Bombus campestris? --> of B. barbutellus. (Noord Spanje)

Gestart door bartvanhoof, maart 29, 2016, 17:53:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/115851390
Field Cuckoo Bee - Bombus campestris observed at 2016-03-29 Spain - Cabezón de la Sal
Photos:






remarks:
On dandelion and dead nettle.
thanks in advance Bart van Hoof

Klopt deze?

Dank,
bart.

Martijn Dijkhuizen

Ik neig nogal naar Bombus campestris, hoewel ik B. barbutellus niet kan uitsluiten.
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

bartvanhoof

Hallo Martijn,

Ja, dank ... de "staart" was echt viezig wit van kleur. Ook de voorste witte band sloot niet aan bovenop. Ik zal kijken in m'n boek of ik wat meer details kan herinneren de misschien belangrijk zijn.

gr,
bart.

bartvanhoof

Martijn,

Heb nog wat verder zitten zoeken ...

De hommels die op dit moment hier vliegen zijn (die ik heb gezien tenminste):
- B. pratorum : vrij scaars hier, alleen queens gezien tot nu toe.
- B. pascuorum : alleen queens tot nu toe, zeer algemeen hier later in het jaar.
- B. hortorum (mogelijk B. ruderatus) : queens en de eerste werksters de afgelopen week, vrij algemeen later in het jaar.
- B. lucorum : vallen niet echt op door overvloed aan de volgende hommel. Waarschijnlijk werksters en queens. Weet niet echt hoe algemeen deze hommel is hier.
- B. terrestris (ondersoort lusitanicus) : Queens en heel erg veel werksters in alle vormaten (te onderscheiden ivm gele haren op benen), zowel groot als erg klein. Zeer algemeen.

Ik las ook dat er een verschil zit in tergiet 6 ... dit is de beste foto die ik daar van heb (samen met de 2e foto al reeds geplaatst) ... en met mijn kennis (nik dus) zie ik niet wat er in het boek staat (Bees of Britain & Ireland van Falk en Lewington). :)

Dank alvast,
bart.

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/116161228
Field Cuckoo Bee - Bombus campestris observed at 2016-04-06 Spain - Cabezón de la Sal
Photos:










thanks in advance Bart van Hoof

Denk dezelfde soort, deze keer betere foto's Martijn?

dank,
bart.

Martijn Dijkhuizen

Ik denk dat het een koningin Bombus campestris is, de zwarte beharing bij de achterlijfspunt is vrij kenmerkend.
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen