Baardgrasmus wageningen

Gestart door Jorick, april 14, 2016, 20:01:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

JeroenVoogd


HPM

#61
Tot nu toe 561 meldingen, waarvan 129 als S. cantilans en 432 als S. cantilans cantilans.
Er zijn zeven geluidsopnames.

PS. Nu is er ook een cantillans albistriata. Het wordt wel erg verwarrend zo.
Herman van der Meer

Justin Jansen

Citaat van: HPM op april 17, 2016, 10:36:16 AM
Tot nu toe 561 meldingen, waarvan 129 als S. cantilans en 432 als S. cantilans cantilans.
Er zijn zeven geluidsopnames.

PS. Nu is er ook een cantillans albistriata. Het wordt wel erg verwarrend zo.
En om het extra moeilijk te maken het is eigenlijk: Western Subalpine Warbler Sylvia inornata ssp (of nominaat of iberiae)
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op april 17, 2016, 11:00:41 AM
Citaat van: HPM op april 17, 2016, 10:36:16 AM
Tot nu toe 561 meldingen, waarvan 129 als S. cantilans en 432 als S. cantilans cantilans.
Er zijn zeven geluidsopnames.

PS. Nu is er ook een cantillans albistriata. Het wordt wel erg verwarrend zo.

En om het extra moeilijk te maken het is eigenlijk: Western Subalpine Warbler Sylvia inornata ssp (of nominaat of iberiae)

Die bestaat (gelukkig) niet. Deze wel:

Baardgrasmus - Sylvia cantillans
Baardgrasmus ssp albistriata - Sylvia cantillans albistriata
Baardgrasmus ssp cantillans - Sylvia cantillans cantillans
Balkanbaardgrasmus - Sylvia cantillans albistriata
Moltoni's Baardgrasmus - Sylvia subalpina    Soort    inheems
Oostelijke Baardgrasmus - Sylvia cantillans albistriata
Westelijke Baardgrasmus - Sylvia cantillans cantillans

Daar kan men voorlopig wel mee vooruit.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Sylvia Inornata bestaat gelukkig wel (wel afhankelijk welke lijst je aanhoudt) Herman.....
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012


HPM

Citaat van: Bas vd Burg op april 17, 2016, 12:10:53 PM

Sylvia Inornata bestaat gelukkig wel (wel afhankelijk welke lijst je aanhoudt) Herman.....

Maar Waarneming hanteert een lijst waarop hij niet bestaat, dus bestaat hij niet.
Al dat ondersoortengedoe maakt het nu al moeilijk genoeg voor de waarnemers, terwijl hoe dan ook vrijwel niemand het verschil zal/kan zien.
En wat gebeurt er als een nieuwe indeling wordt ingevoerd. Wordt die dan aan de waslijst toegevoegd  of worden alle oude waarnemingen 'vertaald'?
Herman van der Meer

Justin Jansen

Citaat van: HPM op april 17, 2016, 12:24:20 PM
Citaat van: Bas vd Burg op april 17, 2016, 12:10:53 PM

Sylvia Inornata bestaat gelukkig wel (wel afhankelijk welke lijst je aanhoudt) Herman.....

Maar Waarneming hanteert een lijst waarop hij niet bestaat, dus bestaat hij niet.
Al dat ondersoortengedoe maakt het nu al moeilijk genoeg voor de waarnemers, terwijl hoe dan ook vrijwel niemand het verschil zal/kan zien.
En wat gebeurt er als een nieuwe indeling wordt ingevoerd. Wordt die dan aan de waslijst toegevoegd  of worden alle oude waarnemingen 'vertaald'?
vertaald
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op april 17, 2016, 12:30:44 PM
Citaat van: HPM op april 17, 2016, 12:24:20 PM
...
En wat gebeurt er als een nieuwe indeling wordt ingevoerd. Wordt die dan aan de waslijst toegevoegd  of worden alle oude waarnemingen 'vertaald'?

vertaald


Dan zou vast eens begonnen kunnen worden om hier wat in te vertalen, want dat zijn drie ondersoorten waaruit gekozen moet worden teveel.

