rob Koelman

Zouden wat mij betreft heel goed de prenten van een muskusrat kunnen zijn.

Helaas is het formaat van de prenten niet helemaal duidelijk bij gebrek aan een referentievoorwerp (bijvoorbeeld een euromunt of iets anders met een bekende afmeting).
Met vriendelijke groet, Rob

David Tempelman

ik begrijp van mijn collega dat de afdruk groter was, eerder 5 cm, dus stukken groter dan euromunt
met vriendelijke groet,
David

jeroenroelofsen

Ik zie heel vaak die vraag langskomen voor referentie ivm grootte. Weet iemand waar je van die L-vormige linialen kunt kopen die je bijv. ook in CSI ziet?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

A. Vermaat

Ideetje: bij de bouwmarkt hangen vaak van die papieren centimeters. Maak je er zo zelf een. In je gids bewaren, blijft ie mooi.
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op april 22, 2016, 08:52:05 AM

Ik zie heel vaak die vraag langskomen voor referentie ivm grootte. Weet iemand waar je van die L-vormige linialen kunt kopen die je bijv. ook in CSI ziet?

Bij het meefotograferen van een meetlat moet je zorgen dat de meetlat afleesbaar is, dus van grotere afstand heb je er daarom weinig aan. Een voorwerp van bekend formaat, zoals een euro, is daarom beter. Gemakkelijker mee te nemen ook. Een munt heeft ook twee dimensies. In plaats van zo'n door Arend gesuggereerd papieren meetlatje kan je beter een vierkantje gebruiken van bijvoorbeeld 5x5 cm. Kan ook van hout of plastic zijn. De maatverdeling moet dan wel duidelijk zijn aangegeven, bijvoorbeeld door de centimeters om en om in te kleuren, zodat je een blokkenpatroon krijgt. Dan heb je twee dimensies en is het ook op grotere afstand bruikbaar.
Een ballpoint meefotograferen kan ook helpen, maar dan moet je wel aangeven hoe lang die is.
Voor het direct meten van dingen als sporen heb ik altijd een rolmaatje bij me.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Ik bedoel dus zoiets als in de bijlage
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Maarten70

Wat is er mis met een simpel opgerold meetlintje? Past altijd in je zak of tas en kost geen drol.
Gr, Maarten

jeroenroelofsen

Mee eens Maarten, maar zoals Herman al aangeeft die zijn niet altijd even goed af te lezen. Daarbij moet je die dan wel goed strak spannen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Frank van de Putte

Citaat van: jeroenroelofsen op april 22, 2016, 08:52:05 AM
Ik zie heel vaak die vraag langskomen voor referentie ivm grootte. Weet iemand waar je van die L-vormige linialen kunt kopen die je bijv. ook in CSI ziet?

Voila; http://www.pol.nl/fotoliniaal-haaks/nl/product/44613/
Groetjes,

Frank van de Putte

Rob Koelman

Voor een algemene indruk van de afmeting van een spoor voldoet bijvoorbeeld een hand of voet op de foto ook al...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Citaat van: Frank van de Putte op april 22, 2016, 16:42:52 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op april 22, 2016, 08:52:05 AM
Ik zie heel vaak die vraag langskomen voor referentie ivm grootte. Weet iemand waar je van die L-vormige linialen kunt kopen die je bijv. ook in CSI ziet?

Voila; http://www.pol.nl/fotoliniaal-haaks/nl/product/44613/
Ah, check  :right:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

tekenaar

neemt allemaal niet weg dat ik niet denk dat dit een wasbeer is. Als te groot voor muskusrat, waarom dan geen beverrat?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/