'Vogelhoornbloem…??

Gestart door Rien Ondersteijn, april 15, 2016, 12:21:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/116518420
Hoornbloem spec - Cerastium spec. gezien op 2016-04-15 Voerendaal - Kunderberg
Foto's:


Toelichting:
Slechts éen ex.-lang gesteelde blaadjes-4 meeldraden en bruinrode helmknoppen.Niet méer foto's helaas.
bij voorbaat dank Rien Ondersteyn.
Nog nooit zukke gesteelde blaadjes gezien...Kan dit kruising CerastiumxStellaria zijn???
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik Simons

komt op mij toch vooral (duin)vogelmuurachtig over
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Datura

Ook de ene haarrij op de stengel past goed (alleen) op de vogelmuren. Heb je het bloemetje nog beter bekeken Rien?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Ben er net achter gekomen dat duinvogelmuur de beste optie is- t bloempje was moeilijk te openen en had maar een stuk of 4 meeldraden.
Dank jullie!!!!
Ik ben nu nóg meer overtuigd!
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Volgens mij gewoon Vogelmuur.
Groeten, Dirk Derdeyn.

M.V.S

Je kunt inzoomen op die stijl die je rechtsbop de foto is. Als die kort is en de delen vanaf onder uit elkaar gaan, is het duinvogelmuur. Zitten ze eerst een stukje tegen elkaar is het gewoon vogelmuur.
Groetjes, Marc

Willemien Troelstra

Als de tekeningen in de Heukels kloppen zijn de vruchtjes van Duinvogelmuur korter dan de kelk.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Thomas Meyer geeft iets langere vruchten aan [op foto] dan kelkbladen.
Ik blijf bij duinvogelmuur: de kleine blaadjes,die tot boven toe zijn gesteeld -de gesloten bloem[t was zonnig]-de beharing-het neerliggende-t kleine aantal meeldraden en t geelgroene uiterlijk geven de doorslag voor mij.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Niet mee eens. Overigens, zoals Marc aangeeft, op jouw foto is duidelijk te zien dat de stijlen niet uiteenwijken..Gewone vogelmuur is extreem variabel, dit past er volgens mij nog perfect bij.
Groeten, Dirk Derdeyn.

WimV

Dit komt bij mij ook niet als Duinvogelmuur over. In al mijn wijsheid (maar wat is daar tegenwoordig nog van over...) zou ik hier ook een Gewone vogelmuur van maken.

Groetjes,
Wim