Baardgrasmus ssp albistriata - Sylvia cantillans albistriata
Oostelijke Baardgrasmus - Sylvia cantillans albistriata
Balkanbaardgrasmus - Sylvia cantillans albistriata

Baardgrasmus ssp cantillans - Sylvia cantillans cantillans
Westelijke Baardgrasmus - Sylvia cantillans cantillans

(Een mens zou er toch helemaal cantilans van worden?)
Herman van der Meer

gardensafari

Citaat van: HPM op april 17, 2016, 12:45:05 PM
Citaat van: Justin Jansen op april 17, 2016, 12:30:44 PM
Citaat van: HPM op april 17, 2016, 12:24:20 PM
...
En wat gebeurt er als een nieuwe indeling wordt ingevoerd. Wordt die dan aan de waslijst toegevoegd  of worden alle oude waarnemingen 'vertaald'?

vertaald


Dan zou vast eens begonnen kunnen worden om hier wat in te vertalen, want dat zijn drie ondersoorten waaruit gekozen moet worden teveel.

Baardgrasmus ssp albistriata - Sylvia cantillans albistriata
Oostelijke Baardgrasmus - Sylvia cantillans albistriata
Balkanbaardgrasmus - Sylvia cantillans albistriata

Baardgrasmus ssp cantillans - Sylvia cantillans cantillans
Westelijke Baardgrasmus - Sylvia cantillans cantillans

(Een mens zou er toch helemaal cantilans van worden?)

:blink: ;D :blink:
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rients

Citaat van: HPM op april 17, 2016, 10:36:16 AM
Tot nu toe 561 meldingen, waarvan 129 als S. cantilans en 432 als S. cantilans cantilans.
Er zijn zeven geluidsopnames.

PS. Nu is er ook een cantillans albistriata. Het wordt wel erg verwarrend zo.

Velen zullen "gewoon" iets kiezen bij het invoeren, want niet alle 100-en waarnemers weten welke ondersoorten er zijn en waarin ze verschillen. En onder de "experts" heerst er ook nogal verwarring. Als het geluid zo kenmerkend is  dan begrijp ik niet dat de "zeven geluidsopnames" (inmiddels wellicht meer) niet tot een sluitende determinatie hebben geleid?
Rients Niks

Bas vd Burg

Rients dat men niet goed weet onder welke naam de vogel moet worden ingevoerd, betekent niet dat de determinatie niet rond is........ Op grond van het artikel van Svensson gaat het hier om een Westelijke Baardgrasmus Sylvia inornata. Echter de IOC "erkent" dit (nog) niet als volwaardige soort. En dus, helaas, waarneming.nl ook niet.....
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Citaat van: Bas vd Burg op april 17, 2016, 19:36:59 PMEn dus, helaas, waarneming.nl ook niet.....
Hij telt wel volwaardig mee op je levenslijst, Bas.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

#73
Citaat van: Rients op april 17, 2016, 19:29:05 PM

Velen zullen "gewoon" iets kiezen bij het invoeren, want niet alle 100-en waarnemers weten welke ondersoorten er zijn en waarin ze verschillen. En onder de "experts" heerst er ook nogal verwarring. Als het geluid zo kenmerkend is  dan begrijp ik niet dat de "zeven geluidsopnames" (inmiddels wellicht meer) niet tot een sluitende determinatie hebben geleid?

In het begin was geluid belangrijk ter onderscheiding van Sylvia subalpina (Moltoni's baardgrasmus).
Ik weet niet of het nog echt bruikbaar is binnen de overblijvende ondersoorten van cantillans. De verschillen tussen dat soort tek-roepen zijn over het algemeen erg subtiel, als ze al waarneembaar zijn.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rients

Citaat van: Bas vd Burg op april 17, 2016, 19:36:59 PM
Rients dat men niet goed weet onder welke naam de vogel moet worden ingevoerd, betekent niet dat de determinatie niet rond is........ Op grond van het artikel van Svensson gaat het hier om een Westelijke Baardgrasmus Sylvia inornata. Echter de IOC "erkent" dit (nog) niet als volwaardige soort. En dus, helaas, waarneming.nl ook niet.....

