Glansspreeuw (escape)

Gestart door roeldegreeff, april 18, 2016, 11:06:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

roeldegreeff

Wie kan er iets zinnigs zeggen over de volgende waarneming?
http://waarneming.nl/waarneming/view/116643726
Ik twijfel tussen purperglansspreeuw en groenstaartglansspreeuw.

M.v.g.

Roel de Greeff
Met vriendelijke groet,

Roel de Greeff

jfbouwmeester

Bij wie die ontsnapt is, die zal hem graag terug vangen.
Zou je hem zelf kunnen vangen, dan zal aan de hand van zijn ring, de eigenaar wel zijn op te sporen. Waarschijnlijk via de NBvV

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

roeldegreeff

Ik kwam hem vanochtend tegen tijdens monitoringsronde broedvogels. Hij liet zich heel even goed zien en horen maar was bijzonder schichtig. Ik ben niet meer in het gebied, maar verwacht ook niet dat hij met gemak te vangen is. Ik heb verder ook geen ring gezien toen ik door verrekijker naar de spreeuw keek.

Met vriendelijke groet,

Roel de Greeff
Met vriendelijke groet,

Roel de Greeff

Bart van Hoogstraten

Het is een Puperglansspreeuw (geheel paarse borst en gezicht). Je waarneming ervan moet op escape staan (Standvogel van beneden de Sahelzone die de Sahara niet oversteekt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 18, 2016, 11:55:07 AMStandvogel van beneden de Sahelzone die de Sahara niet oversteekt

Ach, er duiken hier wel meer vermeende 'standvogels' uit verre streken op die uiteindelijk toch op de A-lijst komen...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Hart

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 18, 2016, 11:55:07 AMJe waarneming ervan moet op escape staan
In principe hoeft dat niet bij dergelijke soorten. Die hebben op Waarneming.nl van zichzelf al de status 'exoot', net als bijvoorbeeld Fazant, Halsbandparkiet en Nijlgans. Het kan natuurlijk geen kwaad je waarneming op escape te zetten, immers mag worden aangenomen dat deze vogel (in tegenstelling tot de meeste exemplaren van de genoemde soorten) inderdaad is ontsnapt en geen onderdeel van een vrijlevende populatie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

roeldegreeff

Ik dacht dat ik hem al op escape had staan (zie de naam van het topic), maar zal dat nog even aanpassen.
Vriendelijk bedankt voor de reacties!

met vriendelijke groet,

Roel de Greeff
Met vriendelijke groet,

Roel de Greeff

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op april 18, 2016, 12:23:58 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 18, 2016, 11:55:07 AMStandvogel van beneden de Sahelzone die de Sahara niet oversteekt

Ach, er duiken hier wel meer vermeende 'standvogels' uit verre streken op die uiteindelijk toch op de A-lijst komen...  :wacko:

Heb je een voorbeeld van een Afrikaanse standvogel die zich niet in de Sahara waagt maar toch op eigen kracht in Nederland beland is?  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/