Baardgrasmus wageningen

Gestart door Jorick, april 14, 2016, 20:01:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

maarten.platteeuw

OK Bas, bedankt. Dan is het dus cantillans, de nominaal uit continentaal Italië.
Groet,
Maarten

maarten.platteeuw

Te snel gereageerd, vrees ik... Witte toppen t4, t5 is inornata inornata, inornata iberiae of subalpina, witte zomen op t5 zou dan cantillans cantillans of cantillans albistriata zijn. Dus dan toch Westelijke Baardgrasmus of Moltoni's Baardgrasmus. Heeft iemand m horen roepen?
Groet,
Maarten

Edwin Schuller

Wellicht kan een admin het Baardgrasmus-gedeelte even afsplitsen?
Edwin Schuller

Justin Jansen

Verwonder dat meer dan 79 %van alle waarnemers vandaag de vogel invoeren als zekere Westelijke Baardgrasmus, terwijl de vogel niet gehoord is, en derhalve niet van Moltoni's kan worden onderscheiden worden. Wat is er mis mee om de vogel als 'baardgrasmus' in te voeren, totdat het geluid opgenomen kan worden?
M.v.g., Justin Jansen


rinsevdvliet

Als Alex Bos die ene foto waarop de top van R5 te zien is niet gehad had zou t misschien ook nog wel cantillans (westelijke Oostelijke) geweest kunnen zijn, toch? Of zie ik iets over t hoofd?

Alleen albistriata is nu toch pas uitgesloten? Dan zijn er nog vier taxa over..

Hgr,
Rinse van der Vliet

arnoud.vandenberg

Citaat van: rinsevdvliet op april 15, 2016, 22:03:41 PM
Als Alex Bos die ene foto waarop de top van R5 te zien is niet gehad had zou t misschien ook nog wel cantillans (westelijke Oostelijke) geweest kunnen zijn, toch? Of zie ik iets over t hoofd?

Alleen albistriata is nu toch pas uitgesloten? Dan zijn er nog vier taxa over..

Hgr,
Rinse van der Vliet


Vleugels zien er sleets uit en dat is niet indicatief voor Moltoni's (die een volledige rui in eerste winter heeft).


Justin Jansen

Citaat van: arnoud.vandenberg op april 15, 2016, 22:17:07 PM
Citaat van: rinsevdvliet op april 15, 2016, 22:03:41 PM
Als Alex Bos die ene foto waarop de top van R5 te zien is niet gehad had zou t misschien ook nog wel cantillans (westelijke Oostelijke) geweest kunnen zijn, toch? Of zie ik iets over t hoofd?

Alleen albistriata is nu toch pas uitgesloten? Dan zijn er nog vier taxa over..

Hgr,
Rinse van der Vliet


Vleugels zien er sleets uit en dat is niet indicatief voor Moltoni's (die een volledige rui in eerste winter heeft).
Maar om op basis hiervan een zekere westelijke hiervan te maken Arnoud is niet realistisch... Svensson bemerkte dat geluid het enige uitsluitende kenmerk is.
M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

Citaat van: Justin Jansen op april 15, 2016, 21:46:37 PM
Verwonder dat meer dan 79 %van alle waarnemers vandaag de vogel invoeren als zekere Westelijke Baardgrasmus, terwijl de vogel niet gehoord is, en derhalve niet van Moltoni's kan worden onderscheiden worden. Wat is er mis mee om de vogel als 'baardgrasmus' in te voeren, totdat het geluid opgenomen kan worden?

