Bolletje paddestoelen

Gestart door koraroelofs, september 11, 2007, 13:21:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

koraroelofs

Een paar dagen geleden verschenen er plotseling drie bolletjes met paddestoelen in onze tuin. De bollen hebben inmiddels een diameter van 30 cm en ze zijn ongeveer 15 cm hoog. Wie kan mij vertellen wat dit voor 'n paddestoelen zijn? Zelf dacht ik aan de honingzwam maar ik ben er niet zeker van.


Foto twee dagen geleden gemaakt (09-09-2007)



Foto kwartier geleden gemaakt (11-09-2007)



Detail (11-09-2007)

Iolaire

Wow! Geweldig!

Geen idee wat het zijn, maar ik vind het wel een indrukwekkende berg!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Ismael

kun je een foto van de onderkant maken? Staan ze op ondergronds hoout neem ik aan?
Groeten Ismaël Wind

wim veraghtert

Zeker geen honingzwam, daarvoor is de hoed veel te glad.
Misschien een Bundelridder?
admin nachtvlinders waarnemingen.be

knabenkraut

Ik denk ook aan een Bruine bundelridderzwam.
groetjes,
Dini

koraroelofs

Citeerkun je een foto van de onderkant maken? Staan ze op ondergronds hoout neem ik aan?
Ik zal ze morgenvroeg even van onderen fotograferen en dan ook proberen te bekijken waar ze op staan. Het zou kunnen dat ze op een paar wortels van een hele oude eik staan... of een sequoia... morgen laat ik het weten!

koraroelofs

Zoals beloofd hierbij een paar nieuwe foto's en meer informatie. Ik heb rond een van de bollen met een handschepje een grachtje gegraven. De bolletjes staan niet op oud hout of op wortels maar gewoon in de grond.  Ik heb nergens ondergronds hout kunnen ontdekken. De bollen staan aan de voet van een grote (echte) sequoia boom op ongeveer anderhalve meter van de voet van de boom.



Van onderaf fotograferen ging niet goed omdat de bollen vrij compact zijn. Zelfs toen ik de camera in het pas gegraven grachtje legde lukte het ook niet om een goede duidelijke opname te maken. Daarom heb ik voorzichtig een exemplaar van de bol afgeplukt en gefotografeerd:



Het grachtje weer dichtgegooid met aarde en vlakbij (20 cm afstand) nog een nieuwe bol ontdekt. Daar ook maar even een fotootje van gemaakt. Het lijken net kleine champignonnetjes. Maar dan wel heel erg veel en erg op een hoopje.



Tja, ik heb nog steeds geen idee hoe deze paddestoelen heten. Kan deze extra informatie anderen misschien een idee geven over de soort of naam?

J&L

Hoi,

M.i ook Bruine bundelridderzwam.

Ismael

Groeten Ismaël Wind