welke larve in mijn vijver?

Gestart door shutten, april 14, 2016, 13:13:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

shutten

Ik heb vorige zomer in mijn vijver een insectelarve gevonden die ik nog niet ken.
Ik heb er alleen een filmpje en slechte foto van, dus ik probeer het met alleen een beschrijving. Ik hoop dat iemand dan globaal kan zeggen wat voor insect dit is:

Lange naar achteren gebogen antennes, lange poten die worden gebruikt om te zwemmen, groenig afgeplat achterlijf met een soort kieuwbladen aan de zijkant. Als hij stilzit, beweegt hij het achterlijf voordurend op en neer door het water. ca 5 cm lang.

Wie weet wat het is of zet mij op het juiste spoor?


shutten

Het is geen keverlarve denk ik want het beest heeft lange antennes, lange poten (een beetje zoals bij een volwassen mug en vlinder) en een achterlijf dat duidelijk afsteekt tegen de kop en het borststuk. Ik verwacht dat het imago uiteindelijk een vliegend insect buiten het water zal zijn.

Ton van Haaren

Op zich vindt ik de optie van marcel niet eens zo slecht. De antennen zijn dan mogelijk geen functionele antennen zoals wij die kennen, maar anale cirren ofwel draadvormige vlezige aanhangsel aan de kont. De kieuwbladen zijn dan de vlezige kieuwen aan de zijkant. Mijn eerst gedachte toen ik het las waren de nimfen van Cloeon of andere soorten haften, totdat ik de lengte las 5 cm! Klopt dit? of bedoel je 5mm?
Het kunnen geen waterjuffers zijn want die hebben geen zijdelingse kieuwen. Verder zie ik alleen nog de larve van een Sialis voor ogen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-