OK, bedankt. Maar dit hele topic doorlezend ben ik niet echt tegengekomen: "Hij riep "tek tek tek" (of zoiets) en dus is het zeker een inornata ofwel Westelijke BG." Het leek nog steeds een beetje vaag, want staartpennen werden genoemd en ruipatroon en "er zijn 7 geluidsopnamen". Het is me nu duidelijk. Heeft de zang nog geholpen? Of alleen de roepjes?
Rients Niks

jeroenroelofsen

Ik vond deze waarneming wel erg grappig m.b.t. de Baardgrasmus.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Thijs Fijen

Citaat van: Rients op april 17, 2016, 20:46:08 PM
Citaat van: Bas vd Burg op april 17, 2016, 19:36:59 PM
Rients dat men niet goed weet onder welke naam de vogel moet worden ingevoerd, betekent niet dat de determinatie niet rond is........ Op grond van het artikel van Svensson gaat het hier om een Westelijke Baardgrasmus Sylvia inornata. Echter de IOC "erkent" dit (nog) niet als volwaardige soort. En dus, helaas, waarneming.nl ook niet.....

OK, bedankt. Maar dit hele topic doorlezend ben ik niet echt tegengekomen: "Hij riep "tek tek tek" (of zoiets) en dus is het zeker een inornata ofwel Westelijke BG." Het leek nog steeds een beetje vaag, want staartpennen werden genoemd en ruipatroon en "er zijn 7 geluidsopnamen". Het is me nu duidelijk. Heeft de zang nog geholpen? Of alleen de roepjes?
Als je het volledige verhaal wil, helpt het om je ook in de materie te verdiepen. Het herkennen van de baardgrasmus-taxa (ik houd het even algemeen hier), is geen sinecure, maar met algehele kleur kom je al aardig in de richting: roodbruine onderdelen die ver op de flanken doorlopen wijzen al richting Westelijke. Het lastige is hier dat foto's kunnen vertekenen en we nog steeds niet zo heel goed weten wat er in Noordwest Italië gebeurt en hoe de vogels er daar uit zien (huidige cantillans cf Svensson). Het staartpatroon met het wit op R5 wat niet langs de schacht naar boven loopt wijst op ofwel inornata/iberiae (Westelijke), ofwel subalpina (Moltoni's). Hoewel rui en de kleur van de onderdelen ondersteunend zijn voor Westelijke, is het de roep en de zang die diagnostisch zijn voor Westelijke. De roep is een tjek en de zang is niet zo snel als bij Moltoni's en bevat niet de trillers die Moltoni's heeft.

Over de status van de ondersoorten en de al dan niet foute benaming in waarneming.nl is genoeg geschreven. Nu de leeftijdsbepaling nog..
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

Misschien wel interessant binnen deze discussie: Op Facebook meldt ene Jan Bisschop uit Zürich dat er op het moment een influx van Baardgrasmus is in Zwitserland: "There is an 'influx' of Subalpine Warblers going on in Switzerland at the moment with 18 different birds reported so far, starting April 10th (n = 128, 1900-2003). Among them some clear 'western' males, but also an 'eastern' was reported. About half concerned females". Ik heb hem om de bron van deze informatie gevraagd maar daar is nog geen reactie op.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 18, 2016, 09:05:20 AM
Misschien wel interessant binnen deze discussie: Op Facebook meldt ene Jan Bisschop uit Zürich dat er op het moment een influx van Baardgrasmus is in Zwitserland: ...


Zie: http://www.ornitho.ch/index.php?m_id=30219

Breeding status : Accidental breeder: recorded breeding 1-3 times.
Herman van der Meer

Sander Haak

Citaat van: Thijs Fijen op april 17, 2016, 22:02:45 PM
Het staartpatroon met het wit op R5 wat niet langs de schacht naar boven loopt wijst op ofwel inornata/iberiae (Westelijke), ofwel subalpina (Moltoni's).

Is dat al ergens aangetoond met een goede foto? Op deze foto lijkt het wit wel iets op te lopen langs de schacht op de T5 die half achter de tak zit.

http://waarneming.nl/foto/view/10582486
Groet, Sander Haak (Woerden)

Thijs Fijen

Citaat van: Sander Haak op april 18, 2016, 09:54:07 AM
Citaat van: Thijs Fijen op april 17, 2016, 22:02:45 PM
Het staartpatroon met het wit op R5 wat niet langs de schacht naar boven loopt wijst op ofwel inornata/iberiae (Westelijke), ofwel subalpina (Moltoni's).