De vogel is toch veel te oranje voor moltoni's?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

@Rinse als ik het artikel van Svensson goed interpreteer, is  met de foto van Alex Bos de Balkanbaardgrasmus (beide ondersoorten dus cantillans en albistriata) toch uit te sluiten, juist vanwege T5?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

SlechtValk

Citaat van: M. Hoogteijling op april 15, 2016, 12:03:48 PM
Volgens DB-alerts is de tuin waar de (Westelijke) baardgrasmus zit morgen afgesloten. Weet iemand tot hoe laat de tuin vanavond open is? En of hij zondag weer open is? Alvast bedankt voor de reacties,

Ik sprak de beheerder ter plaatse (meneer met roodbruine trui en laarzen aan) die gaf aan dat er inderdaad gesproken wordt over het weren van mensen uit de natuurtuin (vooral uit angst voor overweldigende toeloop in het weekend). Hierover is (in tegenstelling wat her en der gezegd wordt) nog geen beslissing genomen en zal morgen ochtend genomen gaan worden (hij noemde de tijd van 9 uur). Er stond vandaag ook een student (met oranje veiligheidshesje) en een heuse beveiliger (vriendelijke dame overigens) die verzochten bezoekers op de paden te blijven. Meneer vertelde dat die beveiliger(s) ook in het weekend aanwezig zullen zijn en hij hoopte ook nog een paar studenten te kunnen regelen om alles in goede banen te leiden.

Des te meer reden om ons allemaal netjes te gedragen en goed aan de "regels" te houden. Er waren vandaag een paar linten gespannen om te voorkomen dat mensen door de zeldzame planten gaan lopen. Blijf (indien je er nog in kan) vooral op de paden!

Indien het terrein inderdaad afgesloten zal worden kan vanaf het fietspad gekeken worden (hiervandaan heb ik zelf en velen met mij het beestje gezien, bij de bushalte) (en volgens de beheerder zou er ook langs de groenstrook aan de noordkant van het terrein over landbouwgrond gelopen kunnen worden, aangezien hier volgens hem momenteel niet veel gebeurt).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

rinsevdvliet

Nogmaals: 1 foto waarop R5 niet goed lijkt te zijn voor Cantillans. T lijkt mij wat weinig om dan meteen te denken aan een zekere Inornata/Iberiae. Zonder geluid en meer/betere foto's van R5 lijkt mij dit niet voldoende, toch?

Max Berlijn

Voor het uitsluiten van Moltoni het volgende: In ons WA groepje werd gesteld dat de hand en armpennen van deze vogel oud zijn, wat slecht past op Moltoni omdat die zijn vleugelveren ruit tijdens zijn overwintering. Daarmee is dit dus een Westelijke (indien je Rinse zijn wensen kan invullen op een van de mooie platen) en geen Moltoni. Leerzaam weer.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Justin Jansen

Citaat van: Max Berlijn op april 16, 2016, 07:50:58 AM
Voor het uitsluiten van Moltoni het volgende: In ons WA groepje werd gesteld dat de hand en armpennen van deze vogel oud zijn, wat slecht past op Moltoni omdat die zijn vleugelveren ruit tijdens zijn overwintering. Daarmee is dit dus een Westelijke (indien je Rinse zijn wensen kan invullen op een van de mooie platen) en geen Moltoni. Leerzaam weer.
Waar is dit ruikenmerk in gepubliceerd? En welke vleugelveren zou Moltoni's dan ruien in het winterkwartier?
M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

Staat allemaal in Sylvia Warblers, gaat om alle vleugelveren. Maar de vogel zingt nu dus we komen er ook zo wel uit.  ;)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op april 15, 2016, 22:17:07 PM

Vleugels zien er sleets uit en dat is niet indicatief voor Moltoni's (die een volledige rui in eerste winter heeft).

Is het dan een 2Kj?
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

#45
Citaat van: maarten.platteeuw op april 15, 2016, 14:50:02 PM
OK Bas, bedankt. Dan is het dus cantillans, de nominaal uit continentaal Italië.
Groet,
Maarten


    Ten overvloede: de discussie zal voor velen verwarrend zijn omdat op deze website de namenlijst van IOC wordt gevolgd (met naast Moltoni's S subalpina een enkele Baardgrasmussoort S cantillans [met als ondersoorten S c inornata [NW Afrika], S c cantillans [ZW-Europa] en S c albistriata]. Onder meer de CSNA, Dutch Birding, British Birds en de nieuwste Collins guide (2015) en ANWB-veldgids (2016) hanteren echter de nieuwe taxonomie van Svensson (2013: zie DB 36: 40-42, 2014).

