Hoofdmenu

zilvermeeuwen

Gestart door frankw, september 11, 2007, 14:14:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

ik probeer mijn meeuwen kennis een beetje op te schroeven, nu heb ik op ameland een aantal meeuwen gefotografeerd waar ik een leeftijd en soort aan heb geplakt, nu is mijn vraag of ik een beetje in de richting zit?

het betreft deze waarnmingen:

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2850835

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2850975

zoals gezegd probeer ik hier lering uit te trekken dus commentaar is welkom.


frankmeer

Waarom dacht je bij de eerste link aan tweede zomers (= 3kj)?
Frank van der Meer

frankw

CiteerWaarom dacht je bij de eerste link aan tweede zomers (= 3kj)?
ja daar ga ik dus de hele tijd de mist in. 3cy is dus 2 e zomer, dus dan is dat een 1cy 1e winter?



ps. ik zie nu pas dat tabelletje in de anwb gids :wub:


frankw

ik zal vananond er nog eens goed naar kijken en dan zal ik morgen mijn bevindingen hier laten weten, en kijken of ik dan meer in de richting zit  B)
want ik zie nu al dat die anderen ook niet goed zijn waarschijnlijk.. behalve de adult..

frankw

#4
Foto 1:


Heb ik het goed dat dit 'gewoon' een juveniel zilver is, ik twijfel met grote mantel door donker kleed (maar dit kan zal lichtval zijn), maar de staartband lijkt me weer te breed voor gr mantel.
En het lichte venster sluit kleine mantel uit?

frankw

#5
Foto 2:


En deze juveniele kleine mantel? door, niet gebroken, zwarte rand staart. Ook veel wit.
Geen grote mantel door geen licht venster op vleugel?

frankw

#6
Foto 3:


Is dit dan een 1e winter zilver? lichter van kleur dan juveniel, te weinig lichte snavelbasis voor 1e zomer?

frankw

#7
Foto 4


Juveniel zilver door gekartelde tertialranden?

Guus Peterse

#8
CiteerEn deze juveniele kleine mantel? door, niet gebroken, zwarte rand staart. Ook veel wit.
Geen grote mantel door geen licht venster op vleugel?
Dit (foto 2) is die vogel waar Bram Rijksen in het andere topic op wees. Volgens mij wilde hij daar suggereren dat het een geelpootmeeuw is en met mijn ook nog maar net ontluikende kennis zou ik dat ook zeggen. Hij heeft namelijk zo te zien zo'n 'half-licht' venster in de binnenhand, met veren die een lichte en een donkere vlag hebben. De staarttekening vind ik niet zo uitgesproken (zou 'taps toelopend' moeten zijn) maar zou kunnen. En verder lijken kleine mantels me bruiner te moeten zijn.
Maar: ook ik ben op dit gebied een beginner.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

De vijfde vogel van links in je eerste link lijkt me een adulte kleine mantelmeeuw. Ik meen nog net een donkergrijs randje van de bovenvleugel te zien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

Citeer
Citeer

En deze juveniele kleine mantel? door, niet gebroken, zwarte rand staart. Ook veel wit.
Geen grote mantel door geen licht venster op vleugel?
Dit is die vogel waar Bram ® in het andere topic op wees. Volgens mij wilde hij daar suggereren dat het een geelpootmeeuw is en met mijn ook nog maar net ontluikende kennis zou ik dat ook zeggen. Hij heeft namelijk zo te zien zo'n 'half-licht' venster in de binnenhand, met veren die een lichte en een donkere vlag hebben. De staarttekening vind ik niet zo uitgesproken (zou 'taps toelopend' moeten zijn) maar zou kunnen. En verder lijken kleine mantels me bruiner te moeten zijn.
Maar: ook ik ben op dit gebied een beginner.
half lichtvenster? die kom ik nergens tegen in mijn boeken, ik zie alleen 'tamelijk donker' in de anwb, maar dat bedoel je denk ik, dus dat i.c.m. witte staartenzet/stuit maakt het dan een geelpoot?

Dat zou wel tof zijn, namelijk mijn 1e en de 1e op/bij ameland

Thijs Udo

#11
Alleen de binnenvlaggen zijn licht, vanddar half.
Deed mij ook direct aan GP denken, maar ik mis wel een witte kop (maar aan de andere kant, zware snavel, plus dat venster en een schone stuit?)
Met een beetje fantasie kan je ook dat tapse wel zien (willen is kunnen B) )
Maargoed, ik heb de meeuwen een beetje opgegeven, dus hecht er maar weinig tot geen waarde aan -_-  

frankw

#12
CiteerDe vijfde vogel van links in je eerste link lijkt me een adulte kleine mantelmeeuw. Ik meen nog net een donkergrijs randje van de bovenvleugel te zien.
dan zou het een lichte variant moeten zijn dit is dezelfde als het goed is :
Foto 5:


frankw

CiteerAlleen de binnenvlaggen zijn licht, vanddar half.
Deed mij ook direct aan GP denken, maar ik mis wel een witte kop (maar aan de andere kant, zware snavel, plus dat venster en een schone stuit?)
Met een beetje fantasie kan je ook dat tapse wel zien (willen is kunnen B) )
Maargoed, ik heb de meeuwen een beetje opgegeven, dus hecht er maar weinig tot geen waarde aan -_-
ok. dank je weer wat geleerd  B)  
maar durft iemand met zekerheid te zeggen wat het is? kl mantel of geelpoot?

