Schorszwam op populier in Het Spijk; Flevoland = Wijdporiekurkzwam

Gestart door J.W. Jonker, april 14, 2016, 23:39:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.W. Jonker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://knnvnwveluwe.waarneming.nl/waarneming/view/116514434
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2016-04-13 Biddinghuizen - Het Spijk
Foto's:


bij voorbaat dank Jan Willem Jonker

Jan Knuiman


Corryabbink

Citaat van: Jan Knuiman op april 15, 2016, 00:39:41 AM
Is Wijdporiekurkzwam een optie?




Groet, Jan
Dat is mogelijk maar dan moet ie wel bruin verkleuren met druk. Ik heb vaak Bleke borstelkurkzwam op Populier gevonden en Wijdporiekurkzwam op Wilg. Op een foto is moelijk te zien hoe groot de poriƫn in werkelijkheid zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jan Knuiman

Het lijkt erop dat hij vrijwel geheel resupinaat groeit en dat ben ik wat meer gewend van Wijdporiekurkzwam dan van Bleke borstelkurkzwam. Tot nu toe heb ik Wijdporiekurkzwam uitsluitend op Wilg gevonden, maar volgens Ryvarden & Melo komt hij op tal van loofhoutsoorten, waaronder Populier en Wilg, voor.




Groet, Jan

Corryabbink

Jan ik zeg ook niet dat het geen Wijdporiekurkzwam is. Ik wou er alleen maar op wijzen dat er een veel op lijkende soort op Populier voorkomt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian Jagers

Groeten Marian

Jan Knuiman

Citaat van: Marian Jagers op april 15, 2016, 18:07:22 PM
Datronia mollis?

Dat is de Latijnse naam van Wijdporiekurkzwam, hiervoor al genoemd, Marian. Binnen dit forum is mij eerder gesuggereerd vooral ook de Nederlandse namen te gebruiken.




Groet, jan

Jan Knuiman

Citaat van: Corryabbink op april 15, 2016, 18:06:00 PM
Jan ik zeg ook niet dat het geen Wijdporiekurkzwam is. Ik wou er alleen maar op wijzen dat er een veel op lijkende soort op Populier voorkomt.

Ik heb je opmerking niet opgevat als ontkenning van wat ik heb gezegd, Corry. Ik wilde slechts een kanttekening plaatsen en aangeven waarom Wijdporiekurkzwam (Datronia mollis) voor mij de eerste optie was. Dat wil niet zeggen dat ik op basis van de getoonde foto andere opties uitsluit.




Groet, Jan

J.W. Jonker

Dag Jan, Corry en Marian
Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels zijn we eruit. Deze zwam is microscopisch onderzocht door Yvonne van Duuren en
het betreft (inderdaad) de Wijdporiekurkzwam - Datronia mollis. Aan Populier dus.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker


Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"