Svensson (2013) split die enkele baardgrasmus in een Westelijke Baardgrasmus S inornata (broedend in NW Afrika [S i inornata], Spanje, Z-Frankrijk en een hoekje van NW Italië [S i iberiae subsp nov]) en een (oostelijke) Balkanbaardgrasmus S cantillans met twee ondersoorten (S c cantillans in Italië en S c albistriata van NO Italië zuid tot in Turkije). Wat het wellicht extra gecompliceerd maakt, is dat de split niet de grenzen van de oorspronkelijke ondersoorten volgt. S c cantillans omvatte vóór 2013 namelijk niet alleen de vogels van de zuidhelft van Italië maar ook die van de 'nieuwe' in 2013 beschreven ondersoort S i iberiae (de populatie in Spanje, Z-Frankrijk en het NW-hoekje van Italië).

arnoud.vandenberg

Citaat van: Justin Jansen op april 15, 2016, 22:24:36 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op april 15, 2016, 22:17:07 PM
Citaat van: rinsevdvliet op april 15, 2016, 22:03:41 PM
Als Alex Bos die ene foto waarop de top van R5 te zien is niet gehad had zou t misschien ook nog wel cantillans (westelijke Oostelijke) geweest kunnen zijn, toch? Of zie ik iets over t hoofd?

Alleen albistriata is nu toch pas uitgesloten? Dan zijn er nog vier taxa over..

Hgr,
Rinse van der Vliet


Vleugels zien er sleets uit en dat is niet indicatief voor Moltoni's (die een volledige rui in eerste winter heeft).
Maar om op basis hiervan een zekere westelijke hiervan te maken Arnoud is niet realistisch... Svensson bemerkte dat geluid het enige uitsluitende kenmerk is.


Elke discussie is inderdaad overbodig als een baardgrasmus een 'droog en kort' ratelroepje laat horen (meestal omschreven als 'trrrt'): dan is het dus een Moltoni's.


Svensson (2013) noemde echter andere kenmerken (kleur van onderdelen en verschil in rui) zodat met heel goede foto's een mannetje Moltoni's in het voorjaar denk ik ook zonder dat ratelroepje te onderscheiden moet zijn (trouwens, zang van Moltoni's verschilt niet alleen van de beide andere soorten doordat vaak het ratelroepje erin is verwerkt maar ook omdat hij hoger en sneller is).


Wat bij deze vogel tegen Moltoni's pleitte is behalve de inmiddels vastgestelde tek-roep volgens mij ook de tijd van het jaar: Moltoni's arriveert vergeleken met de twee andere baardgrasmussen laat in het voorjaar in zijn broedgebied.








JohanvantBosch

Ha Arnoud, waardevolle info die trekperiode. Maar ik dacht dat jij er nu juist een grpot voorstander was om de tijd van het jaar niet mee te wegen. In ieder geval in een discussie over de (on)mogelijkheid van een geval.

Justin Jansen

Van 25 april stamt deze foto uit de broedgebieden, en kan Moltoni's er zo uitzien.
M.v.g., Justin Jansen


arnoud.vandenberg

Citaat van: JohanvantBosch op april 16, 2016, 12:25:49 PM
Ha Arnoud, waardevolle info die trekperiode. Maar ik dacht dat jij er nu juist een grpot voorstander was om de tijd van het jaar niet mee te wegen. In ieder geval in een discussie over de (on)mogelijkheid van een geval.


Johan: De tijd van het jaar zou ik niet mee willen laten wegen bij het bepalen van herkomst en status. Maar zolang de determinatie niet zeker is, kan de datum natuurlijk wel een argument zijn.




Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Richardus

#51
Begrijp ik nu uit de discussie dat alle ingevoerde waarschijnlijk onjuist zijn want geen Sylvia cantillans (ssp. cantillans) maar Sylvia inornata?

arnoud.vandenberg

#52
Citaat van: Justin Jansen op april 16, 2016, 12:55:46 PM
Van 25 april stamt deze foto uit de broedgebieden, en kan Moltoni's er zo uitzien.