Guus Peterse

Citeerhalf lichtvenster? die kom ik nergens tegen in mijn boeken
Zie de beroemde meeuwenspecial van Ruud Altenburg en Mars Muuse: 'binnenste handpennen alleen met lichtere binnenvlag (onopvallend venster)' zoals Thijs ook al opmerkte. Ik noemde dat enigszins gemakzuchtig 'half licht'.
Ik lees ook nog, bij grote vleugeldekveren: 'binnenste sterk gekarteld maar naar buiten toe steeds donkerder' en dat meen ik op de foto ook wel te zien. En inderdaad: witte staartbasis nauwelijks getekend.
Maar zoals gezegd, ik ben een beginner op dit gebied dus zekerheid durf ik niet te geven. Ik zou rustig wachten tot een van de meeuwologen reageert. Ik wacht met je mee want ben wel benieuwd of ik een beetje goed zit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

De vogel op foto 4 heeft van die donkere schenen, verder nogal fijn postuur. Ik denk dat dat een 1kj Kleine mantelmeeuw is.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Udo

#16
Wbt foto 3 (heb hem maar ff weggehaald, dan blijft het een beetje overzichtelijk)
Ik zie hier ook alleen lichte binnevlaggen, maar ik heb geen idee hoe oud dit beest is (en na de eerste rui snap ik er helemaal niks meer van)

frankw

wacht ff ik nummer ze idd ff

frankmeer

#18
CiteerDe vogel op foto 4 heeft van die donkere schenen, verder nogal fijn postuur. Ik denk dat dat een 1kj Kleine mantelmeeuw is.

Bram
Volgens mij is dit toch echt een Zilvermeeuw, onder andere om de reden die andere Frank al aangaf. Verdere kenmerken voor Zilver:
CiteerEen geheel gruisachtige bruine meeuw, zonder echte duidelijke kenmerken. Vaak weinig contrast in tegenstelling tot Geelpootmeeuw, Kleine mantelmeeuw en Pontische meeuw, hoewel sommige exemplaren opvallend veel contrast hebben.

De kop is meestal erg donker, hoewel aan het einde van de winter de kop erg licht (soms bijna wit) kan zijn. De snavel is geheel zwart, maar na het uitvliegen is er vaak al een lichte basis te zien in tegenstelling tot Kleine mantelmeeuw en Geelpootmeeuw.
http://waarneming.nl/soort.php?id=205&wno_...um_tm=&tab=info

Edit: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=75834
Ook een juv Zilver met donkere schenen
Frank van der Meer

ruud_altenburg

#19
Grote meeuwen beoordelen aan de hand van slechts een foto waarop niet alle kenmerken zichtbaar zijn is meestal nogal tricky. Lees verder nog even de inleiding van de meeuwenspecial: aan de hand van de genoemde kenmerken is ongeveer driekwart van de vogels te determineren. Er zitten soms zeer lastige jongens tussen die je zelfs aan de hand van een serie perfecte foto's nog niet kunt beoordelen.

Foto 2: Kleine Mantels kunnen sterk op Geelpoot lijken. Staartpatroon en patroon van grote dekveerbaan overlapt en ook Kleine Mantels kunnen een iets lichter venster in de binnenhand tonen. In zulke gevallen biedt bouw en rui aanknopingspunten maar die zijn beide erg lastig te beoordelen. Deze vogel lijkt nog een grotendeels juveniele mantel te hebben, dus ik denk dat Kleine Mantel geen slechte optie is.

Foto 4: klassieke 1kj Zilver.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

frankw

hmm net werd er gevraagd om een extra fotoje maar dat zie ik niet meer staan.. maar iig bij deze dezelfde vogel als  foto 3
foto 6:

theomuusse

Foto 5; zilvermeeuw

Theo

frankw

#22
dus:
1. 1kj zilver

2. ingevoerd als onzekere juv. geelpoot, maar kleine manel niet uitgesloten.

3 & 6. hier zitten we dan nog mee? zilver? mantel?

4. 1kj zilver

5. adult zomerkl. zilver

Bram Rijksen

3 & 6 heeft volgens mij alles in zich om als Grote mantel door het leven te gaan.

frankw