Is dat al ergens aangetoond met een goede foto? Op deze foto lijkt het wit wel iets op te lopen langs de schacht op de T5 die half achter de tak zit.

http://waarneming.nl/foto/view/10582486
Goh, je hebt gelijk. Al is het wel de onderkant. Ik weet niet of dat een wezenlijk verschil maakt.
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

#82
Citaat van: HPM op april 18, 2016, 09:28:33 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 18, 2016, 09:05:20 AM
Misschien wel interessant binnen deze discussie: Op Facebook meldt ene Jan Bisschop uit Zürich dat er op het moment een influx van Baardgrasmus is in Zwitserland: ...


Zie: http://www.ornitho.ch/index.php?m_id=30219

Breeding status : Accidental breeder: recorded breeding 1-3 times.

Sinds 2006 ben ik 7x overland gereisd tussen Marrakesh en Gambia. T/m 2015 leverde me dat 1 Baardgrasmus op in 5x overland. In 2016 in 2x overland de een na de ander (Heb niet alle waarnemingen ervan ingevoerd). Op een of andere manier is het een goed Baardgrasmussenjaar in West Afrika (vermoedelijk heeft dat met de uitzonderlijke natte periode te maken hebben daar, eind 2015. De grote hoeveelheid insecten viel me ook op de laatste 2 reizen).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GertJ

Citaat van: Thijs Fijen op april 18, 2016, 09:58:13 AM
Citaat van: Sander Haak op april 18, 2016, 09:54:07 AM
Citaat van: Thijs Fijen op april 17, 2016, 22:02:45 PM
Het staartpatroon met het wit op R5 wat niet langs de schacht naar boven loopt wijst op ofwel inornata/iberiae (Westelijke), ofwel subalpina (Moltoni's).

Is dat al ergens aangetoond met een goede foto? Op deze foto lijkt het wit wel iets op te lopen langs de schacht op de T5 die half achter de tak zit.

http://waarneming.nl/foto/view/10582486
Goh, je hebt gelijk. Al is het wel de onderkant. Ik weet niet of dat een wezenlijk verschil maakt.
Dit is de beste foto van de bovenstaart tot nu toe:
http://waarneming.nl/waarneming/view/116543273
Geen wit doorlopend bovenop.

Groet Gert Jager

Sander Haak

Citaat van: GertJ op april 18, 2016, 10:14:42 AM
Citaat van: Thijs Fijen op april 18, 2016, 09:58:13 AM
Citaat van: Sander Haak op april 18, 2016, 09:54:07 AM
Citaat van: Thijs Fijen op april 17, 2016, 22:02:45 PM
Het staartpatroon met het wit op R5 wat niet langs de schacht naar boven loopt wijst op ofwel inornata/iberiae (Westelijke), ofwel subalpina (Moltoni's).

Is dat al ergens aangetoond met een goede foto? Op deze foto lijkt het wit wel iets op te lopen langs de schacht op de T5 die half achter de tak zit.

http://waarneming.nl/foto/view/10582486
Goh, je hebt gelijk. Al is het wel de onderkant. Ik weet niet of dat een wezenlijk verschil maakt.
Dit is de beste foto van de bovenstaart tot nu toe:
http://waarneming.nl/waarneming/view/116543273
Geen wit doorlopend bovenop.

Dat ziet er beter uit :duim:
Groet, Sander Haak (Woerden)

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

Vandaag nog niet gemeld, is ie verdwenen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Daar ziet het naar uit. Er is gezocht vanmorgen, maar hij is niet gevonden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

SlechtValk

Citaat van: guusp op april 19, 2016, 13:55:58 PM
Daar ziet het naar uit. Er is gezocht vanmorgen, maar hij is niet gevonden.

Dat wil natuurlijk ook niet alles zeggen... afgelopen vrijdag was het beest ook enkele uren uit beeld (ondanks de vele bezoekers).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Guus Peterse

Inmiddels is het half drie, maar inderdaad, je weet nooit, misschien heeft-ie zich vandaag de hele dag verstopt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015