...voortbordurend op Johans opmerking: met een determinatie op basis van de locatie moet je in principe ook voorzichtig zijn... :)

Svensson meldt zelfs een specimen van Balkanbaardgrasmus in Marokko en van Westelijke Baardgrasmus in Griekenland, beide bevestigd door een DNA sample.




Edwin Russer

Citaat van: Richardus op april 16, 2016, 13:44:24 PM
Begrijp ik nu uit de diacussie dat alle ingevoerde waarschijnlijk onjuist zijn want heen Sylvia cantillans (ssp. cantillans) maar Sylvia inornata?


Richard, zie toelichting met bijgevoegd verspreidingskaartje.


https://northafricanbirds.wordpress.com/2013/10/25/subalpine-warbler-split/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

Citaat van: Richardus op april 16, 2016, 13:44:24 PM
Begrijp ik nu uit de diacussie dat alle ingevoerde waarschijnlijk onjuist zijn want heen Sylvia cantillans (ssp. cantillans) maar Sylvia inornata?
dat hangt van de taxonomische bron af, degene die wij gebruiken is wat voorzichtiger
http://www.worldbirdnames.org/updates/proposed-splits/
Svensson 2013ab; includes new ssp iberiae. Await revision of species complex.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Citaat van: hiskodevries op april 16, 2016, 15:34:12 PM
Citaat van: Richardus op april 16, 2016, 13:44:24 PM
Begrijp ik nu uit de diacussie dat alle ingevoerde waarschijnlijk onjuist zijn want heen Sylvia cantillans (ssp. cantillans) maar Sylvia inornata?
dat hangt van de taxonomische bron af, degene die wij gebruiken is wat voorzichtiger
http://www.worldbirdnames.org/updates/proposed-splits/
Svensson 2013ab; includes new ssp iberiae. Await revision of species complex.
Niet helemaal. Cantillans is nou al weldegelijk toegeschreven aan de zuid Italië ondersoort en iberiae is inderdaad de ondersoort die we hier 'bedoelen'. Echter ga ik dat nu niet veranderen, maar pas nadat de vogel weg is. Anders is de verwarring compleet.
Thijs Fijen

arnoud.vandenberg

Citaat van: Thijs Fijen op april 16, 2016, 15:45:22 PM
Citaat van: hiskodevries op april 16, 2016, 15:34:12 PM
Citaat van: Richardus op april 16, 2016, 13:44:24 PM
Begrijp ik nu uit de diacussie dat alle ingevoerde waarschijnlijk onjuist zijn want heen Sylvia cantillans (ssp. cantillans) maar Sylvia inornata?
dat hangt van de taxonomische bron af, degene die wij gebruiken is wat voorzichtiger
http://www.worldbirdnames.org/updates/proposed-splits/
Svensson 2013ab; includes new ssp iberiae. Await revision of species complex.
Niet helemaal. Cantillans is nou al weldegelijk toegeschreven aan de zuid Italië ondersoort en iberiae is inderdaad de ondersoort die we hier 'bedoelen'. Echter ga ik dat nu niet veranderen, maar pas nadat de vogel weg is. Anders is de verwarring compleet.


overigens komt S c cantillans niet alleen in Zuid-Italië voor maar ook plaatselijk in het noorden, samen met Moltoni's, zoals in Toscane...


Thijs Fijen

Uiteraard Arnoud!

Over de leeftijd: het op leeftijd brengen van baardgrasmussen is niet heel gemakkelijk omdat er redelijk wat variatie in zit. Maar omdat de binnenste twee secondaries opvallend verser lijken dan de rest + de gesleten handpennen en een groot aantal buitenste dekveren gesleten, lijkt me dit een 2kj, ipv adult zoals de meeste aangeven. Iemand die hier zijn licht op wil schijnen?
Thijs Fijen

JeroenVoogd

Ik wil straks, omdat het beest om de hoek zit,  even gaan kijken met mijn vader, zit de vogel er nog?

Groet,

Jeroen

August

Citaat van: JeroenVoogd op april 17, 2016, 09:46:45 AM
Ik wil straks, omdat het beest om de hoek zit,  even gaan kijken met mijn vader, zit de vogel er nog?

Groet,

Jeroen
Ja
August van Rijn