Wildspotter: nieuwe tool voor beoordelen foto's faunapassages

Gestart door maurice.lahaye, april 15, 2016, 13:19:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

Bericht via Naturetoday, nieuwe tool, genaamd wildspotter, voor het beoordelen van cameraval-foto's gemaakt bij fauna-passages.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Arthur

"Op basis van de meeste stemmen wordt bepaald welk dier te zien is op de beelden".
[/size]
[/size]Lekker wetenschappelijk
Groeten, Arthur

maurice.lahaye

Het is wel heel democratisch. Als de meerderheid zegt dat het een otter is, tja, wat kan je daar als minderheid dan tegenin brengen? Overigens, is dit natuurlijk wel een punt voor verbetering. Alleen doorgewinterde admins van waarneming.nl hebben altijd gelijk  ;D . Enne, @Arthur, heb jij de foto's al beoordeeld?

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice_tijm

Hele gave pagina, leuk! Fraaie look, juiste toon en lekker overzichtelijk.

Je kunt niet anders concluderen dat het goed gaat met de zichtbaarheid van marterachtigen in NL. Waarneming.nl, werkgroepen, de zoogdiervereniging, fora en nederpix hebben mensen al bekender gemaakt met de soorten, cameravallen en deze nieuwe site helpen nog eens een handje. En de introductie van de Otter niet te vergeten, dit heeft de familie ook meer op de kaart gezet. Voor Otter worden wel passages aangelegd waar andere soorten van profiteren en ook meer door opvallen. Wat zijn er veel gave beelden gemaakt in Overijssel.

De eerste verbetering voor Wildspotter zou een betere soortenpagina zijn met 3 beelden per soort ter referentie. Dan kun je die even checken tijdens het identificeren. Beginnende bezoekers moeten nu buiten de site op zoek naar kenmerken (b.v. de Roofdieren gids/app van Ark)

Bij andere tools zoals https://www.chimpandsee.org/#/ (fantastische website, met een enorme potentiele soortenlijst die je nog te zien krijgt ook) kreeg je niet te zien wat anderen hadden bevonden. Misschien dat deze pagina dit ook kan doen: alleen het resultaat tonen als admin inmiddels ook heeft beoordeeld.

Maurice Tijm


maurice_tijm

Je krijgt wel een beetje het idee voor jan l*l te determineren omdat alle foto's dieren bevatten en nog leuke soorten ook.
De tool lijkt daarom te starten met een lokkertje i.p.v. dat je het gevoel hebt iemand te helpen met zijn vallen foto's. Dat is het eerste uur erg leuk maar daarna vraag je je af wat het bijdraagt, los van de (niet geheel onterechte) reclame voor faunapassages.


Een combinatie van echt vallenmateriaal om doorheen te klikken met daarbij een forum zoals op chimpandsee waar leuke waarnemingen worden gedeeld en maakt dat bijzondere soorten extra worden gewaardeerd en je als gebruikers graag collectief helpt zoeken naar deze bijzonderheden en bagger helpt weg te klikken. Ik hoop dat dit nog veranderd, nu is het een training in marter-herkenning die mensen waarschijnlijk niet lang genoeg boeit om te blijven bijdragen. Waar krijg je nog een 'thrill' van als je binnen een half uur Vos, Das, Otter, Bunzing, Boom-, Steenmarter, Wezel, Hermelijn hebt gezien. Ik hoop natuurlijk dat ik me vergis en deze tunnels echt zulke percentages marterachtigen tussen de vogels, muizen en ratten kennen maar dat kan toch echt niet zou je denken.
Maurice

Douwe van der Ploeg

Ik heb ook al een onherkenbaar klein iets en een muskusrat gezien, dus misschien heb je geluk gehad ;) Ik vermoed dat er natuurlijk al wel een snelle eerste selectie is geweest om alles zonder dieren eruit te halen, om te voorkomen dat mensen afhaken..
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Hallo Maurice,

Zonder nu al teveel te kunnen uitwijden, aan de door jouw gewenste tool wordt momenteel druk gebouwd. Wildspotter is heel laag-drempelig en een mooi instap-niveau. Voor de zwaardere kost en vééééééél grotere aantallen foto's is een andere/aangepaste tool nodig. De Zoogdiervereniging, in samenwerking met Wageningen UR, hopen in juni/juli met deze nieuwe tool te komen, code-naam 'Agouti'. Nu vooral hopen dat wildspotter snel weer nieuwe serie's foto's erop zet (en reclame voor faunapassages is altijd nuttig en goed!).

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice_tijm

Hoi Douwe, Maurice,

Ik ben benieuwd naar wat komen gaat! Goed nieuws dat Zoogdiervereniging ook werkt aan het toepassen van deze mooie combinatie van veldwerk en citizen science. Het zou leuk zijn om na verloop van tijd als gebruiker te horen wat nu na twee maanden het gebruik is van een passage of locatie: komt die Bunzing nu om de dag of elke drie weken bij die passage.

Wordt vervolgd,

Maurice

Tim Asbreuk

Ik heb dit topic even gemist, maar kan melden dat de data t.z.t. inclusief het beeldmateriaal bij Waarneming.nl wordt aangeleverd.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk